Beste forumgenoten,
Hierbij nog de transcriptie van een brief over het plaatsen van een kogelvanger voor het 6 cM. snelvuur. Dit maakt het waarschijnlijker dat deze kanons hier toch geplaatst zijn geweest.
Groet,
Dikkieturf
Genie
1e Commandement
Eerstaanwezend Ingenieur
Te Utrecht
No. 184
Onderwerp: Utrecht, 25. Februari 1898
Het meten van verheffingshoeken voor de
kanonnen van 6 cM. Op het Fort bij Vechten
1 Bijlage
In voldoening van het onderschrift Van den Luitenant-Kolonel Commandant in het 1e Genie. Commandement 23 October N° 1560 heb ik de eer U Hoogedelgestrengen in antwoord op Uwen brief van 21 A.v. N° 622 mede te delen dat het ook verantwoordelijk voorkomt den kogelvanger voor het meten van verheffingshoeken voor de kanonnen van 6 cM. Voor de rechter reversbatterij op het fort bij Vechten op te werpen. Uit van U en van den Majoor, Voorzitter van de Commissie van proefneming ontvangen inlichtingen blijkt:
1e dat de minimum afstand van de monding van den vuurmond tot den kogelvanger 15M. behoort te bedragen;
2e dat deze evenals die welke op het fort Pampus werd opgeworpen, met het bovenvlak ter breedte van 3.- en ter dikte van 4 M.,moet liggen 2 M. boven de horizontale zielas van den vuurmond;
3e dat het voorvlak, onbekleed, zoo steil mogelijk moet worden opgezet; en
4e dat het noodig is het boven- en het achtervlak te dekken met een laag spoorstaven.
Op de hierbijgaande tekening is de kogelvanger met rode lijnen aangegeven. De horizontale zielas van den vuurmond ligt op 4,435 M. + A.P. het bovenvlak van den kogelvanger op 6,5 M. + A.P. Het talud aan de voorzijde is onder 1 op 1, de overige taluds zijn onder 4 op 5 opgezet.
Op het Werk aan de Waalsche Wetering zijn 47 rails voorhanden elk lang 4 M. met flensen breed 0,1 M., Zij kunnen het boven- en het bovenste gedeelte van het achtervlak van de kogelvanger dekken, door op het bovenvlak in de richting van de dikte 30 en op het achtervlak 17 in de richting van de breedte van den kogelvanger horizontaal te leggen; deze kunnen van onderen op in te drijven piketten rusten.
Voor het vervoer der spoorstaven van het werk aan de Waalsche Wetering zonder bespanningen dienen gevraagd te worden aan den Kolonel Commandant van het 1e Regiment Veldartillerie. Het totaal gewicht van den 47 rails bedraagd ongeveer 6200 Kg.
De voet des kogelvanger ligt ± 19 M. van de monding van den vuurmond.
De grondverpaatsingen tot vrijmaking van het schootsveld, zonder diensten te bestaan in het onder den deelinatiehoek van 2° afgraven van van de onmiddellijk vóór de reversebatterij liggende borstwering, met emplacement en travers, tot eene gemiddelde hoogte van ± 3,35 M + A.P. en van het tegenover die batterij gelegen glacis-coupé, tot terreinhoogte over een lengte van ± 85 M. Het heeft eene bovenbreedte van 2,5 – 6 M. en ligt 2 – 2,5 M. boven het maaiveld. Een en ander betreft alleen de afgraving binnen de militaire Rijksgrenzen. Of ook afgravingen van het daarbuiten gelegen terrein moet plaatshebben, is een vraag die ik niet kan beantwoorden.
