Een online Atlantikwallplatform

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

ErwinZ schreef:Vergeet ook niet hosting. Een digitale BRV vreet behoorlijk wat schijfruimte en het data verkeer zal er ook niet om liegen.
Een wiki is gratis. ;)
Ruud schreef:BRV digitaliseren, voegt het veel toe? Lijkt me daarnaast een rol voor het archief die deze tekeningen beheert.
Daar heb je een punt, de vraag is dan ook of het een 1 op 1 digitalisatie zou worden. Je hebt veel meer aan een database met objecten met een referentie naar de bijbehorende typologie. Voeg hier een gallery voor foto's aan toe en je hebt een aardig project.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door ErwinZ »

Een Wiki gelinked aan het forum is ook een idee. Het forum gebruik je voor discussie en voorstellen. En het eind resultaat zet je in een mooie vorm op de Wiki site.

En een Google (Wiki) site? Kun je ook nog helemaal losgaan met Google docs.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Bas de Mos »

Tja, of het hele BRV digitaal publiceren nou zo'n goed idee is? Hoe voorkom je dat de verkeerde mensen het gebruiken? Als je al ziet wat er allemaal door jongeren is aangericht naar aanleiding van wat online gepostte kaartjes van Scheveningen.. de één brak bijvoorbeeld z'n rug onder een stortsteen en de ander besloot een vleermuisbunker schoon te maken met terpetine :D Goed bedoeld weliswaar, maar je moet ook denken aan graffiti/opengraven en niet afdichten enz.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door wattman »

sirpsycho schreef:Tja, of het hele BRV digitaal publiceren nou zo'n goed idee is?
Ik zie eerder nog twee zaken
a) Het zou merkwaardig zijn om een archief digitaal te gaan publiceren als je niet de beheerder bent
b) Uit de reacties op dit forum krijg ik de indruk dat het BRV 1) niet compleet is m.b.t. de werken 2) het BRV fouten bevat. M.a.w. bestaande opmetingen beter toegankelijk gaan maken voegt niets toe aan kennis.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Ruud »

wattman schreef: b) Uit de reacties op dit forum krijg ik de indruk dat het BRV 1) niet compleet is m.b.t. de werken 2) het BRV fouten bevat. M.a.w. bestaande opmetingen beter toegankelijk gaan maken voegt niets toe aan kennis.
Idd
Onderzoek legt de verbanden en de tekening zijn ondersteunend ..............
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Jack R
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:00

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Jack R »

Ik heb het de afgelopen dagen ook eens goed overdacht. Een Wiki is een goede mogelijkheid maar inderdaad met moderators. Voor je het weet staan er dingen op die je absoluut niet wilt weten / zien. Het moet neutraal blijven zonder dingen te verheerlijken. Het moet informatief en aantrekkelijk zijn, ook voor de jongere generaties. Over vormgeving zullen we het nog niet hebben, want je moet eerst een goede basis hebben om mee te beginnen. (al heb ik als webdesigner nu al natte dromen... :oops: ) Nu lees ik nog verschillende opties die allemaal wat hebben.

Je krijgt te maken met dataverkeer in serieuze vormen, en je hebt een groepje technici nodig om het een en en ander in goede banen te leiden. Ik las een opmerking over dat je niet teveel bloot moet geven omdat er dan bedoeld of onbedoeld dingen gebeuren met de objecten die beschreven worden. Dat baarde mij ook al zorgen want er wordt genoeg vernield of meegenomen door verzamelaars. Het is wel een soort erfgoed wat je ook als hobbyist moet beschermen, vandaar ook een terechte terughoudendheid bij andere hobbyisten. Dit is wel een punt wat zeker meegenomen moet worden in de hele onderneming.

We moeten dus eerst bepalen wat het systeem gaat worden waarmee gewerkt moet worden, en wat de do's en dont's zijn. Ik lees ook reacties over dat de hobby geld kost, maar praktisch elke hobby kost geld. Wat je als voordeel hebt is dat je met meer mensen bent die samen zo'n project kunnen dragen, m.a.w. als er genoeg gegadigden zijn kost het misschien maar een paar euro per persoon om op te starten. Uiteraard zal er ook een koers moeten worden bepaald als het gaat groeien.

