631

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Harras

Re: Regelbau 631

Bericht door Harras »

Op het eiland zit op die plek geen luik. Alleen een contragewicht. Hulsenput buiten.
De 631b, op de Kop van de Haven, had net als de bunker op het eiland buiten een hulsenput. In de tijd dat hij er nog stond was de hulsenput open en vol met bagger en water. Deze lag direct voor/onder de bepantsering. Binnen niks van een luik gevonden.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Regelbau 631

Bericht door Ruud »

Harras schreef:In de tijd dat hij er nog stond was de hulsenput open en vol met bagger en water. Deze lag direct voor/onder de bepantsering. Binnen niks van een luik gevonden.
Op de foto is de hulsenpunt afgedicht met een betonplaat, ik had zelf het idee dat deze plaat nog origineel was, of bedoel je dat het luik (buiten) om in de put af te dalen open was ? Dat dit om wille van de veiligheid niet dicht gemaakt was !

Wbt het luik binnen, dit blijft dan nog even een raadsel. Ik denk persoonlijk wel dat er iets zit, BRV meet wel eens iets niet op ... maar verzint er volgens mij niets zelf bij. De theorie van Arthur blijft dan even de meest waarschijnlijke .... een serviceruimte.

g,Ruud

ps Volgens mij stamt de ketting op de kade ook uit WO2 en is die blijven liggen tot de sloop ;) ... je komt hem op meer foto's tegen.
Laatst gewijzigd door Ruud op 25 dec 2008, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Harras

Re: Regelbau 631

Bericht door Harras »

Het gat wat ik bedoel is de doorgang om in de put te komen.
De ketting lag vast aan de voormalige steiger van Wijsmuller.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Regelbau 631

Bericht door Ruud »

Harras schreef:Het gat wat ik bedoel is de doorgang om in de put te komen.
De ketting lag vast aan de voormalige steiger van Wijsmuller.
Dank voor de Reply, Harras. Mocht er meer boven komen dan discussieren we verder over deze bunker. EEhh wat mij betreft in het Festung IJmuiden Topic --> hier.
Fijne (kerst)dag(en),
Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Regelbau 631

Bericht door Ruud »

Van het Axis Forum.
g,Ruud

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=161466" target="_blank
Zum Schutz der Bedienungen in den verscharteten geschutzstanden wurde angeordert dass die innenwanden ….durch holz oder gepresste Stroh Matten oder ahnliches materiaal bekleed worden …Abprallen tegen Splitter und leichte geschosse zu verhinderen.
I thought there was a discusion about, specific the 631. I can't find it back, if i'm right please move this message.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Regelbau 631

Bericht door Janus X »

Hier binnen het V.b. Vlissingen komt het luik niet voor !
Ook de afgesloten hulzenputten komen hier op Walcheren niet voor, de putten zijn allemaal open, naja open, na 65 jr vol met shit maar bij wijze van spreken dan, behalve de 631 richting Biggekerke deze hulzenput is leeg tot op de bodem en maar 3,10 mtr diep !
Dus bij intresse is deze put te bezichtiggen maar pas op het randje !
Let ook gelijk op de mooie afwaterings buis op de bodem van de put !

Gr, Ramon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Tom Oliviers

Re: Regelbau 631

Bericht door Tom Oliviers »

Ben ik zo een aantal jaar geleden eens niet iemand tegengekomen die in een 631 aan het graven was van het landfront vlissingen? Hij zei me dat ie ook lid was van de werkgroep daar... zal zo rond 2006 geweest zijn denk ik, Wij waren daar met z'n twee (het Bunkerfreaks team :p) en we waren toevallig ook alle bunkers van het landfront aan het fotograferen.

Tom "bunkerfreak" :twisted:
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Regelbau 631

Bericht door Janus X »

Tom Oliviers schreef:Ben ik zo een aantal jaar geleden eens niet iemand tegengekomen die in een 631 aan het graven was van het landfront vlissingen? Hij zei me dat ie ook lid was van de werkgroep daar... zal zo rond 2006 geweest zijn denk ik, Wij waren daar met z'n twee (het Bunkerfreaks team :p) en we waren toevallig ook alle bunkers van het landfront aan het fotograferen.

