Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Vestingjager »

...Niet alleen groepen in Belgisch uniform, maar ook de Britse 3e Divisie BEF 1940 is vertegenwoordigd! ;)

Grtz,
Niko.
Mdri

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

Ik vond de Website die speciaal werd opgezet omtrend de KWLinie: http://www.kwlinie.be" target="_blank"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Dat is de site - hij stond al een tijdje op internet. Hij is nog lang niet af, we zijn hem langzaam aan het opvullen met tekst en foto's. Hij wordt morgen officieel voorgesteld.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Danny »

Hey Ron,

Ik heb net even over mijn scherm zitten kwijlen bij het bekijken van de site. Ziet er echt heel erg strak uit. Schitterend zoals jullie je onderzoek in beeld hebben gebracht.

Groeten,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Afgelopen zondag is de fietsroute langs de KW linie officieel geopend. Tijdens een presentatie werd aan een vol zaaltje een korte briefing gegeven over het hoe en waarom van de linie.
Afbeelding
Onze grote leider Koen tijdens de briefing.

Daarna volgde het 'infietsmoment'. We hadden op zo'n 50 - 60 fietsers gerekend, maar toen we na de lunch de hoek om kwamen, bleek dat er al ruim 100 mensen stonden te wachten. Dat gaf lichte paniek, maar we bleken met net voldoende gidsen te zijn om het geheel in goede banen te leiden. Opvallend was dat het grootste deel van de aanwezigen uit de buurt kwamen, en nu eindelijk wel eens wilden weten hoe die bunkers in hun achtertuin nu in elkaar zaten. Uiteindelijk hebben bijna 150 mensen meegefietst, plus nog een groot aantal wandelaars, die een ander programma volgden. Ook kwamen we onderweg mensen tegen, die een routeboekje hadden gekocht, en zelfstandig op weg waren.

Door alle drukte had ik weinig tijd om zelf foto's te nemen, gelukkig namen anderen wel foto's, dus hier ziet U Uw razende reporter vermomd als gids aan het werk.
Afbeelding
(met dank aan Marc)

Ook het paard, dat ons tijdens de verkenningen was opgevallen, stond weer nieuwsgierig op ons te wachten.
Afbeelding

De bunker We2 in het anti-tank centrum Wespelaar was opgeruimd en verlicht en kon bezocht worden. Hier de plattegrond van deze bunker. De eigenaar is overigens een Nederlander die in Wespelaar woont. Heb met hem ook nog even een praatje gemaakt.
Afbeelding
Trouwens ook nog een paar bekende gezichten uit Nederland tegengekomen. Ook de 3 groepen re-enactors hadden over belangstelling niet te klagen.

De website is nu ook officieel on line, maar we zijn nog druk bezig hem vol te storten met gegevens.Neem eens een kijkje zou ik zeggen.

http://www.kwlinie.be" target="_blank" target="_blank

Na afloop zijn we met het clubje gidsen en aanhang nog wat gaan eten. Vermoeiend dagje uit, en laat thuis.

Morgen nog een colloquium (moeilijk woord voor congres) in Antwerpen, en dan wordt het wat rustiger, hoop ik. Ik heb nog wat ontwerpen gemaakt voor borden met tekst,die langs de route wat over de linie vertellen.Die zullen de komende maanden worden geplaatst.

Intussen ga ik zelf gewoon verder met af en toe delen van de linie te fotograferen, dus je zult nog regelmatig plaatjes en tekst van mij hier aantreffen.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

RonEr schreef:Intussen ga ik zelf gewoon verder met af en toe delen van de linie te fotograferen, dus je zult nog regelmatig plaatjes en tekst van mij hier aantreffen.
Dat hoop ik toch Ron. Zou eigenlijk ook gekomen zijn, maar door vakantie was het niet mogelijk.
Wel jammer dat de databank niet voor iedereen toegankelijk is.

Groeten Andreas
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Vestingjager »

Het was een zeer leuke dag, het publiek was talrijk en er was veel belangstelling.

Tegen avond hadden we allen een dorre keel van de vele vragen te beantwoorden.