Wij hopen echt dat hier iets vruchtbaars uitkomt en wij gaan hier ook zeker aan meewerken !
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door WimVe »

Ruud schreef:
wattman schreef: b) Uit de reacties op dit forum krijg ik de indruk dat het BRV 1) niet compleet is m.b.t. de werken 2) het BRV fouten bevat. M.a.w. bestaande opmetingen beter toegankelijk gaan maken voegt niets toe aan kennis.
Idd
Onderzoek legt de verbanden en de tekening zijn ondersteunend ..............
g,Ruud
Totale onzin.
Je bekijkt je hobby wel vanaf een éénzijdige kant. Ik heb gewoon lol/plezier in het maken van 3D modellen. Toevallig van bunkers. En 80% van mijn detal vragen ten aanzien van functioneren en/of toepassingen van installaties, dus kennis wordt nooit beantwoord. Meestal omdat men het niet weet. Waarom zit er in de ene wel een nis/gat/constructie en in de andere niet ?
Niet iedereen heeft dus dezelfde behoefte.
(BRV) Tekeningen zijn inderdaad net zoals vele andere zaken ondersteunend en op zich niet zalig makend maar wel een onderdeel van je studie. Bestaande tekeningen uit een archief van bunkers die moeilijk of helemaal niet meer te betreden zijn voegen dus niets toe ?
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door wattman »

WimVe schreef:Bestaande tekeningen uit een archief van bunkers die moeilijk of helemaal niet meer te betreden zijn voegen dus niets toe ?
Je geeft zelf het antwoord " bestaande tekeningen".
Dat digitaliseren en beter toegankelijk maken, heeft de toevoeging: " beter toegankelijk maken".
Dat kan op zich heel waardevol zijn in de vorm van tijd en geldbesparing.
Ik dacht dat de discussie hier over een volgende stap ging.
Je geeft zelf al aan dat je behoefte hebt aan meer kennis (vragen, die niet beantwoord kunenn worden "Meestal omdat men het niet weet").

Zou het niet een aardig idee zijn om een kleine bijeenkomst over dit onderwerp te koppelen aan de plechtigheden rond de Gouden Betonmolen. Dat maakt de discussie wellicht wat prettiger.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door tim »

Wim, je bekijkt het nu zelf ook eenzijdig...

(BRV) Tekeningen zijn inderdaad net zoals vele andere zaken ondersteunend en op zich niet zalig makend maar wel een onderdeel van je studie. Bestaande tekeningen uit een archief van bunkers die moeilijk of helemaal niet meer te betreden zijn voegen dus niets toe

voor iemand die zich niet bezig houd met het tekenen van 3d modellen, maar geïnteresseerd is in de typologische samenhang en standaardisatie van Feldmassige werken in het gebied van de WBN is het b.r.v. de heilige graal..
het is de meest complete inventarisatie met meer dan 90% van de bunkers in alle categorieën en tijdvakken van de Duitse bunkerbouw op Nederlands grondgebied in de tweede wereldoorlog.

wel zo handig als je dat onder handbereik hebt, en ik durf te stellen dat zonder het b.r.v. er maar weinig bunkerboeken waren uitgegeven in Nederland.
je weet zelf dat er van de standige werken maar weinig precies conform type heft gebouwd zijn.

gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

Een idee is om bijvoorbeeld de situatie en blokkaarten niet te tonen of alleen in een privé gedeelte. Het alleen al makkelijker beschikbaar maken van de registratietekeningen geeft de 'onderzoeker' meer tijd om andere zaken in een archief te onderzoeken. Bovendien scheelt het ons allen op termijn geld.

Ik zie dit eigenlijk alleen in een wiki nog voor me. Om enige slagingskans met zo'n project te hebben dien je toch meer bezoek te genereren dan de 20/30 actieve forummers die zich hiermee bezig zullen houden. Voordeel van een wiki is dat het makkelijk internationaal opgezet kan worden. Stel dat je de koppeling BRV<->Stp. maakt en dus voor elk steunpunt een pagina maakt kan je dit ook makkelijk buiten de landsgrenzen verplaatsen. Krijg je werkelijk de community mee, dan is het hek van de dam ;)
Om nog maar niet te dromen over de uitbreiding van de wiki met Regelbauten, de Panzeratlas, A.St.B., B.St.B. enz. enz.

