Antitankgracht Assen

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Antitankgracht Assen

Bericht door ducatim901 »

Verleden weekeinde naar Assen geweest, lekker naar de motorraces.
Brommerskieken, BBQ, praatje maken en een beetje bijbruinen kortom super relaxed weekeinde (ben nog wel steeds brak).
Al een tijdje (jaartje of vier) wilde ik naar de antitankgracht en een loopgraaf op het Wittelerveld achter het TT-circuit.
Het kwam er echter telkens niet van.
De antitankgracht is wel makkelijk te vinden (wel makkelijk te verwarren voor een normale sloot) maar de loopgraaf is in het
veld een stuk lastiger terug te vinden.
Hij is nog maar een cm 50 a 60 diep, de grond die eruit kwam is als een verhoging te herkennen, je vind hem het makkelijkste
terug door de half dode bomen op te zoeken die een beetje verloren in het veld staan, deze staan echter precies in de loopgraaf.
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door Ties »

Leuke kiekjes. Gegraven loopgraven zijn op zich altijd wel moeilijk te vinden, laat staan goed op de foto te krijgen, desalniettemin leuke kiekjes.
Hoe ben je op het terrein terecht gekomen? Ik dacht dat het afgesloten was ivm. militair terrein.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ties,
Dit is natuurgebied deel.
Het defensie gedeelte is een stuk verderop.
Niks kapot of bang gemaakt.
Ben ook niet lang gebleven, ik was beducht voor Teken.
Groeten Jack
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door AvB »

Je mag de plumeau wel even over je sensor halen! ;)
Mooi gebied.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door Ties »

Via GE is alles zo duidelijk te zien. Echt kilometers aan loopgraven en tankgrachten maar in het echt dus blijkbaar niet. Bij het balloerveld zijn beide erg goed zichtbaar.

Kan dit onderwerp verplaats worden onder Binnenlandse Stellingen en dan onder de noemer Assener Stellung/Frieslandriegel ?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:Je mag de plumeau wel even over je sensor halen! ;)
Mooi gebied.
Achteraf wel gedaan maar het zit er nog steeds, tis mijn oudje (30D) de 40D ligt bij Moerdijk op de rijksweg.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door AvB »

Met niet zo harige wattenstaafje en pure alcohol is het zo schoon, loepje erbij om te checken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door johannes winius »

Ben je aan de Noordzijde (het dichts bij Assen) of aan de zuidzijde geweest. De laatste poging dat ik daar was lukt het niet zo om op het terrein te komen....
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door ducatim901 »

Noordwestkant.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door johannes winius »

Dan toch maar weer eens kijken .. :D
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door johannes winius »

Vandaag in Assen geweest, loopgraven kunnen vinden, maar de Tankgracht .. verhipte moeilijk. Ik heb het idee dat ze behoorlijk dicht zijn gegooid of gewaaid, het valt niet mee ze te vinden.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door Ties »

Leuke update trouwens!
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door johannes winius »

Thankx,

Heb nog één idee om wat van die tankgracht te vinden, binnenkort maar eens uitproberen.
Marcel101

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door Marcel101 »

Ik heb 30 jaar in Assen gewoond. De tankgracht is het makkelijkst terug te vinden op het kleine oefenterreintje bij de baggelhuizerplas.
Coördinaten 52-59-24-03 Noord en 6-31-06-28 Oost.

Ook in het Asserbos is hij nog goed te herkennen.
Coördinaten 52-58-56-57 Noord en 6-32-15-67 Oost.


Groeten,
Marcel
Marcel101

Re: Antitankgracht Assen

Bericht door Marcel101 »

johannes winius schreef:Dan toch maar weer eens kijken .. :D
Goed kijken Johannes. Ik heb er vaak gespeeld als jongetje, maar dat terrein achter de TT-baan is dus eigenlijk gesloten terrein (vrije uitloop van de schietbaan :o ), maar die loopgraaf loopt door tot op de weg van de baan naar Witten, als je over de Witterhaar loopt zie je hem beginnen, goed 150-200 mtr voorbij de afslag naar de hoofdtribune.

