Spijkenisse brug

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Spijkenisse brug

Bericht door Remco de Goede »

Welkom Patrick. Nog iemand uit Spijkenisse erbij ;)
Ben benieuwd wat je allemaal over spijkenisse hebt gevonden. Ben nog steeeds op zoek naar een foto van de tobruk bij de spijkenissebrug en het flakbunkertje wat vlak bij het oude yland/cargo/demisec heeft gestaan.
Gebruikersavatar
jawolliebollie
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2012, 12:21

Spijkenisse brug

Bericht door jawolliebollie »

Remco de Goede schreef:Welkom Patrick. Nog iemand uit Spijkenisse erbij ;)
Ben benieuwd wat je allemaal over spijkenisse hebt gevonden. Ben nog steeeds op zoek naar een foto van de tobruk bij de spijkenissebrug en het flakbunkertje wat vlak bij het oude yland/cargo/demisec heeft gestaan.
Daar heb ik me ook al helemaal een ongeluk naar gezocht maar helaas...
PatrickB
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2014, 09:58

Spijkenisse brug

Bericht door PatrickB »

@Remco,

Die Tobruk bij de brug heb ik ook nooit op foto kunnen vinden.
Wel heb ik een foto (niet heel duidelijk) van de bunker waar vroeger ook het crossterrein omheen lag.

Ding schijnt in 1985 te zijn gesloopt,maar meer info is er ook niet van te vinden.Weet ook niet wat voor type bunker het was.Kan hem wel zo uittekenen. ;-)

Even uitvinden hoe ik een foto plaats.

Edit: Dit zou die bunker moeten zijn..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PatrickB
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2014, 09:58

Spijkenisse brug

Bericht door PatrickB »

Hier nog een plaatje van de bunker in Spijkenisse.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Spijkenisse brug

Bericht door Remco de Goede »

Naar aanleiding van 2 foto's in het voorstelforum, even een nieuw topic aangemaakt.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Spijkenisse brug

Bericht door ducatim901 »

Plaatje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Spijkenisse brug

Bericht door KWD »

Nu heb ik een klein boekje over spijkenisse in oorlogstijd met wat waterschade,
ooit uit een prullenbak gevist, geschreven door Jan de Baan en uitgegeven door de gemeente Spijkenisse in 1980
waarin wel over "Brückenkopf" word gesproken rond de Spijkenisse brug.

Zijn info verkreeg hij van het Riod = Niod
misschien daar eens proberen.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Spijkenisse brug

Bericht door JES »

Helaas voor de Spijkenissers waren het Bruckenkopf en de Flakbatterie de enige 'strategische' punten die voor de Duitsers van enig belang waren. Dit had een aantal oorzaken; de polders rondom de dorpskern konden gemakkelijk onder water gezet worden, wat vanaf 1944 ook is gebeurd, de pontveren naar Hoogvliet en Oud-Beijerland waren gemakkelijk te controleren en eventueel uit de vaart te nemen, de toegangsweg van- en naar Spijkenisse was gemakkelijk af te sluiten door de brug op te halen dan wel, in uiterste nood op te blazen. Daardoor werden rondom de toegangsweg van en naar de brug slechts enkele 'bunkertjes' gebouwd van het type VF58C de bekende Tobroek. Deze situatie bleef zo totdat in 1943 begonnen werd met de uitbouw van de verdedigingswerken langs de kust en op het eiland De Beer. Vanaf dat moment werd de brug belangrijk vanwege de toevoer van bouwmaterialen en arbeiders ten behoeven van de bunkerbouw in Oostvoorne en Rockanje. Met de voltooiing hiervan verviel het Bruckenkopf Spyk weer in oude glorie van een onbelangrijke aan- en afvoerroute. Het was tenslotte gemakkelijker over te steken via het eiland de beer naar de zwaar verdedigde Festungbereich Hoek van Holland. Al met al is het dus niet verwonderlijk dat er weinig is terug te vinden, er is niet zoveel gebouwd. Bovendien was datgene dat gebouwd was snel en eenvoudig gesloopt.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Spijkenisse brug

Bericht door JES »

De bunker die bedoeld wordt is een VF kabelschalter die is omgebouwd tot luftschutz. nog twee van deze stonden naast de ingang van de haven, 1 links en 1 rechts.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Spijkenisse brug

Bericht door Remco de Goede »

Heb je ook foto 's Jacob :)
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Spijkenisse brug

Bericht door JES »

ik heb wat kaarten en foto's maar volgens mij staat er al een foto, ik kan de afbeeldingen hier echter niet zien dus ik weet het niet zeker.
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Spijkenisse brug

Bericht door JES »

op onderstaande site is een luchtfoto van Spijkenisse te zien met daarop de bunkers die rond de haveningang-Noordeinde geplaatst waren. Daarop is ook duidelijk de situatie te zien waarop de luftschutzbunker ligt, toentertijd aan de Schenkeldijk. Ook is links van de bunker de tankversperring te zien. Om de foto goed te bekijken is het raadzaam het beeld op volledig scherm en vervolgens de afbeelding tot maximum te vergroten. Ik heb uit 1985 nog aantekeningen i.v.m. de voorbereidingen tot de sloop van die bunker, maar ik moet even zoeken. Ik heb daarnaast ook nog een werkkaart met daarop de objecten, genummerd en beschreven, die ooit rondom het dorp zijn gebouwd. Even zoeken dus.
http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... mmentaar/1
Gebruikersavatar
JES
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2015, 21:35

Re: Spijkenisse brug

Bericht door JES »

Remco de Goede schreef:Welkom Patrick. Nog iemand uit Spijkenisse erbij ;)
Ben benieuwd wat je allemaal over spijkenisse hebt gevonden. Ben nog steeeds op zoek naar een foto van de tobruk bij de spijkenissebrug en het flakbunkertje wat vlak bij het oude yland/cargo/demisec heeft gestaan.
De tobruk bij de brug was een VF58C ringstand fur MG, deze stond op de plaats waar nu een schakelkast staat, links van de oude brug, rechts van de nieuwe brug. De 'flakbunker' die op de hier afgebeelde kaart als nr. 4 staat aangeduid was een luftschutz, identiek aan de bunker die hier is afgebeeld alleen deze bunker had geen aanbouw die als voorportaal diende. De bunker waar hier over gespreven wordt stond overigens in een hoek weiland (als crossterrein in gebruik) tussen de Schenkelweg, Lange Schenkelweg en de Elementenweg. Ik vond deze locatievermelding op een uit 1985 daterende opgave van de gemeente Spijkenisse. Wij kregen als oriëntatiepunt het volgende; ''Tweewieler Trefpunt, Kees van Dijk. Elementenweg 40. 500m t.o. rijwielzaak'. Dat betekend dus dat op de kaart die Ducatim heeft ge-upload, de bedoelde bunker niet staat afgebeeld.
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Spijkenisse brug

Bericht door Sven Maaskant »

Misschien is deze toevallige vondst nog een aardige aanvulling.

Gr Sven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spijkenisse brug

Bericht door AvB »

Leuk docje. Heb hem even recht gezet. Bron was NIMH?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”