Batterij onder Brakel

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Batterij onder Brakel

Bericht door Dikkieturf »

De batterij onder Brakel is flink verwaarloost. Met name de houten vloeren zijn zeer onbetrouwbaar. Je kunt er gewoon naar binnen maar wees voorzichtig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door Martijn »

Dikkieturf schreef:Je kunt er gewoon naar binnen maar wees voorzichtig.
Niet zo lang geleden heb ik ook nog een bezoek gebracht aan de batterij. Dat was de eerste keer dat de deur daadwerkelijk open was. Alle andere keren waren beide remises afgesloten met hangsloten (en de andere deuren zijn toch al geen optie aangezien deze onder het grondniveau liggen). Het is dus zeker niet zo dat het gebouw altijd open is. Het terrein is wel altijd vrij toegankelijk.
NHW061-132.JPG
De aanleg van dit werk ging niet zonder slag of stoot. Met name de slappe ondergrond gaf veel problemen. Het aardwerk dat rond het bomvrije gebouw werd opgetrokken is enkele keren verzakt en herontworpen.

Het gebouw bestaat uit drie verdiepingen. Elke verdieping bevat vier naast elkaar geplaatste ruimten. Sommige van deze ruimten zijn opgedeeld in kleinere vertrekken d.m.v. dunne wanden van baksteen of hout. De tussenvloeren van de buitenste ruimten zijn van steen, die van de vertrekken in het midden van hout. Simpele houten trappen zijn gebruikt om van de ene naar de andere verdieping te gaan.
BB.GIF
De buitenste ruimten waren bedoeld als opslag voor projectielen en buskruit (tussenverdieping) en als remise (bovenste verdieping). Achterin deze lokalen was (en is) een hijsinstallatie aanwezig om de projectielen naar boven te kunnen vervoeren.
NHW061-086.JPG
De tussenlokalen werden gebruikt als logies, keuken, kantoor, etc. De privaten bevinden zich aan de buitenzijde van het gebouw. In de huidige situatie zijn deze niet zichtbaar door het verhoogde grondniveau aan de voorzijde van het gebouw. Slechts de bovenrand van de deuren is zichtbaar.

Zoals reeds gezegd is de onderhoudstoestand van het gebouw slecht. Het hoge grondniveau en de hoge vochtigheidsgraad zijn funest voor met name het houtwerk op de lagere verdiepingen. In 2002 is het gebouw bouwkundig geïnspecteerd. In het rapport wordt gemeld dat de houten vloeren toen recent vervangen waren, maar dat deze toch al weer aan het rotten waren. Mijn indruk is dat er sinds die tijd niet veel aan is gedaan. De vloer van de bovenverdieping is nog wel te vertrouwen (ook al zitten ook daar enkele kleine gaten in), maar die van de tussenverdieping m.i. niet meer. Zelf ben ik dan ook niet verder gekomen dan de trap naar deze verdieping.
NHW061-099.JPG
NHW061-135.JPG
Het gebouw is hetzelfde als dat dan de batterij Pouderoijen. De gebouwen zijn alleen elkaars spiegelbeeld. Ook het terrein van deze batterij is vrij toegankelijk, maar de deuren zijn allemaal afgesloten. Het grondniveau is hier wel correct, waardoor de privaten zichtbaar zijn, net als de deuren van de tussenverdieping.
De beide werken konden het inundatieveld van de Bommelerwaard bestrijken. Als aanvulling op beide batterijen zijn tijdens WOI verschillende betonnen schuilplaatsen aangelegd (type 1916). Deze zijn nog steeds aanwezig. De mobilisatie van WO2 heeft geen versterkingen gebracht. Er zijn dus geen types P of G-kazematten aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
David-Ross

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door David-Ross »

Er is een "stichting behoud waterlinie bommelerwaard" met een eigen website http://www.sbwb.nl/ waarop nog wat informatie staat. Er zou al in 2009 (extra) geld ter beschikking gekomen zijn van beide batterijen te restaureren zie http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bo ... erijen.ece
pauldijkstra

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door pauldijkstra »

Niet om het een of ander, maar je wilt niet weten, ik zit hier met tranen in de ogen naar die tekening te kijken:
Dat gebouw is precies maar dan ook precies hetzelfde als de kazerne op Dirks Admiraal (zie bijgevoegde tekening).
Wat een schitterende ontdekking! De tekening van Dirks Admiraal klopt niet helemaal met wat er echt gebouwd is heb ik het idee...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door AvB »

pauldijkstra schreef:Dat gebouw is precies maar dan ook precies hetzelfde als de kazerne op Dirks Admiraal (zie bijgevoegde tekening).
Uhm Paul kijk jij naar een andere tekening dan ik? Want ik zie niet heel veel overeenkomsten, behalve dan dat veel bomvrije gebouwen op deze manier werden gebouwd rond die tijd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door Dikkieturf »

Paul,

de linkerzijde van de Bomvrije kazerne van Dirksz lijkt sterk op de linkerzijde van fort de Gagel.

M.v.g.

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door ducatim901 »

Ja hoor krijgen we de typologie nu ook al in de Nederlandse forten...........moet niet gekker worden.
Wel logisch natuurlijk, je weet wat iets kost en als het naar behoefte zijn werk doet dan is daar niets raars aan!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Batterij onder Brakel

Bericht door WimVe »

Voor de liefhebber van mooi Hollands baksteen: 3D fundering van oa Fort Gagel. Gratis op te vargen. Ik heb er geen tijd (meer) voor, ben ook al bezig met Vechten....
Ik vrees dat Dikkie de aanzichten en doorsneden ook heeft :mrgreen:
Fort_Gagel_01.jpg
Gebouw_O_07.jpg
Ik kan je verzekeren dat het meer voldoening geeft dan duits beton.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”