Rotterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door WimVe »

PdK schreef:Ha Joop,
Ah alleen wasbakken, ik dacht ook even douches te zien. Het is in ieder geval iets dat het gebouw er nog staat.
Wat betreft die tank, interessant! En deze is in gebruik genomen door de Duitsers, of hebben hun eigen nog geplaatst?
En inderdaad een goede voor de quiz, had ik ook eens wat kunnen winnen!
Voor de rest heb ik helaas geen gegevens van de luftschutzbunker..
Hé, we kunne altijd nog gaan 3D'en...
OrstKo_Rtd_04-2.jpg
OrstKo_Rtd_04.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door WimVe »

PdK schreef:Nummer 36(?) op de verzetskaart
Zou goed kunnen maar er zijn TWEE bunkers !
Rechtsboven in de hoek, is een plattegrond gearceerd van de bunker op de tekening echter daar links van is ook iets getekend met drie uit- ingangspijlen.
Rotterdam_Luftschutzbunker_Ortskommandantur (brv)_2.jpg
Update:

Enig idee of er nog iets van over is ??
OrKo-Rtd.jpg
Die drie bomen links matchen akelig nauwkeurig met de tekening .... :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark89

Re: rotterdam

Bericht door Mark89 »

Vanochtend zin om eens wat te doen dus ik heb een bezoekje gebracht aan de nieuwe eigenaren van het pand aan de Parklaan nr. 17: "Schaap & partners". Na uitgelegd te hebben wat ik kwam doen mocht ik even rondsnuffelen in de tuin. Zoals te verwachten: er is haast niks meer ter plekke dat wijst op de bezetting. Precies op de plek waar gebouw "2" zou hebben gestaan, was echter wel een perk met klimop aanwezig (zie foto 1). Het enige dat ik vond dat mogelijk nog gerelateerd kon zijn was een brok gemetselde muur (foto 2).
Voor gebouw "1" ben ik wezen kijken in het park Schoonoord, waar dit zich zou moeten bevinden uitgaande van bovenstaande overlay. Aldaar tot de conclusie gekomen dat bovenstaande overlay hoogstwaarschijnlijk niet goed geschaald is, gezien de kaart van Joop aangeeft dat het gebouw met het nummer "36" ten zuiden van een oost-westelijke getrokken streep loopt, wat mijns inziens de scheidingsmuur is van Schhoonoord (de muur staat er nu niet meer in het westen), wat zou betekenen dat bunker "36" in de achtertuin van meneer Schaap was gelegen; een plek waar meneer Schaap nu zijn toch al niet geringe accommodatie heeft uitgebouwd.
Zonde.

Overigens kan ik best begrijpen dat de Duitsers hier hun intrek hebben genomen. Wat een gebouw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: rotterdam

Bericht door jawolliebollie »

In februari was ik in de buurt van de Parklaan en ben op goed geluk op zoek gegaan. Ineens stond ik voor de commandobunker en ik had geluk: ze waren hem net aan het schoonmaken. Ik mocht lekker m'n gang gaan en alles op mijn gemak bekijken. Hierbij een paar foto's, de rest komt te staan op http://www.bunkerpictures.nl

Groeten, Fred
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door AvB »

Eindelijk de binnenkant! :) een echte bunker met standaard pantserdeuren en luchtrooster. Ben benieuwd naar de rest van de foto's.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door Ruud »

Wat is de verklaring voor de opening die ik aanzie voor een raam?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door bunkerpictures »

Er staat nu een serie van 75 foto's van binnen en buiten op www.bunkerpictures.nl

Het heeft er na mijn idee alles schijn van dat deze bunker na-oorlogs ook nog is hergebruikt door een of andere overheidsdienst, gezien bepaalde inrichtings aspecten. Wie weet meer hierover?
Er zitten ramen in deze bunker die van buiten afgesloten kunnen worden doormiddel stalen deuren van naar het lijkt 2 stalen platen die op elkaar zijn gelast. Binnen zitten ook weer stalen deuren waarvan de handels weer netjes in het beton werk kunnen wegvallen als ze opengezet worden.

M.v.Gr.
Raphael
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: rotterdam

Bericht door jawolliebollie »

Er zijn drie ramen aanwezig, allen in dezelfde muur naast elkaar. De ramen zijn even groot alleen van het raam op de foto is de opening schuin gemaakt, ik denk om als nooduitgang te dienen. De andere ramen zijn gewoon vierkante openingen.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door tim »

Ik zie inderdaad koude oorlog defensie invloeden..
Leuke bunker met de originele details er nog in.
Die gestanste overschuifflens zie je ook niet vaak (late productie).
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: rotterdam

Bericht door Ties »

Mooi hoor dat Raumfilter!
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door AvB »

Inderdaad hergebruikt na de oorlog. Met die typisch wandbekleding. Zou je een groffe schets kunnen maken van de plattegrond?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door tim »

Hoi Ties, raumfilter is wel na oorlogs he!
Niet dat je over je toetsenbord kwijlt :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Re: rotterdam

Bericht door jawolliebollie »

AvB schreef:Inderdaad hergebruikt na de oorlog. Met die typisch wandbekleding. Zou je een groffe schets kunnen maken van de plattegrond?
Alstublieft! De verhoudingen kloppen niet echt want ik heb niets opgemeten dus moest het uit m'n hoofd doen.
Achter de pantserdeur van de ingang rond keuken/toilet e.d. waren uiteraard de muren veel dikker maar je krijgt zo een idee van de indeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door AvB »

Top! Bedankt. Nu we het toch over overgebleven bunkers in het scheepvaartkwartier hebben. In de binnenplaats achter het wereldmuseum zou ook een bunker gelegen hebben. Klopt dit en ligt die er mogelijl nog?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: rotterdam

Bericht door bunkerpictures »

Ik denk dat ik nog wat heb gevonden in het zelfde gebied. dit keer aan de Westzeedijk in het talud voordat je aan de Kunsthal komt. Daar is een weg naar benden en een parkeerplek en je kan dan achterlangs de tuin inlopen van Museum Booymans.

Ik trof daar aan de hand van een tekening van stellingen in dat gebied in de oorlog de volgende objecten aan:
Een betonnen opbouw met luik waarvan ik niet weet of het iets is.
Onbekend.JPG
Daar achter ligt deels in de struiken naar mijn idee een bouwwerkje wat heel sterk lijkt op een KSB, mogelijk na de oorlog iets aangepast met een stalen plaat aan de zijkant.
Mogelijk KSB-01.JPG
Mogelijk KSB-02.JPG
Mocht ik iemand er een ander beeld bij hebben of weten dat het iets anders was/is dan hoor ik het hier wel, zo ook voor betonnen opbouw met luik.

M.v.Gr.
Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”