BRV vanaf heden gratis.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Remco de Goede schreef:We wachten rustig af tot jullie al het werk gedaan hebben ;) :lol:
Alleen jammer voor jullie dat er nu een download slot op zit.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

WimVe schreef:
Remco de Goede schreef:We wachten rustig af tot jullie al het werk gedaan hebben ;) :lol:
Alleen jammer voor jullie dat er nu een download slot op zit.. :mrgreen:
Inderdaad, het NA heeft nu een download limiet van 35 stuks. :mrgreen:

En mocht je toch besluiten mee te helpen dan krijg je ook meteen alle ongesorteerde tekeningen!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

Cray schreef:
WimVe schreef:
Remco de Goede schreef:En mocht je toch besluiten mee te helpen dan krijg je ook meteen alle ongesorteerde tekeningen!
Cray, toch eerst alleen de ongesorteerde ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

Alleeen jammer dat Cray en ik dat alleen moeten doen
Zijn er nu echt geen mensen die ook wat tijd in het sorteren willen steken ?
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit WimVe want ik heb van de week contact gehad met Gray en m'n hulp aangeboden bij het uit sorteren van de tekeningen. Verwacht eerdaags de Usb Stick.

Gr Klaas-Willem
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

KWD schreef:Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit WimVe want ik heb van de week contact gehad met Gray en m'n hulp aangeboden bij het uit sorteren van de tekeningen. Verwacht eerdaags de Usb Stick.
Gr Klaas-Willem
Hé Klaas Willen,
Goeie actie !
Er zitten hele mooie tekeningen tussen, bijna kunst.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Cray »

Het Nationaal Archief heeft het downloaden sinds deze maand geblokkeerd!

Doordat zij sinds 1 januari een groot aantal requests voor het downloaden van het BRV hebben ontvangen heeft het NA besloten het downloaden onbruikbaar te maken.
Met onbruikbaar bedoel ik dat je maar 1 scan tegelijk kan downloaden en dat je moet wachten tot dat de scan klaar is met laden/downloaden.
Dit schakelt alle snelle scripts uit en maakt het voor gebruikers die meer dan 1 scan willen downloaden onbruikbaar.
Wel heb ik zelf een script die nu nog werkt alleen die is door de vertraging in het systeem nutteloos geworden.

Dus mocht iemand het archief op een USB willen hebben en ons actief wil ondersteunen dan kan je mij altijd mailen. ;)
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door KWD »

Er zitten hele mooie tekeningen tussen, bijna kunst.
Wimve
Dat had ik je toch eerder al verteld, nu wacht ik nog op de beschrijving hoe ik de tekeningen moet noteren
volgens Gray moet deze van jou komen Wimve eerder mag ik niet beginnen dus wacht ik nog even af.

Z'n schuilnaam klinkt ouder dan de werkelijkheid doet vermoeden :P van de week ff op en neer geweest voor de USB Stick dacht hem ff in mijn fotoprogramma te zetten helaas ging dit 1 voor 1 met gevolg dat ik net tijd tekort kwam, nu zet ik hem in gedeelten in hetzelfde programma en blijft het overzichtelijker.

Gr Klaas-Willem
BunkerOwner

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door BunkerOwner »

Heb vandaag vernomen wat de 'download-actie' met het script ze heeft gekost betreffende de dataverkeer-rekening. De rem erop kwam letterlijk doordat het downloaden van alle bestanden ze een 'paar ton' heeft gekost (laat even in het midden hoeveel exact).

;) Go Cray :D
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door Ties »

Oeps... :lol:
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door AvB »

Nu moet het project wel heel bijzonder gaan worden aangezien dat een paar ton publiek geld is. ;)
Maar een paar ton voor misschien 400 GB?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door ErwinZ »

En bedankt. Zo wordt er uiteindelijk keihard betaald voor deze gratis dienst van de overheid. En verdwijnt er belastingsgeld in commerciele bedrijven.

Maar ik geloof er niks van dat dit komt door Cray zijn script. Laten we niet vergeten dat heel historisch, genealogisch onderzoekend, schrijvend en journalistiek minnend Nederland zit te azen op het Nationaal Archief. Want het BRV is natuurlijk niet het enige deel wat gedigitaliseerd is.

Zo was er ook de hele heisa binnen de archeologische community over de scripts en tools die complete kaarten konden downloaden van WatWasWaar met 1 click op de muis. Die worden natuurlijk ook losgelaten op het NA. Het beestje mag daar een andere naam hebben maar de achterliggende techniek blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door wattman »

Dit vraagstuk betreft een aspect van het hele open data beleid van de overheid.