Die antitankgracht heeft dus al heel lang mijn belangstelling. Omdat ik dus 30 jaar in Assen gewoond heb, ik had er al eens een luchtfotomontage van gezien. Ik ben er nu ik er hier over gelezen heb weer eens ingedoken en heb heel wat opgespoord.

Laat ik beginnen met die 2 stukjes die ik hierboven al noemde, elke Assenaar weet dat.
Dat trucje met GE kende ik nog niet (hier geleerd) dus bij deze, die 2 stukjes waar ik het al over had liggen dus hier
tankgracht Asserbos.kmz
en hier
tankgracht Baggelhuizerplas.kmz
.

Ik was in Assen dit weekend voor de ijsspeedway en heb even wat foto's gemaakt. In het Asserbos ziet hij er nu zo uit, hier gezien vanaf de kruising met de Rode Heklaan (er staat zelfs een bordje bij tegenwoordig, als je hem nu nog niet vinden kan :D )
Asserbos klein 1.JPG
Asserbos klein 2.JPG
Achter de Baggelhuizerplas ziet hij er zo uit tegenwoordig :
Baggelhuizerplas klein 1.JPG
Baggelhuizerplas klein 2.JPG
Baggelhuizerplas klein 3.JPG
.

Maar goed dat weet elke Assenaar. Toen ik er nog woonde was ik een keer in het verzetsmuseum daar, daar hadden ze die mooie luchtfotomontage. Vandaar dat ik dus wist dat die Frieslandriegel bij Assen in een zogenaamde circumvallatielinie was aangelegd. Dat jargon betekent dat het stelsel van tankgrachten en loopgraven Assen in zijn geheel omsloot.

Nadat ik er hierover gelezen had en dus mensen vond die alle informatie erover zeer op prijs stellen ging ik nog eens goed zoeken. Er is toch nog best wat van bewaard gebleven, ik viel van de ene verbazing in de andere toen ik die foto's die op het net staan over de kaart probeerde te passen. Ik zal proberen die hele circumvallatielinie op de hedendaagse kaart terug te zetten, als het af is zal ik hem hier posten. Dat is nogal een rotklusje, puzzelen, die foto's geven een vertekend beeld en Assen is nogal gegroeid sinds die tijd ... :ugeek: .

In elk geval dit slootje, dat ligt achter de woningen aan de Anreperstraat. Ik ben er vele 10tallen (zo niet 100en) keren langsgefietst maar heb nooit eerder geweten dat dit dus ook een overblijfsel is van die tankgracht. Hier gezien vanaf de Lindelaan
tankgracht Lindelaan Assen.JPG
.

Hier ben ik ook vele 100en (zo niet 1000en, nou ja, meer als 1000) keren langsgefietst, de brede sloot langs dit gedeelte van de A.H.G. Fokkerstraat is ook een overblijfsel van die tankgracht. Hier gezien vanaf de industrieweg, hij liep door achter de fotograaf dwars door wat nu de vijver bij de L.T.S. is tot aan de Groningerstraat.
tankgracht A.H.G. Fokkerstraat.JPG
Waar de Fokkerstraat op deze foto naar links afbuigt in de verte liep de tankgracht naar rechts, voor de waterzuivering langs en naar het kanaal toe. De sloot volgt de Fokkerstraat vandaag de dag, maar dit maak ik uit die luchtfoto's op ...

Als ik alles in kaart heb gebracht dan zal ik het hier posten. Kan even duren, het liefst heb ik die fotomontage van het museum erbij, deze kennis komt van bekendheid met de situatie gecombineerd met foto's die links en rechts in slechte kwaliteit op het net staan. Er word aan gewerkt ...



Met vriendelijke groet,
Marcel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”