De Majoor
Verbeteringen rond 1899
Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
- Dikkieturf
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
- Locatie: Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbeteringen rond 1899
Bericht door Dikkieturf »
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”
Ga naar
- Duitse fortificaties
- ↳ Atlantikwall in Nederland
- ↳ Stp.Gr. Delfzijl
- ↳ Stp.Gr. Harlingen
- ↳ Stp.Gr. Schiermonnikoog
- ↳ Stp.Gr. Terschelling
- ↳ Stp.Gr. Vlieland
- ↳ Stp.Gr. Texel
- ↳ V.B. Den Helder
- ↳ Stp.Gr. Callantsoog
- ↳ Stp.Gr. Petten
- ↳ Stp.Gr. Schoorl
- ↳ Stp.Gr. Castricum
- ↳ Festung IJmuiden
- ↳ Stp.Gr. Zandvoort
- ↳ Stp.Gr. Katwijk
- ↳ Stp.Gr. Scheveningen
- ↳ Festung Hoek van Holland
- ↳ Stp.Gr. Oostvoorne
- ↳ Stp.Gr. Goeree
- ↳ Stp.Gr. Ooltgensplaat
- ↳ Stp.Gr. Schouwen
- ↳ V.B. Vlissingen
- ↳ Stp.Gr. Breskens
- ↳ Overige Duitse stellingen in Nederland
- ↳ Vliegvelden in Nederland
- ↳ Atlantikwall in het buitenland
- ↳ Atlantikwall in Noorwegen
- ↳ Atlantikwall in Denemarken
- ↳ Atlantikwall in Duitsland
- ↳ Atlantikwall in België
- ↳ Atlantikwall in Frankrijk
- ↳ AOK 15
- ↳ AOK 7
- ↳ AOK 1
- ↳ AOK 19
- ↳ Binnenland Frankrijk
- ↳ Atlantikwall op de Britse Kanaaleilanden
- ↳ Jersey
- ↳ Guernsey
- ↳ Alderney
- ↳ Atlantikwall algemeen
- ↳ St bunkers
- ↳ VF bunkers
- ↳ Feldmässiger Ausbau bunkers
- ↳ Bunkerinrichting
- ↳ Pantseronderdelen
- ↳ Wapens
- ↳ Versperringen
- ↳ Führerhauptquartiere (FHQ)
- ↳ Radar en andere Zend- Ontvangmiddelen
- ↳ Radar
- ↳ Peil
- ↳ Zend en Ontvang
- ↳ Stoorzenders
- ↳ Seinmiddelen
- ↳ Teksten, tekeningen, instructies, schootsvelden
- Nederlandse Fortificaties
- ↳ Fortificaties van 1790 en eerder
- ↳ Fortificaties van 1790 tot 1812
- ↳ Fortificaties van 1812 tot 1922
- ↳ Fortificaties van 1922 tot 1940
- ↳ Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)
- ↳ Voormalige Nederlandse Koloniën
- ↳ Nederlandse Fortificaties algemeen
- ↳ Wapens en Versperringen
- ↳ Inrichting
- Fortificaties in het Buitenland
- ↳ Noorwegen
- ↳ Groot Brittannië
- ↳ Denemarken
- ↳ Duitsland
- ↳ Westwall
- ↳ Flakturme
- ↳ België
- ↳ Frankrijk
- ↳ Maginotlinie
- ↳ Spanje
- ↳ Zwitserland
- ↳ Italië
- ↳ Polen
- ↳ Tsjechië
- ↳ Finland
- ↳ Rusland
- ↳ Overige (vragen)
- Fortificaties en Wereldoorlogen in het Algemeen
- ↳ De Eerste Wereldoorlog
- ↳ De Tweede Wereldoorlog
- ↳ Oorlogen en Fortificaties in de media
- ↳ Boeken
- ↳ Quiz
- ↳ Agenda
- ↳ Creatief met Fortificaties
- ↳ Algemene Onderwerpen
- ↳ Fotowedstrijd
- ↳ Musea in binnen- en buitenland
- Onderzoek
- ↳ De Mens achter en binnen fortificaties
- ↳ Archieven & Cartografie
- ↳ Duitse documenten
- ↳ Identificatie Verzocht
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Heer
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Overige eenheden
- Forum forums...
- De Nationale Gouden Betonmolen