Bunkers in Oostende

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in België.
Juttertje

Re: Bunker Oostende

Bericht door Juttertje »

Hoi Maarten,

Een 502? lijkt me echt sterk, dan kloppen de afmetingen totaal niet, 502 is veel breder (langer) deze is echt praktisch vierkant...
Ook geen tekenen dat er een deel afgebroken zou zijn....
Heb nog geprobeerd binnen te komen maar de portiers hadden de sleutels niet :(

Ligt inderdaad op militair terrein, maar misschien dat je na vragen wel ff een plaatje zou kunnen schieten, ligt meteen naast de ingang van de kazerne....

Zal als ik thuis ben wel wat pics van de luftschutz plaatsen, dacht trouwens laatst iets gelezen te hebben dat de luftschutz een soort van monument-status had gekregen, iig dat ie beschermd zou worden....

Mvg,

Bas
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Bas, zie hier het betreffende gedeelte:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ook De Atlantikwall in Zeeland en Vlaanderen (Ben de titel even kwijt) staat deze als een 502.

In Belgie onder de Wapens deel 18 zou je misschien nog kunnen kijken, hoe deze beschreven staat. Deze heb ik niet thuis liggen helaas.
Lord of the Ringstand
Juttertje

Re: Bunker Oostende

Bericht door Juttertje »

Hoi Maarten,

Thanks voor de info..... dan misschien toch een 502? vreemd dan hebben ze hem wel netjes afgezaagd ofzo en daarna het portiersgebouwtje ertegenaan gebouwd.....

Is al een tijdje geleden dat ik er was, maar mijn geheugen zegt me toch dat wat er nu over is van de bunker iig niet groot genoeg is voor een hele 502, maar volgens mij is hij ook kleiner dan een 638 (iig in vergelijking met die in VB Den Helder.....)
damn, begin nu toch ook een beetje aan mezelf te twijfelen....

Heb zelf geen documentatie over belgie, dus dat houd ff op..... blijft toch een vreemd verhaal, misschien dat onze belgische leden wat inside kennis hebben hoe het zit met deze duitser.....
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door maarten-stahlbeton »

Juttertje schreef:...dan misschien toch een 502? vreemd dan hebben ze hem wel netjes afgezaagd ofzo en daarna het portiersgebouwtje ertegenaan gebouwd...
Dit verhaal heb ik ook ergens gelezen ergens op internet. Ik denk ook dat hij afgezaagd is. De 638 is overigens niet op het terrein gebouwd, maar ergens in de richting van de Vaartstraat. Hier kan ik je verder niet mee helpen, zoals je ziet is de info die ik heb uit La Cote Belge ook niet echt duidelijk daarover.
Lord of the Ringstand
Juttertje

Re: Bunker Oostende

Bericht door Juttertje »

As promised

Pics van de Luftschutz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door AvB »

Leuke foto's, mooie plek.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door Bunkertju »

Is qua GE meting zeer waarschijnlijk een 502 ... kijkend tegen de zijkant van de bunker,is de ingang aan de kant van het gebouwtje ?

Dit onderwerp kan trouwens naar AW buitenland AOK 15 ...

Grtz

Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef:Is qua GE meting zeer waarschijnlijk een 502 ... kijkend tegen de zijkant van de bunker,is de ingang aan de kant van het gebouwtje ?

Dit onderwerp kan trouwens naar AW buitenland AOK 15 ...

Grtz

Jan
Verplaatst naar Atlantikwall in Belgie
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: Bunker Oostende

Bericht door Pierrot »

Het gaat over het Stp Tintenfisch.

Ik heb die bunker al bezocht in 2006 en het is inderdaad een 502. Hij staat nog in redelijk goede staat, heeft nog zijn deuren, glittertür en zijn scharte. Hij heeft als nummer Ostende 013 - 138. De 638 werd in 1952 afgebroken om plaats te maken voor het nieuwe gebouw van de mijnbestrijdingschool (EGUERMIN). De Luftschütz is sinds 2011 geklasseerd als monument en dus gered van een geplande sloping.
De 502 was toen gebruikt bij de belgische zeemacht als opslagplaats voor lichte munities, dus niet makkelijk te bezoeken zonder afspraak en toelating.

Gr.

Pierrot
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door Bunkertju »

@ Pierrot : bedankt voor de info ... maakt weer een stukje van de puzzel compleet :D
@ Remco : Bedankt voor het verplaatsen !!!

Groetjes

Jan
nickdracu
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2015, 17:36

Re: Bunkers in Oostende

Bericht door nickdracu »

Mijn excuses dat ik dit topic weer naar boven haal,
Maar ik maak momenteel een masterthesis over de Atlantikwall in Oostende in kader van mijn opleiding Monumenten- en landschapszorg aan de Universiteit Antwerpen.
Ik onderzoek onder andere de afbraakprocedures en breng de evoluties in percepties in kaart. Van daaruit vorm ik een restauratie, ontsluitings- (en herbestemmingsplan) voor een bepaalde case studie gepaard met enkele visualisaties.
Daarom vroeg ik me af of iemand mij kan helpen aan kaart of bronmateriaal en eventuele getuigenissen over herbestemming- en afbraakprocedures van deze relicten in Oostende.
Alvast bedankt,

Nick
Student monumenten- en landschapszorg UA
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

LS-bunker Oostende (vml. Marine kazerne)

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Sloop van de Marinekazerne is inmiddels gereed; het terrein wordt nu volgebouwd met o.a. appartementengebouwen.
De grote LS-bunker die eerder binnen de kazerne lag, heeft een poos vrij gelegen, maar verdwijnt nu in rap tempo tussen de nieuwe gebouwen.
In de zone tussen de bunker en het Overheidskantoor (op onderstaande foto links van de bunker) is men volop bezig met bouw van begane grond verdieping over de gehele lengte.
LS-bunker Oostende (s).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in België”