Stp. III M.K.B. Vineta

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door AvB »

Is het wel de Fl 242?
Alle Fl 242 die ik ken hebben een ronde bedding en lijken in ieder geval een stukj kleiner. Ook de munitienissen wijken af.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door Bunkertju »

Arthur

Daar zit wat in ... ik heb ook alleen maar ronde beddingen gevonden op een FL242.
Kan dan misschien weer een uitzondering zijn op de regel natuurlijk dat deze een afwijkende vorm heeft.

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door PdK »

Hé Arthur,

Daar zeg je wat. Ik ben er altijd vanuit gegaan door de positie ten opzichte van de Nederlandse Vuurleiding, ook zichtbaar op de foto. Die lijkt precies te kloppen met waar nu de FL242 ligt. Misschien is de foto nog gemaakt voor de bouw van deze bunker? En dat er zich op deze locatie al een lichtere flakstand bevond. Helaas kan ik geen exacte datum aan zowel de foto als bouw van de FL242 koppelen.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door The Viking »

Goedemorgen heren...

Ik had de foto geknipt voor plaatsing op het forum. Maar nu ik zo de discussie volgt zal ik hem origineel plaatsen met bijschrift. Inderdaad de foto is gemaakt door Walter Frentz en volgens het bijschrift is de foto van 15 juli 1943.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door PdK »

Warempel, de datum staat inderdaad onder de foto. En die van de bouw van de FL242 moet ook nog wel te achterhalen zijn.

Overigens stond oorspronkelijk bij deze foto in het onderschrift België en Oostende genoemd. Daar heb ik ze toen op geattendeerd, waarop het nu blijkbaar is aangepast.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door Bunkertju »

Volgens mijn info is Vineta gebouwd in het Winterausbauprogamma - September 42 tot April 43.
De foto is van Juli 1943 , Nog effe verder puzzelen.

Groet

Jan
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door Robin de Goede »

Nog een pomp gebouw op de batterij dat tegenwoordig weer ondergewerkt ligt. Is dat overigens een brandslang op de kleurenfoto van Ullstein Bild?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
russische metselaar

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door russische metselaar »

he robin dat viel mij meteen op .dat zijn opzekers brandslangen.er liggen natuurlijk een aantal blusvijvers,maar die liggen meer in het achterland.zullen we een hoop brandslangen in gebruik zijn geweest :)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

FL 242 4 cm

Bericht door tim »

he boys,
ik denk niet dat dit de 242 is, ik heb nog nooit een hoekige 242 gezien?
ik mis ook de observatiesleuf in de borstwering.... http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &p=1446882" target="_blank
edit: de bedding is ook niet diep genoeg.
gr, tim

Notitie moderator; dit bericht en de discussie daaropvolgend is oorspronkelijk afkomstig uit de discussie 'in kleur'; viewtopic.php?f=33&t=1917" target="_blank
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

FL 242 4 cm

Bericht door PdK »

tim schreef:he boys,
ik denk niet dat dit de 242 is, ik heb nog nooit een hoekige 242 gezien?
ik mis ook de observatiesleuf in de borstwering.... http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &p=1446882" target="_blank" target="_blank
edit: de bedding is ook niet diep genoeg.
gr, tim
Hé Tim,

Je hebt gelijk en de twijfel is weer terug.. Helaas vind ik alleen nergens iets terug over een losse (tijdelijke) bedding. De tankmuur is (al dan wellicht nog in aanbouw) al aanwezig op de foto. Ook lijkt de bedding op precies de juiste plek te staan, waardoor deze moet zijn afgebroken alvorens de 242 te kunnen bouwen. Opvallend detail op de foto. Vlak voor de bedding, waar het duin stopt steekt deze pijp uit;
ullstein00735601.jpg
Helaas weet ik geen datum wanneer de villa's op de foto zijn afgebroken. De foto zelf is (als deze hele serie van W. Frentz) volgens het onderschrift genomen in juli 1943.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

FL 242 4 cm

Bericht door AvB »

Dit is wel een Fl 242. De nooduitgang en kachelpijp liggen in een lijn met de achterkant van de bedding. De observatiesleuf zit tegenover deze achterkant, in dit geval achter de de soldaten.
Hij lijkt wel in spiegelbeeld te zijn gebouwd. Hoekige Fl 242s heb ik wel gezien, onder andere op Guernsey.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door PdK »

Hé Arthur,

Op de foto uit '43 is geen nooduitgang zichtbaar. Als het wel al de 242 betreft, valt deze net links buiten de foto. Wel is er een onbekende constructie en glad oppervlak op de achtergrond zichtbaar. De pijp steekt aan de voorzijde (zeezijde) van de bunker uit het gras. Maar als je dan een tekening neemt van een FL242 lijkt dit niet meteen een logische plek voor ontluchting of afvoer.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door tim »

de foto van arthur maakt het wel weer geloofwaardig...
de nooduitgang kan trouwens ook aan de voorkant (zeezijde) van de bunker geplaatst zijn, dit was in mkb westduin ook het geval.
(edit: zie net op de brv dat de notausstieg aan de linkerkant gesitueerd was)

de ingang van de bedding, en de locatie van de munitienissen in combinatie met de foto van arthur hebben mij overtuigd.
het zou wel heel toevallig zijn als er precies op die locatie in in 42/43 een 2 centimeterbedding zou zijn gebouwd die al deze overeenkomsten met een FL 242 had, maar het niet was :geek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
russische metselaar

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door russische metselaar »

He peter .Weet je van Denemarken nog ,dat we in dat bunkertje geweest waren dat in het akker lag ?Daar lag ook zo n trommel.Tevens hebben we ze een keer in een 246 gevonden.Is vast de schoorsteen.Vraag ik mij alleen af!Werd er ook gestookt in een 246 ,om de boel een beetje vocht vrij te houden?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1787
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door PdK »

Jazeker, dat is 'm precies hè.
Ik weet eerlijk gezegd niet of er een kachel aanwezig was in een 246, maar lijkt me zeker aannemelijk om de boel vochtvrij te houden. En dan kan de schoorsteen erbij gehoord hebben, maar hij ken net zo makkelijk bij een andere dichtbij gelegen bunker hebben gehoord.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”