Overdrukventielen / gassluis

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door ducatim901 »

Goed gedacht Joop!!
Het is een alu flens en daarop zit een plaat die door eraan te draaien dicht of open kan.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Ruud »

Op verzoek van Ron hierbij de plaatjes van de 644 op het Kernwerk IJmuiden en wat opmerkingen/vragen van Ron.
g,Ruud

Bijlage drie foto's van de regelkleppen uit de 644.

Twee met 3,6 überdruck Onderaan de toren en woonruimte. De 1,6 is van de filterraum.

Het verhaal zoals wij dit kunnen beoordelen. In combinatie met de regeling van de klep in de aandrijving ( Filter ) en de stand van de kleppen kan je de druk opbouwen of af laten nemen die bepalend is voor de betreffende ruimte. De gassluis hierin word geregeld via de woonruimte ( zie je eigen tekening ) alwaar we de terugslag kleppen hebben zitten. De overdruk van 3,6 in de koepel en woonruimte/gassluis moet veronderstellend afdoende werken om gas buiten te houden.



Blijft voor mij de volgende vraagtekens bestaan.

Terugslagkleppen zijn die functioneel genoeg voor overdruk te garanderen omdat de klep en huis ijzer op het ijzer is.

Wat gebeurt er in de koepel tijdens een gasaanval en men moet van schietpositie veranderen.

En wat doet exact de onderste filters onder de 2,4 m3 filterinstallaties. In de 644 zijn er drie toepassingen hiervoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Ruud »

nou Ron gelijk mijn reactie/antwoorden;
De overdruk van 3,6 in de koepel en woonruimte/gassluis moet veronderstellend afdoende werken om gas buiten te houden
3,6 Udr ... is volgens mij 3,6 uitdraaingen, na inregelen ... ofwel hoever de klep opengedraaid moest worden, mocht deze voor bijv. schoonmaken oid verwijderd zijn.
Terugslagkleppen zijn die functioneel genoeg voor overdruk te garanderen omdat de klep en huis ijzer op het ijzer is.
Hierover staat in de discussie al het eea, in mijn optiek stond de klep altijd een beetje open tgv de overdruk. Door tegendruk (explosie oid buiten) sloot deze, ijzer op ijzer, niet geweldig, maar ws. afdoende om de plotseling drukverhoging te keren.
Wat gebeurt er in de koepel tijdens een gasaanval en men moet van schietpositie veranderen.
Ik denk een druk verlaging, snel wisselen en druk opbouwen .... mogelijk zaten ze altijd met het gasmasker op, of alleen bij de wissel. Hier is een voorschriftje van ... zal eens zoeken, ramp :( (zie PM)
En wat doet exact de onderste filters onder de 2,4 m3 filterinstallaties. In de 644 zijn er drie toepassingen hiervoor.
Denk dat je het 'normale' groffilter bedoeld, dit om de voor gasgevaar bedoelde koolfilters te sparen in normaal gebruik. Foto?

g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 12 jun 2009, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Joop Schreuder † »

Heren,

de sluiting ijzer op ijzer van een overdrukklep dicht voldoende af. De cylinderkleppen in je auto sluiten ook ijzer op ijzer en dat gaat best goed. Bij een explosieve overdruk van buiten wordt de klep zelf nog dichter in de zetel gedrukt. Bovendien, al lekken de ventielen in de bunker een klein beetje, eer de gasconcentratie in de bunker via dat kleine lek tot gevaarlijke waarden is gestegen ben je een hele poos verder.

Alle tijd om het reguliere gasmasker op te zetten (als de kanariepiet is omgevallen...).

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door wattman »

Joop Schreuder schreef: Alle tijd om het reguliere gasmasker op te zetten (als de kanariepiet is omgevallen...).
Dat is een goede Joop, hoe zou je moeten detecteren dat er wel strijdgassen binnendringen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Ruud »

wattman schreef:
Joop Schreuder schreef: Alle tijd om het reguliere gasmasker op te zetten (als de kanariepiet is omgevallen...).
Dat is een goede Joop, hoe zou je moeten detecteren dat er wel strijdgassen binnendringen.
De kanarie ... en verder zijn/waren er gasdetectiesets om gas op te sporen en/of het soort gas te bepalen.
g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 12 jun 2009, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door tim »

ha ruud, wij hebben een setje geschonken gekregen van een scheveninger, die dit onlangs in het duin vond tijdens het hondje uitlaten (in het zand bij een uitgegraven bunkeringang!)

het is een setje gemaakt door drager, en bevat ampullen waarmee men (naar horen zeggen) de hoeveelheid gas in een ruimte, of de verzadiging van het filtersysteem kan bepalen.
hoe of wat weet ik ook niet, maar volgens een bevriende brandweerman werkte het waarschijnlijk door kleurherkenning, de 4 afbeeldingen bovenop het doosje zouden ooit allen een andere kleur gehad hebben.
het schijnt trouwens nog steeds te bestaan....

