Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
jan lugtmeijer †

Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ik kwam vandaag onderstaand document tegen betreffende een tankgracht in IJmuiden.
Ik had zelf nog nooit eerder gehoord van het bouwen van een ruime meter hoge betonnen muur op de bodem van een tankgracht. Op zich niet zo gek bedacht.
Iemand een idee of dit ook elders binnen de Atlantikwall werd toegepast??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Danny »

Ha inderdaad helemaal niet gek bedacht van die Duitsers. Hier in 't mooie Katwijk stopte de panzermauer precies voor de tankgracht. Ik heb van horen zeggen dat er alleen palen met mijnen erop onder de waterspiegel stonden. Heel apart, het zal ongetwijfeld op andere plaatsen ook toegepast zijn.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Joop Schreuder †

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Joop Schreuder † »

Wellicht vergezocht, maar kon de tankgracht in IJmuiden makkelijk door een aanvaller worden drooggezet? In dergelijke gevallen is een muurtje toch wel erg handig.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Nathan »

De bron vermeldt ook: "Op de foto was boven aangegeven muurtje in het midden van de tankval niet goed waar te nemen, doch op sommige plaatsen wel mogelijk"

Worden niet gewoon de stukjes tankmuur bedoeld die vanaf de 676's schuin afliepen en overgingen in de tangracht (zijn net metertje hoog)
Misschien dat de persoon die de luchtfoto interpreteerde aannam dat de muur onder de waterlijn verder liep ofzo
pauldijkstra

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door pauldijkstra »

Kijk naar IJmuiden, daar ligt de tankmuur toch ook nog een stuk in de tankgracht?? Ik durf niet te zeggen of deze dan ook 'aangesloten' was op de tankmuur, dat is natuurlijk iets anders als het muurtje wat Jan noemt.
Zie foto's!

Gr,

Paul "die meteen zin heeft om met dit weer in de tankgracht te springen en hopen dat hij niet op een betonnen muur tussen zijn tenen stuit" Dijkstra

(2 foto's © Bunkerdocumentatie.nl en 1 foto © P. Dijkstra)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Danny »

Maar zo'n muur op de bodem zou toch helemaal geen raar idee zijn? Dan weet je helemaal zeker dat er geen tank meer doorheen komt. Als je gracht niet diep genoeg is, dan houdt de muur 'm wel tegen.

Maarre... Waar bevind deze tankgracht zich precies? Dan zou je het misschien kunnen waarnemen via Google Earth.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door pauldijkstra »

Danny schreef:Maar zo'n muur op de bodem zou toch helemaal geen raar idee zijn? Dan weet je helemaal zeker dat er geen tank meer doorheen komt. Als je gracht niet diep genoeg is, dan houdt de muur 'm wel tegen.

Maarre... Waar bevind deze tankgracht zich precies? Dan zou je het misschien kunnen waarnemen via Google Earth.
Niet zo moeilijk, ten zuiden van Ijmuiden in het beboste gebied. Kan niet missen!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul, het kan ook bij Wijk aan Zee zijn hoor.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
NBR
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 apr 2008, 11:10
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door NBR »

ducatim901 schreef:Ha die Paul, het kan ook bij Wijk aan Zee zijn hoor.
Groeten Jack.
de foto's van BunkerDocumentatie.nl zijn zowiezo genomen bij: Baupunkt 92H - Marine Flak Batterij Süd Ost

@ Jack,

is er dan in Wijk ook nog zo'n tankgracht met tankmuur??

Gr, Niels
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ducatim901 »

Het is mogelijk dat het een droge gracht was dan werkte de muur als extra obstakel.
Maar als het natuurlijk een nasse panzergraben is dan zie je dat natuurlijk een beetje lastig zeker als je geen nat pak wilt krijgen, ik heb nog nooit van een muur in een nasse panzerbraben gehoord of gezien, ik daar veel te jong voor maar ik ben niet te oud om te leren....dusss... wie weet......
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Bunkertju »

Heb um in ieder geval niet gevonden in Wijk tot nu toe :)

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door ducatim901 »

Tsja je moet ook wel goed zoeken hé Jan....... heb wel eens vernomen van ene RP uit V dat hij er nog wel is maar dat hij wel droog staat.
Een natte tankgracht die droog staat is nooit grappig!!
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Bunkertju »

Jack

Weer iets om verder uit te zoeken dan.
Ik heb toch geen locaties meer over om te bezoeken pffffffffff ;)

Groetjes jan
Harras

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door Harras »

Lijkt me een vreemd verhaal over een muur die in de lengte van een tankgracht staat. Op geen enkele document kan ik dit bevestigen. Paul, de tankmuur die in de tankgracht uitkomt staat niet op de bodem van deze gracht, zoals op jou foto. Al neig ik wel te zeggen dat het een doorsnee is van een soortgelijke situatie.
gr.Harras
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tankgracht gecombineerd met antitankmuur

Bericht door tim »

het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat men op de bodem van een natte tankgracht een tankmuur zou bouwen..
kan je em er net zo goed voor of achter zetten, dan ontneem je de vijand het zicht,
en ben je ook gelijk het probleem van de bevaarbaarheid kwijt :D
(eerst met je bootje over de muur door vijandelijk vuur, dan ook nog de tankgracht overpeddelen :| )

ik geloof dat er wel wat ervaringsdeskundigen op dit forum zitten?

er komt trouwens aardig wat kijken bij het bouwen van een betonnen muur die onder water komt te staan, denk aan verzakken en scheefzakken van de muur, dus pas als ik er bewijs van zie, ben ik overtuigd...

het verhaal van de verkeerde interpretatie komt mij logischer over.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”