Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Mooie foto's. Je zou op het eerste gezicht niet denken dat het een bunker is ;) Wanneer is dat andere deel erop gebouwd?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Danny,
Ik ben er een jaar of 5 á 6 geleden geweest, er was toen al een enkel jaar sprake van dat er gesloopt ging worden, plaatjes kwamen van mijn eerste digicam (Sony DSC nogwat).
Ik verwacht dat de laatste (huidige) eigenaar het er op heeft gezet, denk een jaar of 10 a 15 geleden.
De eigenaar had nog een mooi verhaal, één van de Luftwaffe helferinnen was eens bij hem langs geweest met een fotoalbum, en daar had hij schijnbaar scans van gehad maar deze was hij kwijt geraakt!!!
UIteraard geen adres van de LW Helferin.......... :roll:
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Ghehe als ik hem was had ik maar eens gaan zoeken :P Maarre ik begrijp dus dat deze bunker er nu niet meer is? Of moet de daad nog gebeuren.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Danny,
De bunker is er nog steeds, de andere bunkers (unterkunfte) op de camping zijn wel weg (je moet maar eens googlen op kamp sondel of even op deze link klikken http://images.ask.com/fr?q=kamp+sondel& ... 253D0&qt=0" target="_blank" target="_blank" target="_blank ik denk dat dit trouwens ook de langste link is op heel het forum..........)
Buiten de camping staan nog wel twee WR sokkels, twee tobruks en een ik dacht drie of vier andere bunkers, opvallend is dat de freya op de site op een bakstenen bunker stond die (als we kijken naar het ontwerp) ontworpen was als onderkomen voor manschappen.
De Freya is waarschijnlijk een Freya verbunkerd maar dan niet zoals hij te vinden is in Denemarken, met een aparte sokkel en een bunker voor de bedieningsmanschappen en de apparatuur maar op een bunker, een apart ding dus, misschien kan Klaas zijn licht hier eens over laten schijnen.
Groeten Jack.
bunker met freya sondel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hoi Jack,

Die radar zou een Freya LZ A of een Dreh Freya kunnen zijn, maar foto is niet duidelijk ( te pixelig) genoeg om de dipolen te kunnen zien, dus zeker weten doe ik het niet.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas,
Dat idee heb ik ook maar ik ga er even van uit dat het een Freya LZ is, het ligt me nog bij dat er wel een voet onder zat en er zit een gat in het dak voor de kabels, geen hut meer dus maar een mooie Tnummerbunker, veel ruimer dan zo'n benauwd schuurtje.
Groeten uit het altijd zonnige Denemarken......Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hoi Jack,

ik heb de radarfoto ook aan SES gemaild en volgens hem is het een Dreh Freya. Dat verklaart dan ook het gat in het dak voor de kabels.

als dit bunkertje een typenummer heeft dan zal het wel een 500 nummer (= L'waffe) zijn en geen T nummer (= K'marine).

Veel (bunker)plezier in Denemarken, daar noemen ze je zeker Jåck Køørneef... ;)

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Nog even wat over type 530 'Wasch- und Duschbaracke'; Komt dus voor in de Luftwaffe Flakbatterijen en als variant in L'waffe radarstelling Tiger. Het viel me op dat in de L'waffe Funkhorchstelling te Rijswijk Overvoorde ook een gebouw (Barracuda duikclub) staat dat wel erg op een 530 'Wasch und Duschbaracke', met als variatie dan wat extra ruimten! Zie bijgevoegde tekening.

Ken iemand dit type (of een variant daarvan) nog van andere lokaties?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Idd Klaas, ærg leuk zø'n dånsk tøetsenbørd..........
Ik ga vanavond met Tommy Cassøe naar Batterij Kryle, even kijken bij de famous unkown bunkers die de super voorjaarsstorm heeft vrijgelegd.
Ik heb begrepen dat het werk net klaar is, dwz de bunkers zijn bijna leeg maar er is nog wel wat te zien, ik ben benieuwd.
Drehfreya is ook mooi, ik geloof niet dat er veel stellingen in Nederland geweest zijn die nog met dit type zijn uitgerust.
Een L nummer jeetje al die nieuwe ontwikkelingen op type gebied, het duizeld me allemaal een beetje ik zat eerder te denken aan een Kuver type.
Ik ga na mijn vakantie weer lekker door met het fotograferen van het BRV, wie weet wat we allemaal nog tegen komen, misschien moeten we de radarstellingen eerst maar eens fotograferen, misschien kunnen we een lijst op het forum zetten wie wat allemaal gedaan heeft, Paul D. heeft hem per slot van rekening op het forum gezet, ik hou hem thuis wel aardig bij maar de kans is groot dat we dingen dubbel fotograferen.
Groeten uit het immer ''zonnige Søndervig'', Jåck Køørnæf.
Klasio schreef:Hoi Jack,

ik heb de radarfoto ook aan SES gemaild en volgens hem is het een Dreh Freya. Dat verklaart dan ook het gat in het dak voor de kabels.

als dit bunkertje een typenummer heeft dan zal het wel een 500 nummer (= L'waffe) zijn en geen T nummer (= K'marine).