ik denk dat er op google wel meer over te vinden is, maar heb me er nog niet verder in verdiept :D .
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dit zijn de zogenaamde dräger buisjes. Elk buisje heeft een specifieke reactie met een bepaald soort gas. Dit gebruiken wij ook op het werk indien niet bekend is welke stof vrijkomt.
Dräger Safety levert gasdetectiebuisjes die overal en altijd toepasbaar zijn bij het meten en identificeren van (gevaarlijke) gassen in de lucht. De testbuisjes die Dräger levert zijn geschikt voor allerlei soorten toepassingen; van korteduur metingen tot langeduur metingen, van onderzoek naar giftige stoffen tot onderzoek naar ontploffingsgevaar etc. De technologie die hiervoor gebruikt wordt heeft zichzelf over de afgelopen 60 jaar ;) keer op keer bewezen en is toepasbaar bij het nauwkeurig, efficiënt en selectief meten van meer dan 500 verschillende gassen.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:Dit zijn de zogenaamde dräger buisjes. Elk buisje heeft een specifieke reactie met een bepaald soort gas. Dit gebruiken wij ook op het werk indien niet bekend is welke stof vrijkomt.
Die Drager, ik heb ze ooit nog wel eens gevraagd naar informatie, zonder resultaat!
In het dikke Amerikaanse documente TM-E 30-451 pag. VIII-110, jullie als pdf vast bekend, staat ook nog het eea over Duitse gasdetectiemiddelen, kijk hier eens in.
Maar nu zitten we nog steeds met de vraag/antwoord over de overdruk .... viewtopic.php?f=30&t=1120&st=0&sk=t&sd=a#p11798" target="_blank :roll:
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Remco de Goede »

Ik begreep vanmiddag van Mark dat hij een en ander uitgezocht heeft en hij zal als hij tijd heeft reageren
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door wattman »

Vandaag kreeg ik - via Remco, mijn dank - een set boekjes van de DAWA binnen, met in 1 daarvan een helder schema van de leidingen binnen de bunker. Geen andere info dan hier al eerder is gepost, maar wel duidelijk.

Wat ik hieruit nu opmaak is het zo:

1) Lucht wordt via HES ingepompt. Laten we zeggen 2 kuub per minuut.
2) Dezelfde hoeveelheid lucht die wordt ingepompt, zal uiteindelijk de bunker ook weer moeten verlaten, het is immers geen ballon met onbeperkte capaciteit.

Ergo: er zal uiteindelijke 2 kuub per minuut de bunker weer moeten verlaten.
Het overdrukventiel (oftewel een veiligheidsklep) doet aan die hoeveelheid niet af. De instelling van het ventiel zal alleen bepalen onder welke overdruk het ventiel zich opent, en de lucht uiteindelijk zal gaan ontsnappen. Zou het ventiel zo staan dat dit 1,2 bar is (slechts voorbeeld), dan begint de uitstroom plaats te vinden bij 1,2 bar. Vanaf dat moment gaat de stroom van 2 kuub lopen (druk loopt kan immers niet verder oplopen).

3) Deze afvoer loopt naar de gassluis.
De lucht die de gassluis instroomt zal uiteindelijk - en dat is weer die 2 kuub die per minuut wordt ingepompt - afgevoerd moeten worden.
4) Dit gebeurt door de buisverbinding van gassluis naar toegang (buitenlucht). Ook deze is via een overdrukventiel afgesloten.

Er is geen sprake van een afpompen vanuit de gassluis. Dit is ook niet nodig, immers deze hoeveelheid lucht die wordt ingepompt moet de bunker verlaten.

Stel, dat iemand tijdens het gasalarm de gassluis binnengaat, dan wordt de gassluis met mogelijk vervuilde lucht gevuld. In de praktijk zal door de overdruk die ook binnen de gassluis heerst, de gassluis zich niet volledig met (vervuilde) buitenlucht vullen.

Maar stel dat de gassluis wel volledig met buitenlucht gevuld raakt, dan kun je eenvoudig aan de hand van het volume van de gassluis (stel 10 kuub), gedeeld door het volume dat ingepompt wordt (2 kuub), bepalen hoe lang het duurt voor de gassluis volledig ververst is. In mijn voorbeeld is dit dus 10/2 = 5 minuten.

Nu de lucht volledig ververst is, kan de gasdeur tussen sluis en bunkerruimte veilig worden geopend.

Dit is mijn reconstructie. Heeft iemand schriftelijke bronnen hierover, die dit kan bevestigen, danwel kan aangeven wat er niet klopt

Dank trouwens voor de info over de gas testsets. De vogelvariant vind ik zelf minder aannemelijk, tenzij iemand bewijzen en een foto van een vogelkooitje in een bunker kan leveren. 8-)
jan lugtmeijer †

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door jan lugtmeijer † »

wattman schreef:
Dank trouwens voor de info over de gas testsets. De vogelvariant vind ik zelf minder aannemelijk, tenzij iemand bewijzen en een foto van een vogelkooitje in een bunker kan leveren. 8-)
Was gewoon standaard hoor
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door wattman »

Wat bedoel je nu Jan, standaard aanwezig in een bunker?
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door Nathan »

Een kanarie. Ook in de mijnbouw werden er vroeger kanaries mee naar beneden genomen. Wanneer zo'n beestje van zijn stokje ging, was dat een aanwijzing dat het zuurstofgehalte ongezond laag begon te worden.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Overdrukventielen / gassluis

Bericht door The Viking »

Als bewijs een mijnwerker met een kanariepiet in een kooitje! Kon zo snel geen Duitser vinden met een kooitje, sorry!
Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”