Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door The Viking »

This Is War! Robert Capa - Gerda Taro 10 oktober 2009 t/m 3 januari 2010 in het Nederlands Fotomuseum

Opening zaterdag 10 oktober 2009


Deze internationaal reizende tentoonstelling brengt het werk van Robert Capa, de grote oorlogsfotograaf als ook medeoprichter van Magnum Photos, weer samen met dat van de jonggestorven fotografische belofte Gerda Taro. Ruim 250 foto's - waarvan veel vintage en onbekend werk - magazines, nieuw ontdekte documenten, contactvellen en persoonlijke brieven geven inzicht in de werkwijze van deze twee oorlogsfotografen van het eerste uur.
capa_beach.jpg
Robert Capa (1913-1954) is, zonder enige twijfel, een van de belangrijkste fotografen van de twintigste eeuw. Veel van zijn beroemde foto's van de grote oorlogen van de eerste helft van de vorige eeuw behoren tot het collectieve geheugen: de `Vallende Soldaat' van de Spaanse Burgeroorlog en zijn foto's van de landing van de Amerikaanse troepen op D-Day. Vooral de publicatie van deze foto's in ongeëvenaarde hoeveelheden in internationale nieuwsmagazines als Match, Picture Post, Regards, Vu en Life heeft deze beelden tot iconen gemaakt.

In de tentoonstelling wordt het werk van Capa gepresenteerd in combinatie met dat van Gerda Taro (1910-1937). Taro en Capa waren geliefden en werkten nauw samen. Taro ontwikkelde een geheel eigen stijl en een goede reputatie. In een extreem productief jaar van fotograferen aan de frontlinie - Taro maakte dramatische en de meest gepubliceerde foto's van de Spaanse Burgeroorlog - kwam Taro haar complete oeuvre tot stand. In juli 1937 werd ze de eerste vrouwelijke fotograaf die omkwam in de actie. Voor het eerst is nu haar werk te zien.

Bron: Nederlands Fotomuseum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door ducatim901 »

Ik had ook al iets op de televee over de expositie gezien.
Iemand zin omte gaan kijken??
Het jeukt wel een beetje.
misschien moet ik me maar een keer wassen.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door PdK »

Ha Jack,

Ik ben er wel voor te porren.
Annelies

Re: Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door Annelies »

Ik was ook al van plan om te gaan, maar met een groepje is natuurlijk altijd leuker :)
jan lugtmeijer †

Re: Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door jan lugtmeijer † »

Wel erg jammer dat er maar 8 van de 108 foto's door hem genomen tijdens D-day behouden zijn gebleven :evil:
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door AvB »

jan lugtmeijer schreef:Wel erg jammer dat er maar 8 van de 108 foto's door hem genomen tijdens D-day behouden zijn gebleven :evil:
En dat die allemaal in kleur waren..
Foutje in de doka :D ...... :cry:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Robert Capa in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Bericht door PdK »

Annelies schreef:Ik was ook al van plan om te gaan, maar met een groepje is natuurlijk altijd leuker :)
Lijkt mij ook zeer interessant hier bekende aan te treffen. Zelf ben ik van plan zondag 25 oktober een bezoek te brengen. Op deze dag ga ik waarschijnlijk ook naar de volgende lezing;
http://www.nederlandsfotomuseum.nl/inde ... Itemid=166" target="_blank
Deze is vanaf 14:00, maar daarvoor wil ik vanaf een uur of 12:00 de expositie gaan bekijken.

Er is overigens nog een interessante lezing op 17 oktober. Dan wordt er gediscussieerd en blijkbaar ook uitsluitsel gegeven over "de vallende soldaat" van Capa. Helaas kan ik deze dag zelf niet.
http://www.nederlandsfotomuseum.nl/inde ... Itemid=166" target="_blank
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”