25 Armee na mei 1945

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

25 Armee na mei 1945

Bericht door Ruud »

Bij het schrijven van een (kort) artikeltje voor mijn Facebook pagina kwam ik wat leuke (voor mij nieuwe) informatie tegen. Tevens riep dit gelijk weer wat vragen bij me op, en wel de volgende:

1. What happens with the 25 Armee after 8 may 1945?

2. After reading this I’m also curios how many Helfrinnen served in the Former Festung Holland. Any idea?

3. What was the Military Hospital Dept. (R) 686?

4. Whats in the archive: NIMH Inv. 422 141 German 25 Armee Korps, Order of Battle mrt./apr. 1945. Could i find there something more about the occupation and disarmament (I already checked the files of the disarmament control staff in the National Archive)

Zie ook: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 8#p2055337

g,Ruud

https://www.facebook.com/BunkerArchief/
Mei 1945, vrouwen in Duitse dienst naar IJmuiden …….

Move of Wehrmacht female personnel, luidde de opdracht van Col. General Blaskowitz van het 25 Army Command op 22 mei 1945. Deze opdracht door de voormalige Duitse commandant van de troepen in Nederland, die inmiddels onder Canadees gezag stonden, beschreef de terugtocht van Duits vrouwelijk personeel in dienst van de voormalige Wehrmacht.

De in de voormalige Festung Holland verspreid gelegerde Wehrmachtshelferinnen dienden zich te voet te begeven naar het verzamelpunt in de voormalig Festung IJmuiden. Voor tijdelijk huisvesting ter plaatse werd de Camp Commander IJmuiden verantwoordelijk gesteld. Hoewel de titel een, in het Engels gesteld, een Geallieerde functie doet vermoeden, betrof dit een onder Canadees gezag gestelde Duitse officier. De Stabshelferinnen-Fuehrerin von Schaidt en Nachrichtenhelferinnen-Fuehrerin Staehle werden aangewezen voor de directe leiding over de dames. Stabartz Dr. Pohlen kreeg de verantwoording voor de medische zorg gedurende de hele operatie. Voor assistentie waren hem ter beschikking gesteld Lance Corporal Koop en zeven German Red Cross Nurses van het Military Hospital Dept. (R) 686.
De Camp Commander IJmuiden diende niet alleen voor huisvesting maar ook voor de duur van zes dagen voor rantsoenen te zorgen. Het is niet duidelijk of deze bedoeld waren voor de duur dat de dames in IJmuiden ondergebracht werden of dat dit de rantsoenen voor de overtocht per schip waren. De dames zouden namelijk vanuit IJmuiden onder Canadese begeleiding per schip naar Wilhelmshaven getransporteerd worden. In Wilhelmshaven zouden de dames vervolgens gereintegreerd worden in de 25e German Army.

Bron: Nationaal Archief
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”