Ook tussen de re-enactmentgroepen ondeling was het leuk vertoeven, veel oude bekenden gezien en veel nieuwe leren kennen, waaronder jij, Ron!

Hierbij een fotootje van onze groep voor de bunker:

Afbeelding

Grtz,
Niko.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Anti-tankkanaal

Omdat we gisterenavond een werkgroep KW-linie vergadering in Leuven hadden, ben ik in de loop van de middag alvast die kant op gereden, om onderweg nog wat in de linie rond te kijken. Bij Lier moet ik nog wat bunkers met GPS inmeten. Hierbij kwam ik deze L4 tegen, met een spannend luchtje erboven.
Afbeelding

Daarna uitgebreid bij het anti tankkanaalbij Haacht rondgekeken. Ze zijn bezig het geheel uit te baggeren, om het weer op een echt kanaal te doen lijken. Zo komt het er overal uit te zien.

Afbeelding

Door het uitbaggeren wordt de 2,50m hoge muur weer overal zichtbaar.

Afbeelding

En daarom kun je nu ook de afsluitbare duikers weer zien; verbazend dat een deel van het originele houten afsluitschot er nog aan zit, na 60jaar ondergronds verblijf.

Afbeelding

Kortom, een mooi stukje werk. We zijn nu bezig met het verder uitwerken van de diverse tekstborden die op een aantal plaatsen langs de fietsroute worden geplaatst.
Mdri

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

Bunker H 1 in Haacht wordt gebruikt als "bijenhal". Over verdediging gesproken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door BunkerOwner »

Mdri schreef:Bunker H 1 in Haacht wordt gebruikt als "bijenhal". Over verdediging gesproken.
naBIJ verdediging? :lol:
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Mdri schreef:Bunker H 1 in Haacht wordt gebruikt als "bijenhal". Over verdediging gesproken.
Dat is de eerste, voor zover ik weet - we zijn al bunkers tegengekomen die als tuinschuur, aardappelopslag en appelopslag werden gebruikt.
Ik zal het noteren en de volgende keer ook eens een kijkje nemen.
Mdri

Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

De prijs voor de mooiste bunker geef ik aan de Ps 7. Gewoon prachtig zoals de natuur hem gecamoufleerd heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mdri

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mdri »

Deze bunker is nog steeds hermetisch afgesloten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan het Legermuseum in Brussel - het was veel groter dan ik had verwacht en je hebt veel tijd nodig als je alles wilt zien, zeker een volle dag. Ik heb me vandaag voornamelijk op de vliegtuigen geconcentreerd, een hele hal vol, Maar ik wilde ook eens kijken of ik nog wat sporen van de wapens kon vinden die in de KW-linie werden gebruikt.

Om te beginnen eindelijk eens een duidelijk Cointet element.
Afbeelding

Zoals je ziet is het een zwaar uitgevoerd hek op betonnen rollen, de ogen aan de zijkant werden gebruikt om het met staalkabels aan het volgende hek te bevestigen. Er schijnen er meer dan 25.000 in de KW linie te hebben gestaan, maar er zijn ruim 70.000 exemplaren gefabriceerd. Veel daarvan zijn later door de Duitsers op de stranden voor de Atlantic Wal geplaatst.

Eindelijk gevonden! Het 47mm anti-tank kanon dat in de ant-tank centra van de KW-linie werd gebruikt. Het is een in België geproduceerd stuk, met een bereik van max 1000m.

Afbeelding

De meeste eenheden hadden de getrokken versie van dit stuk geschut, maar een paar cavalerie eenheden hadden hetzelfde geschut op een rupsonderstel. Zoals deze:

Afbeelding

Tegenwoordig zouden we een dergelijk wapen een 'Self Propelled' anti tank wapen noemen.
Gebruikersavatar
Vestingjager
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2009, 14:36
Locatie: Wommelgem, België
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Vestingjager »

Om een 47mm stuk te zien, had je niet naar Brussel moeten rijden....Fort Liezele heeft ook eentje staan (niet 100% volledig) en het museum van de Jagers te Voet in Charleroi heeft er eveneens eentje.

Grtz,
Niko.
Plaats reactie

Terug naar “België”