Isolatoren

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Adrie »

Ha Joop,

Dat klopt als een bus wat je zegt. Alleen heb ik het over de kuver 434 trafo bunker die naast de Riese Blau en onder de L409a staat EL 34 om precies te zijn.
Deze zou de trafo's onder moeten brengen voor de Freya LZ alleen staat deze ongeveer honderd meter van de Freya vandaan is dus best een eind ven elkaar vandaan.
die andere trafo bunker is voor de freya nabij de L487 ( B stelle )is maar een klein werkje is zelfs kans dat deze er al niet meer is.

greatz adrie
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Adrie, ik begrijp je verwarring maar hou er rekening mee dat het trafodeel van de de trafo/aggregaatopstellingen ook gewoon in bedrijf kon zijn op het openbare 10/15KV net en pas bij storing werd omgeschakeld op agregaatvoeding. En 100 meter is voor energietransport overigens maar een kippenstukje....
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Ruud »

Joop Schreuder schreef:Adrie, ik begrijp je verwarring maar hou er rekening mee dat het trafodeel van de de trafo/aggregaatopstellingen ook gewoon in bedrijf kon zijn op het openbare 10/15KV net en pas bij storing werd omgeschakeld op agregaatvoeding. En 100 meter is voor energietransport overigens maar een kippenstukje....
Joop, werd de hoogspanning waar mogelijk via grondkabels gevoed?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Adrie »

Ha Joop,

het lijkt mij ook niet dat het voor de energie toevoer erg is dat deze veder ligt. Alleen wat ik dan weer frapant vind is dat op nog geen 5 meter afstand naast de Freya LZ een agregaatbunker ligt en er dan honderd meter veder speciaal een trafo bunker voor word gebouwd terwijl deze eigenlijk al naast de freya staat.
Dat is eigenlijk wat ik niet helemaal begrijp of is het mogelijk dat er voor de L409a ook iets van trafo agregaat aanwezig moet wezen?

Geatz adrie
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud,
Hoogspanning (eigenlijk officieel Middenspanning) werd, zeker in stellingen, altijd met grondkabel gedistribueerd. Veel te gevaarlijk om dit bovengronds te doen, als dergelijke lijnen in je stelling neerkomen tijdens een aanval heb je heel grote en langdurige barbecue en electric boogie problemen in een groot deel van de stelling. Grondkabel was (en is) coaxiaal uitgevoerd, dwz met een aardscherm zodat bij breuk of schade direct een kortsluiting of lichtboog ontstaat waardoor de beveiliging in het verdeelstation tript. De relatief gevaarlijke situatie blijft beperkt tot een straal van enkele meters rond de beschadiging ( bomkrater...)

Beste Adrie,
Ik ben niet zo gedetailleerd bekend met de Biberstelling maar volgens mij zijn de ST bunkers zoals de L409a later gebouwd dan de trafo- en noodaggregaatbunkers. De relatie Flakstand met een vaste spanningsvoorziening zie ik niet direct. Waarom dan twee vaste trafo's? het ligt voor de hand (ik heb de schakel- en kabelschemas niet, iemand van de forumleden wellicht wel?) dat deze zijn deze bedoeld om onder normale omstandigheden als hoofdvoeding te dienen voor de stellingen in de voorste duinenrij (trafo in Kuver 434) en de centrale stelling met commandocentrale (trafo in FA werkje). Dichtbij de installaties die onder alle omstandigheden in bedrijf moesten blijven zijn de noodstroomvoorzieningen in Kuver 433 bunkers gebouwd zodat personeel van de betreffende installatie bij uitval van de hoofdstroom zelf de stroomvoorziening zeker kon stellen.

Greetz,
Joop
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Adrie »

Ha Joop,

Het is nu een stuk duidelijker wat betrefd de twee trafo bunkers. Dat er bij de instalatie's zoals in dit geval de radar's een noodstroom voorzienning aanwezig zou moeten zijn dat was mij bekend. Alleen heb ik nu nog twee 433's over eentje voor de L487 en eentje naast de trafo 434. Kan het dan zo wezen dat de 433 die naast de 434 staat in geval van stroom uitval stroom moet leveren voor de 434 om zo de hoofdvoeding voor de manschappenbunkers te voorzien?
Het enigste wat ik voor de 433 bij de L487 kan bedenken is dat deze misschien voor de Y-peiler bedoeld was want de Seeburg bunker en de kuver 409 hadden hun eigen nootstroom voorziening in de bunker zelf staan.

Maar zo'n schakkel en kabelschema is wel handig in zo'n geval als nu.

Greatz adrie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Isolatoren

Bericht door ducatim901 »

Ik heb er met Nathan ook nog gezien in Noord Frankrijk.
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee, het onderwerp leeft bij meerderen lol: .. Voor de echte freaks onder ons:
http://www.insulators.info/" target="_blank
http://www.cjow.com/" target="_blank
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Telefoonlijn Isolatoren in hun natuurlijke omgeving (Luftnachrichtentruppen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Isolatoren

Bericht door jan lugtmeijer † »

Kwam van de week nog wat isolatoren tegen, helaas niet Duits ;)
iso.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Isolatoren

Bericht door Robin de Goede »

Frankrijk?
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door AvB »

504, Margival.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”