Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door M.S.Laarman »

Dit is mogelijk ook interessant voor de lezers hier. Een Marine artilleriegefreiter die in Rosendaal (rozendaal?) door een ongeval om het leven kwam. Het is een beetje mijn tic om uit te zoeken wat het verhaal achter een bidprentje is. In dit geval ben ik al een eind, door informatie van de Wast. Hij ligt begraven op IJsselstein. Maar nu de oorzaak nog..

Groet,

Maurice Laarman
http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/" target="_blank" target="_blank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door PdK »

Inderdaad interessant Maurice, dank voor het delen!
Interessant dat de juiste Marine batterij viel te achterhalen.

Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door The Viking »

Hallo Maurice...,

Leuke informatie welke je met ons deelt. Weet jij misschien ook welk Kriegsmarine onderdeel in Maassluis zat? Hier ben ik ook al een poosje naar op zoek.

Groet Gertjan 8-)
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door M.S.Laarman »

Hoi Gertjan,

Er zijn Kriegstagebücher van de Admiral i/d Niederlanden, en van de Hafenkommandant Rotterdam en HvH, die ik als kopie heb. Daar wordt e.e.a in genoemd. Meest kleinere eenheden, of uitwijkende vaartuigen. Na het bombardement op de Schnellbootbunker, december 1944, werden de S-Boten verspreid over de regio, ook in Maasluis.

Verder lag het 34. Minensuchflottille langere tijd in Maassluis. (omgebouwde visserschepen)
Een leuk boekje van een Kriegsmarine man die in Maasluis gestationeerd was en daarover ook schrijft, is Tagebuch und Briefe eines Minensucher 1939-1946, Georg Stellmann. Als je het googled vind je hem vast.

Groet,

Maurice Laarman
http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/" target="_blank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door Maarten »

Dat is toevallig, dat bidprentje had ik laatst op ebay gewonnen. Ik was zelf nog op zoek in welke Marine Artillerie Abteilung hij zat.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door M.S.Laarman »

Maarten,

Dat is wel heel toevallig ja! Ik denk dat ik hem al een jaar of vijf heb. Spaart je het uitzoeken in ieder geval.

Groet,

Maurice Laarman
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door Maarten »

Dat scheelt zeker uitzoeken, bedankt!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door The Viking »

Hallo Maurice...,

Hartelijk dank voor de info, het boekje "Tagebuch und Briefe eines Minensucher 1939-1946" heb ik inderdaad gevonden op Amazone en besteld.

Nogmaals bedankt.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door The Viking »

Hallo Maurice...,

Nogmaals bedankt voor de tip over het boekje. Leuk om te zien hoe er iedere keer weer puzzelstukjes op hun plaats vallen. Ik was al een poosje in het bezit van een foto van een woon/slaap schip van de Kriegsmarine en deze wordt omschreven in het boekje. Ook had ik een foto van een Duitse sloepenrace in de Maassluise haven en ook deze wordt beschreven. Dus al met al weer een zinvolle investering.

Thanx & greetzzz...

Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door Mir »

M.S.Laarman schreef:Hoi Gertjan,

Er zijn Kriegstagebücher van de Admiral i/d Niederlanden, en van de Hafenkommandant Rotterdam en HvH, die ik als kopie heb.
Groet,

Maurice Laarman
http://www.werkgroep-kriegsmarine.nl/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hoi Maurice,

Ik zou ook graag een kopie van de KTB van de Hafenkommandant HvH hebben.
Weet jij hoe ik daaraan kan komen?
Ik doe nl al een tijdje onderzoek naar de bevrijding alhier, maar het enige waar ik achter kon komen staat in het verslag van de archivaris van het GAR, in het jaarboekje uit 1952.
Ook al staat er niets over de bevrijding in de KTB vind ik het toch interessant om te hebben.
Ik heb wel veel over de periode daarna gevonden in het NA, erg leuk allemaal 8-)

Het is allemaal om mijn eigen nieuwsgierigheid te stillen, ga er verder niets mee doen ( denk ik :D ).

groet,
Mirjam
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door M.S.Laarman »

Annelies wilde ze ook hebben. Ik kan ze naar jullie beide mailen. Is totaal 17 MB.

Groet,

Maurice
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door Mir »

Super Maurice, bedankt!
Zal mijn email PB-en.

groet,
Mirjam
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Sterbebild Marineflakabt. 813 Waterweg

Bericht door The Viking »

M.S.Laarman schreef:Er zijn Kriegstagebücher van de Admiral i/d Niederlanden, en van de Hafenkommandant Rotterdam en HvH, die ik als kopie heb. Daar wordt e.e.a in genoemd. Meest kleinere eenheden, of uitwijkende vaartuigen. Na het bombardement op de Schnellbootbunker, december 1944, werden de S-Boten verspreid over de regio, ook Maassluis.
Hallo Maurice...,
Mag ik ook zo brutaal zijn om te vragen om het KTB? Als het goed is heb je mijn mailadres nog?
Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”