Ik kan het mis hebben, maar ik telde hier in dit topic al vier mensen die bezig waren het BRV archief (deels) te kopiëren. De meest concrete reden om alles binnen korte tijd binnen te halen - en dus niet rechtstreeks via het Nationaal Archief te raadplegen wat je nu nodig hebt - is het ontbreken van een goede index bij het Nationaal archief. Tenminste als ik het allemaal goed begrijp.

Als er mensen gaan downloaden "voor de heb" en het weer gaan opslaan in eigen archieven zonder dat er verder echt veel mee gedaan gaat worden ben je een hoop data aan het rondpompen, zonder direct resultaat dat in redelijke verhouding staat tot de geïnvesteerde geld in het verzamelen; kost onevenredig veel geld en energie = weinig duurzaam.

Open data wil trouwens niet zeggen dat het per definitie gratis is. De overheid mag verstrekkingskosten in rekening brengen. Dat zou wel eens de volgende stap gaan worden.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

wattman schreef:Open data wil trouwens niet zeggen dat het per definitie gratis is. De overheid mag verstrekkingskosten in rekening brengen. Dat zou wel eens de volgende stap gaan worden.
Het was betaald, 1 euro voor een scan. Werkte perfect zonder tussenkomst van een persoon.

Grote probleem dat er toen en nu is , is dat er geen plan gemaakt wordt.
Gewoon gaan scannen met scan0001 als start en scan0999 als laatste scan en dan de gebruiker maar laten uitzoeken wat er op staat en hoe te indexeren is gewoon kinderlijk dom.
Je zult eerst een plan moeten maken hoe een an ander aan te vliegen en wat wil je opleveren.

Nu zijn we inderdaad bezig om alles te archiveren. Op een manier dat je ook nog wat kan vinden.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door wattman »

Wim,
Geheel eens. En overigens ben jij nu juist de eerste gebruiker die ik mij kan bedenken die - althans van de leden van dit forum - echt veel met dit materiaal doet of gaat doen. :D
Feit is dat het open data beleid nog in de kinderschoenen staat. Niemand kan zelfs maar een zinnig woord zeggen over de opbrengsten (dan heb ik het over open data in het algemeen). De huidige onderzoeken zijn een schot in het donker. Dit soort incidenten zal de overheid ongetwijfeld verder helpen in het vinden van de juiste weg.
Herverzamelen, indexeren en dan in een (beperkt toegankelijke) dataset weer zelf ter beschikking stellen is mijns inziens niet de beste weg als de index het enige probleem is. Zeker niet als heleboel mensen dat werk nog eens naast elkaar aan het doen zijn, ieder op zijn eigen manier (de bunkerwereld is breder dan dit forum). Wellicht is "wisdom of the crowd" een oplossing. Vgl. open street map. Gaat ook niet iedereen de data van geheel Europa op zijn eigen PC opslaan om vervolgens de kaart van zijn eigen leefomgeving in zijn uppie bij te houden.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: BRV vanaf heden gratis.

Bericht door WimVe »

wattman schreef:Wim,
Geheel eens. ......
Wellicht is "wisdom of the crowd" een oplossing. Vgl. open street map. Gaat ook niet iedereen de data van geheel Europa op zijn eigen PC opslaan om vervolgens de kaart van zijn eigen leefomgeving in zijn uppie bij te houden.
Er zit een waarheid in het gezegde: vele handen maken licht werk.
Echter dan moeten die vele handen wel allemaal hetzelfde doen. Ergens hieronder stat een opmerking over: wat zeurt iedereen over tekeningnummer" of iets in die trend. Wel een tekeningnummer is het enige ID dat de informatie op de tekening "beheert". Te samen met de info in de rechteronderhoek. Zet die info in een database plus de bunkerkennis zoals type regelbau en je hebt een heel goede basis.

Dit is dus niet wat IEMAND leuk vind maar hoe een database in elkaar zit. Of beter hoe je informatie kan terugvinden en doorzoeken. Dus ook niet, en daar gaat het fout, de meerderheid van stemmen in een crowd based community. Om het zo maar eens te noemen. Wil je serieus iets doen met het bunkerarchief dan moet je dit van te voren overdenken, vastleggen etc. Tot en met het oude archiefnummer dat met potlood in de hoek gezet is :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”