631 Karreveld

Het Verteidigungsbereich Vlissingen & Freie Küste Walcheren
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: 631 Karreveld

Bericht door Janus X »

svdb10 schreef:Domme vraag wellicht, maar waarom moet die put zo diep zijn? Ik dacht dat deze put er alleen was om ervoor te zorgen dat de lege hulzen (incl giftige kruitdamp) buiten de bunker worden afgevoerd? Lijkt me dat put van meter diepte dan ook voldoende is. In deze put kun je honderden (duizenden?) granaten kwijt, wat mij wat overdreven lijkt...
Graag toelichting van de experts!

Zoals je op de foto's wellicht al kan zien is de uitloop van de hulzen doorvoer als op een 2 meter onder de bunker, dit ivm de schuinte die je nodig heb om de hulzen door hun eigen gewicht te laten glijden.
Verder had de put behalve de hulzen opvang ook nog een 2e doel.
Dit was namelijk voorkomen dat de vijand bij de vuurmond kon komen.
dus hoe dieper de put hoe groter het schrik effecht, een beetje zoals een diamantgracht bij de maginot linnie.
En daarbij komt ook nog, als er een hoeveelhijd hulzen in ligt dan moet je nog steeds niet bij de vuurmond kunnen komen om er een springlading of zoiets dergelijks te monteren.

De giftige kruit dampen werden waarschijnlijk de bunker uitgeblazen door de loop, de gevechts kamer staat licht op overdruk door de filter installatie, en als het sluitstuk opend dan heb je hier een gat naar buiten waar dus ook de gassen en rook doorheen ontsnappen.

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 631 Karreveld

Bericht door svdb10 »

Dank voor de toelichting Ramon.
Ik had me niet gerealiseerd dat de uitwerp-opening van de hulzen zo laag zat. En met giftige kruitdampen doelde ik niet alleen op de rook die vrijkomt tijdens op het moment van afvuren, maar vooral op de narokende hulzen.

Overigens heeft de diamantgracht in de Maginotlinie twee functies: behalve als gracht om aanvallers tegen te houden, diende deze ook om te voorkomen dat stukken beton (of hopen aarde) die loskwamen tijdens beschietingen de schietgaten zouden blokkeren.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Weikich

Re: 631 Karreveld

Bericht door Weikich »

Een 631 heeft toch een aparte gasfilter voor het kampfraum? zouden ze die dan niet gebruiken tijdens het vuren? er hing toch een dampkap boven het kanon...

Gr.
Weikich
Weikich

Re: 631 Karreveld

Bericht door Weikich »

Ik heb echter nog geen dampkap gezien in een 631 noch in een 506, maar al die andere geschutsbunkers 669, 612, 680, 677,... waren er wel mee uitgerust, alsook die "98a" MG-bunkertjes van Wolfsschlucht 2... dus zou me verbazen dat ze dat niet voorzien hadden bij de 631. Wat ik wel herinner is dat we enkele 631's hebben opgemeten destijds en dat er weldegelijk in het kampfraum een filter hing.
Laatst gewijzigd door Weikich op 07 feb 2013, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Weikich

Re: 631 Karreveld

Bericht door Weikich »

Nog een bedenking over de bijkomende functie van de hulzenput... Als je vergelijkt met de drie 631-bunkers op mont saint frieux (15 KVA D1-sector): Deze diende helemaal niet als diamantgracht, men had hier zelfs een betonnen dekking met toegangsluik overheen liggen!
631 01 01 05 2005 BFA (1).JPG
631 01 01 05 2005 BFA (2).JPG
631 01 01 05 2005 BFA (3).JPG
631 01 01 05 2005 BFA (4).JPG
631 01 01 05 2005 BFA (5).JPG
631 01 01 05 2005 BFA (6).JPG
Gr.
Bunkerfreak Tom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: 631 Karreveld

Bericht door Janus X »

Hoi Tom,

Dit heeft de 631 in ijmuiden ook op het forteiland.
Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat dit mider toegankelijke paatsen zijn waar je toch al niet zo makkelijk bij kwam.

En de 631 heeft inderdaad een lüfter in de kampfraum hangen en een in de afwachtingsruimte, aanemelijk is dat deze draaiende waren bij gevechts situatie.

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 631 Karreveld

Bericht door ducatim901 »

IJmuiden idem dito.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Vlissingen”