Tom "bunkerfreak" :twisted:

Ik denk dat ik dat ook geweest ben :oops: haha
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Regelbau 631

Bericht door a.weijerman »

....of ik....
(je weet maar nooit h.h.h!)
Nog steeds geen up-date op St BB site; vind ik onderhand wel een beetje jammer....toch genoeg mooie fotos gemaakt lijkt me, ach ja; komt nog wel.
Hoi, Lex.
Harras

Re: Regelbau 631

Bericht door Harras »

Ruud,
Iets aan je tekening verbaast mij. Waarom teken je überhaupt een luik bij het contragewicht. Is dit afgeleid aan een specifieke bunker of document. Zover ik kan herinneren heb ik alleen op Jersey een luik gezien in de contrahoek van de ruimte. Deze ruimte is even zo groot als de geschutsruimte. Nu kunnen we ons het nodige afvragen. Een hulzenput onder de geschutsruimte kan toegepast zijn in bunkers die aan strand liggen. Kan me zo voorstellen ( zoals op Jersey ) dat je niet honderden meters over strand gaat lopen om de hulzenput te legen. Aan de andere kant zijn er geen twee uitvoeringen van hulzenputten. Binnen en buiten. Afhankelijk waar de betreffende bunker gelegen was. Een luik met ruimte alleen om een contragewicht te repareren lijkt mij een vrij dure oplossing. Dit alles is suggestief. Dat er onder de 631 op het Forteiland in IJmuiden een mogelijke binnenruimte is moet nog onderzocht worden. Maar er is daar geen luik in zichtbaar. Maar het blijft suggereren op feiten die ik nog niet bezit.
gr.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Regelbau 631

Bericht door Janus X »

Harras schreef:Ruud,
Iets aan je tekening verbaast mij. Waarom teken je überhaupt een luik bij het contragewicht. Is dit afgeleid aan een specifieke bunker of document. Zover ik kan herinneren heb ik alleen op Jersey een luik gezien in de contrahoek van de ruimte. Deze ruimte is even zo groot als de geschutsruimte. Nu kunnen we ons het nodige afvragen. Een hulzenput onder de geschutsruimte kan toegepast zijn in bunkers die aan strand liggen. Kan me zo voorstellen ( zoals op Jersey ) dat je niet honderden meters over strand gaat lopen om de hulzenput te legen. Aan de andere kant zijn er geen twee uitvoeringen van hulzenputten. Binnen en buiten. Afhankelijk waar de betreffende bunker gelegen was. Een luik met ruimte alleen om een contragewicht te repareren lijkt mij een vrij dure oplossing. Dit alles is suggestief. Dat er onder de 631 op het Forteiland in IJmuiden een mogelijke binnenruimte is moet nog onderzocht worden. Maar er is daar geen luik in zichtbaar. Maar het blijft suggereren op feiten die ik nog niet bezit.
gr.

Hulzenput onder de geschutskamer ?
Dat word dan toch moeilijk, dan zou dus de hulzen uitvoer, (de buis die de put in loopt) ook op andere plaats moeten zitten!
Dit zal dan moeilijk worden omdat de Fetsungspak dan niet lekker meer kan draaien.
Is iemand die ruimte wel eens ingeweest dan ?

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Regelbau 631

Bericht door Ruud »

De afbeelding waarover gesproken wordt is de 631 op de Kop van de Haven. Dus hier geen probleem (behoudens vijandelijk vuur ;) ) om de hulsenput, die inderdaad voor de bunker lag, te legen. Ik heb ook geen idee waar het luik voor diende, dit was eigenlijk ook mijn vraag. De bunker is gesloopt, ik heb deze zelf alleen als kind wel eens bezocht ... en helaas vielen met toen details niet op .. als we uberhaupt zover durfde, een zaklamp hadden we vaak niet mee.... laat staan een fototoestel, waarmee ik de alles verklarende foto's had kunnen schieten.
Voor het luik kan ik wel wat bedenken, maar dan begeef ik mij wel op glad ijs omdat dit ook al eerder is tegen gesproken door Ron. Maar oke, stel dat de hulsenput (voor de bunker) geheel gesloten was (geen luik buiten) ivm hoog water en overslaande golven. De hulsenput zou dan in een zwembad veranderen .. .dus een ingang naar binnen was wel zo handig.
g,Ruud

viewtopic.php?f=15&t=838" target="_blank" target="_blank"
viewtopic.php?f=30&t=311&p=15210#p8298" target="_blank" target="_blank"
Janus X schreef:
Harras schreef:Ruud,
Iets aan je tekening verbaast mij. Waarom teken je überhaupt een luik bij het contragewicht. Is dit afgeleid aan een specifieke bunker of document. Zover ik kan herinneren heb ik alleen op Jersey een luik gezien in de contrahoek van de ruimte. Deze ruimte is even zo groot als de geschutsruimte. Nu kunnen we ons het nodige afvragen. Een hulzenput onder de geschutsruimte kan toegepast zijn in bunkers die aan strand liggen. Kan me zo voorstellen ( zoals op Jersey ) dat je niet honderden meters over strand gaat lopen om de hulzenput te legen. Aan de andere kant zijn er geen twee uitvoeringen van hulzenputten. Binnen en buiten. Afhankelijk waar de betreffende bunker gelegen was. Een luik met ruimte alleen om een contragewicht te repareren lijkt mij een vrij dure oplossing. Dit alles is suggestief. Dat er onder de 631 op het Forteiland in IJmuiden een mogelijke binnenruimte is moet nog onderzocht worden. Maar er is daar geen luik in zichtbaar. Maar het blijft suggereren op feiten die ik nog niet bezit.
gr.

