Freya radar in model, tekeningen gezocht

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
FritsT
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:00

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door FritsT »

Het model staat inmiddels op Terschelling en er wordt komende tijd research gedaan m.b.t. tot de exacte bouw/locatie van de antenne's

AfbeeldingIMG_3924 by Nulpunt0, on Flickr
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door ErwinZ »

Mooi hoor!
FritsT
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:00

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door FritsT »

Afgelopen weken is aan het model verder gewerkt. De antenenevlakken zijn van dipolen en bedrading voorzien en de beschermingsmuur is gemaakt.
Het model kan circa 30 graden pendelen, motorisch aangedreven.
De deur kan via een drukknop/motortje geopend worden waardoor het interieur zichtbaar is.
In het huisje zit verlichting
Stelpoten zijn functioneel

Afmeting 122x122 cm en 135 cm hoog.
Het model is grotendeels demontabel zodat transport geen probleem is. (fundering- poten - huisje- mast- antennevlakken- topje)
De muur bestaat uit 8 losse delen en een apart wachthuisje.
Muur is gemaakt van 4000 losse baksteentjes, gezaagde parketdelen, en balsahout stroken als cement.
Model is gespoten in de kleur: Panzergrau.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door rony »

Dat is echt iets waar je fier op mag zijn Frits!!
Bravo.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door WimVe »

Mooi model inderdaad, top werk.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door XX_Alexander_XX »

Heel mooi model en knap dat je zoiets kan en vooral wilt maken. Er zal veel tijd in onderzoek en bouwen hebben gezeten.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door ErwinZ »

Zeker mooi model. Puik werk.

Wanneer werd de Freya geplaatst eigenlijk? Ik denk niet dat die in het feldgrau is geleverd.
FritsT
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:00

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door FritsT »

@Alexander,

Juist het onderzoek was de reden voor het bouwen. Het was/is het plan om op de Tiger een 1:1 replica te maken. Bouwtekeningen liggen niet zo maar op de plank, dus dan doe je research. En zou je tekeningen hebben, dan nog zijn er altijd technische/practische zaken die je op moet gaan lossen want we leven tenslotte in een andere tijd. Vandaar ook het formaat 1:10 waarbij je zowat alles kan inschatten.
En als je zo bezig bent en publiceert, nemen de contacten toe en komt er vanzelf meer boven drijven. Zo ook de Freya in Tsjechië. Daar zijn we geweest en met heel veel welwillende hulp (ze spreken gewoon Engels en hobbyisten verstaan elkaar altijd) hebben we daar uitgebreid kunnen kijken en foto's kunnen maken.

Voor mij is hierdoor gebleken dat er geen een Freya gelijk lijkt te zijn. Ze zien er gelijk uit, maar zijn het niet. En toch wil je zo dicht mogelijk bij je doel, het nabouwen van de Terschellinger LZ-c komen. Ik denk dat dat gelukt is, al zullen er best wel bouten en moeren missen of zo, maar overall gezien staat die er en het dossier is rijkelijk gevuld. En een hele ervaring rijker !

@Erwin,
Wat betreft de kleurstelling
Ik zie ze egaal grijs, in camouflage en in documentatie heb ik aanwijzingen over die kleurstelling gevonden. Ik houd me aanbevolen als je meer info er over hebt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als iemand beschikt over info over vervoer en het feitelijk plaatsen (oprichten) van dergelijke installaties, dan houd ik me ook aanbevolen.
en helemaal over de Wassermannn-S.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Freya radar in model, tekeningen gezocht

Bericht door ErwinZ »

Ze waren inderdaad bijna allemaal verschillend. Niet alleen onderling maar er waren ook tig modellen. Ik heb hier op het forum wel eens een post gedaan over een bijzondere Freya in Appingedam. De technologie was nieuw en in ontwikkeling. Plus dat de geallieerden ook wel eens de neiging hadden om de boel te verstoren. Er werd ter plekke zelfs nog aan gesleuteld.

Qua kleur is de leverdatum wel van belang. Er was namelijk een omslag punt tijdens de oorlog dat feldgrau niet meer werd gebruikt. Dat is natuurlijk subjectief want dat is een process wat niet over 1 nacht ijs ging. De aanwijzingen die je gevonden hebt, gaat dat specifiek over de Terschelling Freya of radar in het algemeen? Ik zal er ook nog even in duiken, ik vind het gebruik van kleuren sowieso interessant.
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”