Vandaag terug gegaan naar Soesterberg om verschillende sites te bezoeken. De eerste was natuurlijk het bouwsel aan de Verlengde Palzerweg. Dit keer wel naar binnen geweest. Hieronder de plattegrond.
Bunker SSB.JPG
De buitenmaten zijn niet erg nauwkeurig, aangezien de begroeing rondom het opmeten aan de buitenkant zelf onmogelijk maakte. Het gearceerde deel linksboven is een aanname van mijzelf. Gezien de rest van de bunker verwacht ik daar een uitgang, maar of dat ook daadwerkelijk zo is, is niet te zien. Daarvoor ligt er te veel grond en puin in dat stuk.
Het ding is geheel van baksteen gemaakt, maar bovenop ligt een plaat gewapend beton van ongeveer 15 cm dik. Alle plafonds zijn gewelfd, en de hoogte op dit moment is ongeveer twee meter (in het midden van de ruimtes). Hoe dik de laag puin en zand op de grond is, weet ik niet. Hieronder een paar foto's.
Soest 1.JPG
Soest 2.JPG
Soest 4.JPG
Soest 5.JPG
Soest 3.JPG
De eerste foto laat stroomdraden zien. Er was dus elektra aanwezig. Daaronder staat een aantal cijfer-lettercombinaties. Dit zijn de enige merktekens die ik heb gevonden die niet duidelijk 'modern' zijn. Verder geen wandtekeningen, inscripties, nummers ofzo gezien.
Na dit bouwwerk ben ik nog even wat verder het bos ingelopen. Het landgoed de Palz toont nog redelijk wat sporen van de oorlog. Overal zijn kuilen te zien (bomkraters?), en ik kwam er ook dit stuk beton tegen.
Soest 6.JPG
Daarnaast ook nog zig-zaggende 'sloten' die erg aan loopgraven deden denken.
Al met al is er nog genoeg te ontdekken daar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.