Ik heb ook geloof in de zelfreinigende werking van een wiki, er zal nog steeds op forums zoals hier gediscussieerd worden over objecten waarna deze makkelijk door iedereen te corrigeren zijn op de wiki. Je bent je eigen moderator ;)

Nogmaals, een wiki is gratis. Voor zover ik heb kunnen zien is er geen data, down- of up-load limiet.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Remco de Goede »

Maarten,

Heb je al eens geprobeerd iets van de grond te krijgen? We kunnen een een internationale mail rond laten gaan aan al onze bunkervrienden om te kijken oeveel animo er is. Voor mijn part een enquete of iets dergelijks. Ik ben in ieder geval mee, echter mijn technische kennis is beperkt. Mijn (foto) archief daarintegen is wat uitgebreider.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hey Remco,

Tuurlijk droom ik hier nog wel eens van. De behoefte vanuit hier word ook steeds groter om eindelijk eens wat met de fotocollectie te kunnen doen.

Maar om eerlijk te zijn, voel ik mij persoonlijk niet geroepen om de aangewezen persoon hiervoor te zijn. Om zoiets van de grond te krijgen zullen we een collectief moeten vormen die op actieve wijze onderling constructief hiermee bezig kunnen en willen zijn. Wat natuurlijk niet per definitie zegt dat ik er niks voor wil doen, graag zelfs!

Wat ik begrepen had zou er tijdens de uitreiking van de Gouden Betonmolen toch hierover worden gepraat? Ben zelf niet geweest, dus misschien dat iemand anders iets hierover kan zeggen?

Een tweede puntje is nog steeds dat de opzet voor verdeling zorgt. Gaan we voor een BRV digitalisatie, een Bunker-wikia, een mega fotosite of juist een combi van dit alles?

Voordat er mensen in het buitenland benaderd gaan worden, laten we eerst alle neuzen hier de goede kant op krijgen. Het werd pas later een twee fronten oorlog, hé. ;)

Maar ok, kom maar op: wie gaan ervoor?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik kan als normale gebruiker geen poll aanmaken. Misschien dat een mod hier een poll over kan starten?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door Remco de Goede »

Tijdens de uitreiking is hierover niet gesproken. Ik kan een poll aanmaken maar wat wil je erin zetten. BRV digitaliseren lijkt me niet de beste weg, een foto overzicht van "alle locaties, incl omschrijving" lijkt me interessanter
BunkerOwner

Re: Een online Atlantikwallplatform

Bericht door BunkerOwner »

Ik ben wel bereid om hier een private server/cloud voor beschikbaar te stellen met onbeperkt dataverkeer in onze bunker. Maken we een sponsor-overeenkomst voor 10 jaren o.i.d. Plaatsen we een dagelijkse backup op een andere locatie zodat het werk te allen tijden op een snelle wijze terug gezet kan worden als er iets fout gaat.

Erg mooi initiatief en een enorme bak werk!
Denk wel dat Remco een goed punt heeft, je zou een page per bunker moeten maken.

Het is relatief vrij eenvoudig om te zorgen dat de afbeeldingen (en zelfs teksten) niet op eenvoudige wijze gekopieerd of gepakt kunnen worden, denk dat we daar ook zeer goed naar moeten kijken. Het moet het waard zijn voor de mensen hier om hun bijdrage eraan te leveren zonder dat hun levenswerk direct 'misbruikt' kan worden, maar dat is goed af te dekken technisch.

Je kunt er ook heel eenvoudig 3-4-5 lagen in maken m.b.t. toegang en inzicht... dat is een kwestie van even goed uitwerken samen. De site zelf laten ontwikkelen kan ik ook laten doen, laten we een op maat gemaakte code schrijven met daarin de juiste beveiligingsniveaus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”