Schijnbatterijen/stellingen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door PdK »

Hallo allemaal,

Is er iemand beter bekend met Duitse schijnbatterijen in de Atlantikwall, en dan met name aan de directe kust? Ik vraag me al langer af in hoeverre de Duitsers in de Atlantikwall de schijn van meerdere stellingen hebben gewekt.
In Hoek van Holland bevond zich precies tussen Wn. 9 en Wn. 10 (ten noorden van de H.K.B. Monster) een verdachte opstelling. Vanuit de lucht is duidelijk een geschutsbatterij te zien bestaande uit zes beddingen, een leitstand, verschillende verblijven en ondersteunende radar/zoeklicht opstellingen. Terwijl ik op kaarten, van zowel tijdens als na de oorlog geen gegevens van deze locatie kan vinden.

Hieronder een luchtfoto. Op de rand links begint precies Wn. 10 en rechts Wn. 9.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door Danny »

Ik vind die beddingen er ook een beetje raar uit zien. Die ring is wel heel breed.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door PdK »

Ha Danny,

Die ringen zijn eigenlijk in verhouding met bijv. batterij monster niet breder of groter (denk ook aan de HKB bij Katwijk). Wel lijkt er telkens iets te vierkant in te staan.
De vuurleiding oogt ook wat vreemd.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door PdK »

Enkele interessante aanvullingen:

Mocht onderstaande stelling daadwerkelijk als schijnbatterij hebben gefunctioneerd, dan heeft het gewerkt. Op geallieerde kaarten van '44 en '45 met daarop ingetekende bevindingen door luchtfotografie wordt de batterij (volgens legenda) aangeduid als ‘6 mobile guns up to 105mm in open position’ (meest noordelijke aantekening met zes verbonden streepjes).
De werkelijke H.K.B. Monster wordt eveneens aangeduid en is op het kaartje ingetekend, met daaronder weer de M.Fl.B. Batterij Zande.
00128175.jpg
Nog een Engelse kaart van '45, tevens afgeleid van luchtfoto's, maar dan het geschut ingetekend (volgens legenda) als ‘6 mobile guns up to 105-175mm in open position’.
verzet_engels_hvh2_front_smg.jpg
Tot slot nog een verzetstekening omtrent het bataljonshoofdkwartier (Wn. 51) en de betreffende (schijn)batterij, waar wordt gesproken dat deze wel degelijk functioneerde. Al kan het zijn dat men zelf ook de Batterij Monster verwardde met de betreffende (schijn)batterij. Alleen is dat uiteraard slechts speculatief.
Verzetsgegevens (uit HvH) zijn over het algemeen met aantallen en kalibers niet erg nauwkeurig. Maar wat betreft bezetting en bunkers veelal redelijk kloppend.
274.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door Janus X »

Uit welk jaartal is deze foto gemaakt ?
Het ziet er allemaal nogal raar uit opzich

Gr, Ramon
PdK schreef:Hallo allemaal,

Is er iemand beter bekend met Duitse schijnbatterijen in de Atlantikwall, en dan met name aan de directe kust? Ik vraag me al langer af in hoeverre de Duitsers in de Atlantikwall de schijn van meerdere stellingen hebben gewekt.
In Hoek van Holland bevond zich precies tussen Wn. 9 en Wn. 10 (ten noorden van de H.K.B. Monster) een verdachte opstelling. Vanuit de lucht is duidelijk een geschutsbatterij te zien bestaande uit zes beddingen, een leitstand, verschillende verblijven en ondersteunende radar/zoeklicht opstellingen. Terwijl ik op kaarten, van zowel tijdens als na de oorlog geen gegevens van deze locatie kan vinden.

Hieronder een luchtfoto. Op de rand links begint precies Wn. 10 en rechts Wn. 9.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door PdK »

Ha Ramon,

De luchtfoto is uit 1944. Opvallend is vooral de camoulfage, of eigenlijk het ontbreken daarvan.

Peter
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door Janus X »

Ja inderdaad, ook het opvallen van de loopgraven is vreemd, in andere stellingen zijn deze overdekt, net als veel beddingen, ook zijn er geen versperringen zichtbaar, en zelfs de woon bunkers zijn opvallend zichtbaar, er is gewoon geen moeite genomen om niet op te vallen !
Intressante vraag vind ik is als volgt; zou men de moeite genomen hebben werkelijk een bouwwerkje daar neer te zetten, of zouden dit alleem maar witte platen met een tekening er op wezen ?

Dus een 3d houten nep bunker of een 2d houten platte plaat met alleen een boven aanzicht ?

Gr, Ramon
PdK schreef:Ha Ramon,

De luchtfoto is uit 1944. Opvallend is vooral de camoulfage, of eigenlijk het ontbreken daarvan.

Peter
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
stutzpunktgruppe †

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door stutzpunktgruppe † »

ik zie ook geen scherfmuren voor de bunkers en ze verschillen wel erg veel in maat. Dit terwijl ze allemaal naast elkaar liggen. De loopgraven naar de bunkers zien er ook niet echt uit waar van je zegt wauw, dus ik denk toch dat het wel n soort nep stelling is. Want waar zijn eventuele loopgraven van de bunkers naar de beddingen? zullen die wel overdekt zijn??
Nouja ik duik mijn bedje in lees het allemaal morgen wel.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Schijnbatterijen/stellingen

Bericht door PdK »

Het ontbreken van scherfmuren kan komen doordat de onderkomens uit barakken bestaan. En de loopgraven zijn inderdaad opvallend aanwezig. Maar deze werden ook niet overal even goed gecamoufleerd. Ze lijken door het ontbreken van schaduwval ook erg ondiep. Misschien zijn het zelfs slechts kaal gemaakte paden in het groene duin, welke de schijn van loopgraven wekken.

Peter
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”