Nooduitgang

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door WimVe »

Zo, dan wordt het zoiets dus....
Overvoorde_07.jpg
Overvoorde_07A.jpg
Omdat de vloer dus 100cm gezakt is in de stook- en kolenruimte was de vloerdikte geminimaliseerd naar 10cm, heb ik maar 100cm bijgestort. Of dit "de waarheid" is weet ik niet maar het staat aardig. Als iemand doorsnede C-C van de tekening nog op kan duiken dan kunnen we zien of een en ander klopt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door Bunkertju »

Hoi Wim ...

Ziet er weer puik uit ... ook de dwarsdoorsnee is erg mooi :)
Ik zal het (Of Remco) even voor je gaan meten , Ik ga er 5/9 weer gidsen.

Heb je de bunker al eens bezocht ?

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door Remco de Goede »

Wim,

ziet er goed uit, alleen de stortkoker voor de kolen kom helemaal bovenin de ruimte uit, ziet er verder prachtig uit! Heb je ook een model waar je "er doorheen kunt lopen"?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door WimVe »

.... alleen de stortkoker voor de kolen kom helemaal bovenin de ruimte uit...
Eh, als je goed kijkt zie je dat dat nu even niet gaat. De bovenzijde van de kolenruimte ligt uiteindelijk hoger dan het maaiveld. Ik kan natuurlijk dat plafond ook een meter laten zakken dan kom je weer in de buurt van de huidige situatie. Het is ook een beetje afhankelijk van het feit of de helling een storthelling is of een schuine loop helling is. Hoewel dat weer lastig is met dat lage betonnen dak erboven. Gewoon kolen storten geeft ook veel stof binnen.

Mischien moeten jullie eerst maar eens gaan meten en water pompen (?)

Ja ik moet eens een rondje westland gaan plannen. Een aantal bunkers ken ik virtueel beter dan in real live.. :D Vineta staat ook nog op de lijst.

De enige bunker waar ik vooraf geweest ben kan ik niet tekenen omdat de benodige informatie nog niet vrijgegeven is.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door AvB »

Maar hoe denk je nu over de tekeningen? Rudi vergeet ook wel eens een doorgang, net als een BRV man die net 80 bunkers heeft opgemeten.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door WimVe »

Heb je ook een model waar je "er doorheen kunt lopen"?
Ja en nee. Ik kan er al wel doorheen lopen.
Als je de sketchup viewer download en geinstalleerd hebt geef me dan een pm'etje. Dan stuur ik je het model.
Maar hoe denk je nu over de tekeningen?
Ik weet niet of de vraag speciaal voor mij is maar:
Er is altijd een mogelijkheid om iets te vergeten. Daar zijn we mensen voor , toch ? (Alleen mijn manager is perfect.......)
Als de rechtse ingang eindigt in een gassluis dan lijkt het mij logisch dat er een ingang moet zijn naar het centrale deel van de bunker. Maar als het een aanbouw betreft dan kan dit (deur aanbrengen) ook later gedaan zijn.

Wat mij dan weer verbaast is het feit dat er geen schoorsteen zit op de stookruimte. Klopt dat ?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door Remco de Goede »

Wim,

De schoorsteen zit aan de buitenkant in de ruimte naast de stookruimte. (staat ook op je tekening) waarom ze dit gedaan hebben is mij ook niet helemaal duidelijk.

Ik heb van de week nog iemand laten kijken die van beroep ook bouwtechnisch tekenaar geweest is, en ook die kwam tot de conclusie dat je niet zomaar vergeet een deur te tekenen. Wel kan hij misschien "weggevallen zijn" op het moment dat de tekening gekopieerd werd vanaf het originele tekenvel. Maar ook dit lijkt me zeer sterk omdat op de plaats van de deur de muurdikte aangegeven staat.

We kunnen het ook aan de tekenaar vragen natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door WimVe »

Remco,

Die schoorsteen van de tekening zit ook in mijn model (toch ?).
Dit feit pleit weer tegen een latere aanbouw. Immers als je een aanbouw maakt, zeker voor een kolenhok en een stookruimte, dan is het laatste wat "makkelijk/eeenvoudig" is, om een rookkanaal door een 2m dikke muur te voeren enkel en alleen omdat daar al wel een schoorsteen zit. Lijkt mij niet echt logisch.

Er zit niets anders op dan ter plaatste te onderzoeken of de bewuste deur er later ingezet is. Ik neem aan dat er toendertijd nog geen diamant zagen waren die een zo mooie deuropening zagen dat je er niets meer van ziet.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door Remco de Goede »

WimVe schreef:Remco,

Die schoorsteen van de tekening zit ook in mijn model (toch ?).
Dit feit pleit weer tegen een latere aanbouw. Immers als je een aanbouw maakt, zeker voor een kolenhok en een stookruimte, dan is het laatste wat "makkelijk/eeenvoudig" is, om een rookkanaal door een 2m dikke muur te voeren enkel en alleen omdat daar al wel een schoorsteen zit. Lijkt mij niet echt logisch.

Er zit niets anders op dan ter plaatste te onderzoeken of de bewuste deur er later ingezet is. Ik neem aan dat er toendertijd nog geen diamant zagen waren die een zo mooie deuropening zagen dat je er niets meer van ziet.

Dan moeten we eerst de muurbekleding slopen, maar zal binnenkort even een blik werpen
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”