Treinversperring op onbekende locatie

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door WimVe »

Nog een tip: plaats je foto hier: stationsweb
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef:
WimVe schreef:...Ergens tijdens ww2 is de brug opgeblazen en nooit meer herbouwd (hoewel daar nu wel weer vage ideen over zijn)...
Welke vage ideeen zijn dit dan? De pijlers zijn in 1955 tot zo'n drie meter boven maaiveld gesloopt en als fundering gebruikt voor de huidige pijlers. Aanrader over dit onderwerp: "De brug over de Rijn bij Rhenen" uit 2007 van de Oudheidkamer Rhenen en omstreken.
Er zijn wel meer proefballonetjes opgelaten rond deze lijn: wederom doortrekken vanaf amersfoort/pon naar rhenen. De spoordijk ligt er nog. Je krijgt dan al dan niet met doortrekken ri betuwe een aardige ontsluitingsroute voor regionaal vervoer.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door wattman »

Hallo Wim,

De mogelijkheid via stationsweb kende ik niet. Bedankt. Ik zal na het weekend het plaatje op meer (spoorse) sites gaan posten om te kijken of we iets boven water kunnen krijgen!

groet,
Hendrik
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door WimVe »

wattman schreef:Hallo Wim,
De mogelijkheid via stationsweb kende ik niet. Bedankt. Ik zal na het weekend het plaatje op meer (spoorse) sites gaan posten om te kijken of we iets boven water kunnen krijgen!
groet,Hendrik
Mischien een idee om op die sites een voostel te lanceren: spoorversperringen. Kan voor de spoorofielen ook leuk zijn.
Joop Schreuder †

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door Joop Schreuder † »

Het lijkt wel een quizvraag...

Wat mij opvalt,

De stalen deuren en het hek zijn veel te licht om indruk te maken op een locomotief. met name het ontbreken van een degelijke middenverankering maakt het geheel onbruikbaar als serieuze pantserversperring.
De grendel van de stalen deur zegt overigens wel iets over de vijandzijde. De fotograaf is in dit geval de vijand... zou het een Duitser zijn die op de keelzijde van Fort Westervoort staat en naar Arnhem kijkt? In de verte staan vermoedelijk hoogspanningsmasten. In Arnhem stond langs de Rijn een elektriciteitscentrale met 50KV masten richting Nijmegen. Ik doe maar een gooi overigens.

De telegraafpalen dan, die stonden langs vrijwel alle Nederlandse spoorlijnen (rijkstelegraaf!). Op de foto staan Bokpalen 9 meter met steunschoor, voorzien van 4 stuks console voor 2 isolatoren nr 1 (interlocaal), 1 stuks afhechtingsdwarsarm voor 8 isolatoren nr 3 (locaal) en 1 stuks console voor 2 isolatoren nr 3 (locaal). Ook een zeer Nederlandse montage.

En hoe ik ook naar de foto kijk, ik zie geen schietgat in de vage schaduw in het talud. Eerder een kistje of kastje. Ben benieuwd of de ware locatie wordt gevonden.
Wat een leuke hobby heb ik toch....


Greetz,

Joop
fortaandenvechten

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door fortaandenvechten »

Is niet westervoort. De brug was daar op geblazen en is denk ik weer opgebouwd. hier een foto van de brug.
images2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door Martijn »

fortaandenvechten schreef:Is niet westervoort. De brug was daar op geblazen en is denk ik weer opgebouwd. hier een foto van de brug.
Als je aan de keelzijde van Ft Westervoort staat en richting Arnhem kijkt, ligt de brug achter je. Die kun je dus niet zien. Ben dus benieuwd waar je jouw redenatie vandaan haalt.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
fortaandenvechten

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door fortaandenvechten »

Omdat het pantserhek niet overeen komt. Het pantserhek van fort westervoort staat in het genie museum en als ik het goed in de vluggeheid heb gezien staan de schanierpunten er nog. En die komen ook niet over een. Ook ik twee waterwegen, dus dan hoor je de bogen te zien van de opgeblazenbrug. en het hek stond aan de arnhem zijde en niet de westervoort zijde. Ik heb voor de zekerheid de foto in de startpost geleend en daar de waterwegen blauw gekleurd.( let niet op mijn uitschieter)
spoorversperring.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het een brug-versperring is, maar een versperring op de grens zelf. Ik heb m'n boeken nu niet hier, maar dit type versperring is niet, zoals fortwestervoort ook zegt, van hetzelfde type als de brugversperringen. Staat in "Kazematten in het Interbellum" geen tekening??