Veel (bunker)plezier in Denemarken, daar noemen ze je zeker Jåck Køørneef... ;)

Groeten, Klaas
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas en anderen,

Na een dikke drie weken op Texel gezeten te hebben, en een dik BRV archief geleend te hebben, heb ik mogelijk een tweede type binnen de Küverreeks gevonden. Dit type nummer is er als aantekening bijgezet door een andere bunkerman, die spreekt die spreekt bij de bunker T48 namelijk over een Küver 144a. Ik snap echter ook niet waar deze gegevens op de basseerd zijn, maar misschien een 'nieuw' weetje.

Daarnaast zat bij het BRV complex E, vliegveld 'de Vlijt' een tekening van een Küverbunker die veel overeenkomsten vertoond met een 452b. Deze 'bunkerman' (die ik nog niet achterhaald heb) spreekt daar over een 452a. Als ik het Küverbunkerboek er vervolgens op na sla, dan blijkt dat deze zo'n beetje het zelfde is als het afwijkende exemplaar welke afgedrukt staat naast de 'officiële' tekening van de 452b.

[edit] Ik kwam ook nog een Küver 470 tegen op tekening, het gaat hier om een bunker met dezelfde opzet, alleen zijn de maten iets groter. Verder lijkt de bunker overeen te komen met de 470.
Ik post zodra ik er een digitaalbestand van heb de tekeningen

Misschien kan iemand opheldering geven over deze notities op de tekeningen?

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

Heb vandaag in het NA weer wat Küvertekeningen gevonden in een Nederlands archief, echt supervet ook een tekening van een 452b of 452a, en dan geen slap aftreksel van een Duitse tekening maar een echte Duitse!!
Zaten ook nog wat andere tekeningen in......
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Klasio †

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Klasio † »

pauldijkstra schreef:...Deze 'bunkerman' (die ik nog niet achterhaald heb)....
Hééé Paul,

'Der Bunkermann' dat is toch Tim, oder gibt es vieleicht mehr Bunkermänner........ :D :D :D

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ducatim901 »

pauldijkstra schreef:Hoi Klaas en anderen,

Na een dikke drie weken op Texel gezeten te hebben, en een dik BRV archief geleend te hebben, heb ik mogelijk een tweede type binnen de Küverreeks gevonden. Dit type nummer is er als aantekening bijgezet door een andere bunkerman, die spreekt die spreekt bij de bunker T48 namelijk over een Küver 144a. Ik snap echter ook niet waar deze gegevens op de basseerd zijn, maar misschien een 'nieuw' weetje.

Daarnaast zat bij het BRV complex E, vliegveld 'de Vlijt' een tekening van een Küverbunker die veel overeenkomsten vertoond met een 452b. Deze 'bunkerman' (die ik nog niet achterhaald heb) spreekt daar over een 452a. Als ik het Küverbunkerboek er vervolgens op na sla, dan blijkt dat deze zo'n beetje het zelfde is als het afwijkende exemplaar welke afgedrukt staat naast de 'officiële' tekening van de 452b.

[edit] Ik kwam ook nog een Küver 470 tegen op tekening, het gaat hier om een bunker met dezelfde opzet, alleen zijn de maten iets groter. Verder lijkt de bunker overeen te komen met de 470.
Ik post zodra ik er een digitaalbestand van heb de tekeningen

Misschien kan iemand opheldering geven over deze notities op de tekeningen?

Groet,

Paul
Ha die paul,
Welk deelvan het BRV was dat?
Den Helder of Texel.....
Dat type nummer is een tekeningnummer, Klaas heeft die tekening geloof ik gepost...voor dat Klaas en Tim de T-types ontdekten was heb ik ook me vast gehouden aan de tekeningnummers.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Klasio schreef:
pauldijkstra schreef:...Deze 'bunkerman' (die ik nog niet achterhaald heb)....
Hééé Paul,

'Der Bunkermann' dat is toch Tim, oder gibt es vieleicht mehr Bunkermänner........ :D :D :D

Groeten, Klaas
Hoi Klaas,

Nee geen Tim. De initialen zijn WVN. Weet nog niet wie het is, maar denk daar vandaag nog wel achter te komen.,

Jack, post eens zo'n tekeningetje, ben wel benieuwd geworden nou, en Klaas vast ook... Dat BRV valt onder 'gemeente Texel', complex S. Ik post de tekening van de betreffende bunker straks wel even, het lijkt verdacht veel op een 470...

Grt,

Paul
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Hier de tekening van mogelijk een 470. Als het daadwerkelijk een 470 is, heb ik er ook nog wel een foto ervan...
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”