Hulzenput onder de geschutskamer ?
Dat word dan toch moeilijk, dan zou dus de hulzen uitvoer, (de buis die de put in loopt) ook op andere plaats moeten zitten!
Dit zal dan moeilijk worden omdat de Fetsungspak dan niet lekker meer kan draaien.
Is iemand die ruimte wel eens ingeweest dan ?

Gr, Ramon
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Regelbau 631

Bericht door Janus X »

Inderdaad daar zit zeer zkkr wat in, die duitsers kozen meestal ook wel voor een voor de hand liggende keuze, zijn er geen foto's in het archief misschien ?

Gr, Ramon

Ruud schreef:De afbeelding waarover gesproken wordt is de 631 op de Kop van de Haven. Dus hier geen probleem (behoudens vijandelijk vuur ;) ) om de hulsenput, die inderdaad voor de bunker lag, te legen. Ik heb ook geen idee waar het luik voor diende, dit was eigenlijk ook mijn vraag. De bunker is gesloopt, ik heb deze zelf alleen als kind wel eens bezocht ... en helaas vielen met toen details niet op .. als we uberhaupt zover durfde, een zaklamp hadden we vaak niet mee.... laat staan een fototoestel, waarmee ik de alles verklarende foto's had kunnen schieten.
Voor het luik kan ik wel wat bedenken, maar dan begeef ik mij wel op glad ijs omdat dit ook al eerder is tegen gesproken door Ron. Maar oke, stel dat de hulsenput (voor de bunker) geheel gesloten was (geen luik buiten) ivm hoog water en overslaande golven. De hulsenput zou dan in een zwembad veranderen .. .dus een ingang naar binnen was wel zo handig.
g,Ruud

viewtopic.php?f=15&t=838" target="_blank" target="_blank" target="_blank"
viewtopic.php?f=30&t=311&p=15210#p8298" target="_blank" target="_blank" target="_blank"
Janus X schreef:
Harras schreef:Ruud,
Iets aan je tekening verbaast mij. Waarom teken je überhaupt een luik bij het contragewicht. Is dit afgeleid aan een specifieke bunker of document. Zover ik kan herinneren heb ik alleen op Jersey een luik gezien in de contrahoek van de ruimte. Deze ruimte is even zo groot als de geschutsruimte. Nu kunnen we ons het nodige afvragen. Een hulzenput onder de geschutsruimte kan toegepast zijn in bunkers die aan strand liggen. Kan me zo voorstellen ( zoals op Jersey ) dat je niet honderden meters over strand gaat lopen om de hulzenput te legen. Aan de andere kant zijn er geen twee uitvoeringen van hulzenputten. Binnen en buiten. Afhankelijk waar de betreffende bunker gelegen was. Een luik met ruimte alleen om een contragewicht te repareren lijkt mij een vrij dure oplossing. Dit alles is suggestief. Dat er onder de 631 op het Forteiland in IJmuiden een mogelijke binnenruimte is moet nog onderzocht worden. Maar er is daar geen luik in zichtbaar. Maar het blijft suggereren op feiten die ik nog niet bezit.
gr.

Hulzenput onder de geschutskamer ?
Dat word dan toch moeilijk, dan zou dus de hulzen uitvoer, (de buis die de put in loopt) ook op andere plaats moeten zitten!
Dit zal dan moeilijk worden omdat de Fetsungspak dan niet lekker meer kan draaien.
Is iemand die ruimte wel eens ingeweest dan ?

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regelbau 631

Bericht door AvB »

Janus X schreef:Hulzenput onder de geschutskamer ?
Dat word dan toch moeilijk, dan zou dus de hulzen uitvoer, (de buis die de put in loopt) ook op andere plaats moeten zitten!
Dit zal dan moeilijk worden omdat de Fetsungspak dan niet lekker meer kan draaien.
Is iemand die ruimte wel eens ingeweest dan ?
De afvoer zit op dezelfde plek maar de hulzen vallen gewoon in een gat naar beneden. Op de Kanaaleilanden hebben alle Festungpak kazematten een ruimte onder de geschutsruimte.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

631

Bericht door Janus X »

Hallo mede bunkeraars, vanwege werkzaamheden in een 631 te Koudekerke ben ik op zoek naar electrische schema's, telefoon schema's, eigenlijk zoveel mogelijk informatie die er maar kan zijn.
Het inbrengen van de electrischiteit staat binnenkort op het programma, maar de vraag is; welke kabeldoorvoer is de goeie ?

Ik zou graag wat informatie hierover willen hebben, beter te veel dan te weinig ;)

Alvast hartelijk bedankt !

Groetjes, Ramon Rijntjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Janus X op 18 mei 2011, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”