In "Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd" van ing. C. Huurman wordt geen vermelding gemaakt van grenshekken over het spoor. Wel een lijstje van de brug-versperringen:

De Maas bij Hedel, Gennep, Maastricht, Mook-Middelaar, Ravenstein, Roermond en Venlo
De IJssel bij Westervoort, Zutphen, Zwolle en Deventer
Het Hollandsch Diep bij Moerdijk
De Waal bij Nijmegen

Ik kan er een paar uit m'n hoofd afstrepen die afvallen, wellicht dat andere bij kunnen springen? Ik neem aan dat de meeste (allemaal?) van hetzelfde type zijn/waren. Enkel of dubbelsporig daar gelaten.

Een andere hint is het dubbel spoor. Dubbelsporige grensovergangen zullen in 1939/1940 op 1 hand te tellen zijn geweest. Er vanuitgaande dat de foto is genomen door een duitser, lijkt het logisch om te concluderen dat hij op de grensovergang Duitsland/Nederland is gemaakt. Maar Nederland/België zou ook zeker tot de mogelijkheden behoren.

Ik kan helaas in dat boek niet duidelijk naar voren halen hoeveel en waar de grensovergangen waren, waar zijn de experts??? :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door arwanda1465 »

WESTERVOORT

In het "Denkschrift über die Niederländische Landesbefestigung" Berlin 1941 (Herduk 2002) staat op pagina 201
een slechte foto van deze treinversperring. De tekst (verhaaltje bij de plaatsjes) geeft aan dat er vier (4)
z.g.n. treinversperringen waren op deze dubbelspoorbaan bij de spoorbrug. Hiervan stonden er twee op de
oostelijke oever van de IJssel en twee op de westelijke oever.
Eerste versperring, oostoever, het pantserhek, type zoals nu in het geniemuseum),
Tweede versperring, oostoever, vlak voor de brug, pantserdeur met schietgaten,
Derde versperring, westoever, dichte pantserdeur,
Vierde versperring, pantserhek met spijlen vlak voor de ingang van het fort.

Aan de hand van deze gegevens, toont de foto ons zicht op versperring nummer 3 en verderop nummer 4.
Achter de versperring nummer 4 zou dan fort Westervoort moeten liggen.

Nu zoekende naar meer info (kaart of foto) van de situatie bij fort/brug te Westervoort.

Groet, André :mrgreen:
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door Martijn »

argvb schreef:Nu zoekende naar meer info (kaart of foto) van de situatie bij fort/brug te Westervoort.
Die staat dan weer in "Kazematten in het interbellum" op pag 103. Versperring 3 (de deuren) lag middenin het fort. Nr 4 lag aan de keelzijde. De fotograaf staat dus in het fort zelf.

PS: zelfde afbeelding, andere site:http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=photo&pid=8448
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door arwanda1465 »

Martijn schreef:Die staat dan weer in "Kazematten in het interbellum" op pag 103. Versperring 3 (de deuren) lag middenin het fort. Nr 4 lag aan de keelzijde. De fotograaf staat dus in het fort zelf.
Ja, kaart gezien, helemaal mee eens dat de fotograaf in het fort staat ....
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Joop Schreuder †

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door Joop Schreuder † »

... Fort Westervoort dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ;) ;) , zie onderstaand omgevingskaartje (fort zelf is om de bekende redenen niet op het kaartje aangegeven).
WimVe zit er even naast met zijn opmerking over telefoonpalen langs het spoor, die staan juist WEL langs de meeste spoorlijnen (ivm rechte tracés, weinig wegkruisingen, meestal vaste waterkruisingen etc). Waarbij moet worden aangemerkt dat in ' 40 nog maar weinig lijnen waren voorzien van elektrificatie, dus stoom- en dieseltractie.
Wattman zit goed met zijn vertakkingsvoorsein, even verderop is de vertakking naar het raccordement aan de Anrhemse havens.
En ook de hoogspanningsmasten kloppen.
Op de foto is links van het spoor een soort muur te zien, dit is de grondkering van de fortwal voor de weg die naast de spoorbaan loopt.
De stalen deuren dichten het keelacces door de fortwal, de hekken dichten het acces door de fortgracht.


:mrgreen: Greetz,

Joop
IJsseloord 1931.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door wattman »

Allen dank voor het meedenken en het oplossen van het vraagstuk! Joop, dank voor het kaartmateriaal, waarmee het vraagstuk van het voorsein ook opgelost is.

groet,
Hendrik
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Treinversperring op onbekende locatie

Bericht door ErwinZ »

Samen komen we er wel!
Mooi om te zien dat iedereen erinduikt en uiteindelijk de lokatie geindentificeerd wordt. :up:
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”