Rondleiding Noodzetel deelstaat Nordrhein-Westfalen

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Plaats reactie
bunkerfanaat

Rondleiding Noodzetel deelstaat Nordrhein-Westfalen

Bericht door bunkerfanaat »

Aan het begin van de Koude Oorlog had elke West Duitse Deelstaat de plicht om voor de eigen deelstaat regering een noodzetel te bouwen. De landsregering zou zich in geval van een oorlog terugtrekken in Ahrweil. De deelstaatregering van Nordrhein-Westfalen zou zijn toevlucht zoeken in een bunker in Urft/Kalle.
Inmiddels is de bunker sinds september 2009 officieel een dokumention-stätte, en zijn op afspraak rondleidingen mogelijk.

Zelf ben ik op 27 december 2009 tijdens een speciale fotomiddag in de bunker geweest. In één woord: spectaculair.
(Voor foto's zie mijn blog op http://picasaweb.google.com/renevanderv ... directlink )

De locatie: http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 8&t=h&z=17

De heer Röhling (die het huis naast de bunker kocht en de bunker erbij cadeau kreeg :oops: ) wil graag voor eventuele Nederlandse bunkerfanaten eind januari 2010 een aparte rondleiding incl. Nederlandse vertaling verzorgen. Eventuele liefhebbers kunnen zich bij mij opgeven (PM aan Bunkerfiel of even replyen op dit bericht) zodat ik e.e.a. kan coördineren.

Liefhebbers?

Vriendelijke bunkergroeten,

René van der Velde
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Rondleiding Noodzetel deelstaat Nordrhein-Westfalen

Bericht door ducatim901 »

Was dat ook geen hoofdkwartier van de Luftwaffe geweest in WO II.
Tis dat het wat ver rijden is uit Zuid Holland.........
Als dit complex het complex is welke ik denk dat het is dan is het volgens
een van de uigaves van DAWA of IBA afgesloten.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rondleiding Noodzetel deelstaat Nordrhein-Westfalen

Bericht door WimVe »

De heer Röhling (die het huis naast de bunker kocht en de bunker erbij cadeau kreeg :oops: )
Ja, Dat lijkt me echt een probleem. Wat moet je nu met zo'n klomp beton in je tuin .... :D
BunkerOwner

Re: Rondleiding Noodzetel deelstaat Nordrhein-Westfalen

Bericht door BunkerOwner »

Flinke bunker en goed onderhouden...
Er liggen in Duitsland zo veel grote koude-oorlog bunkers, om jaloers op te worden....

Dank voor het delen en de foto's René.
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”