Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Rob Mans

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Even een update van de huidige toestand van de door de explosie zwaar beschadigde bunker op het Bilthovense Larenstein.
DSC_0033.JPG
DSC_0035.JPG
DSC_0040.JPG
DSC_0042.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

Ik kom net terug van de bijeenkomst die geleid werd door politieke partij Bilts Belang. Aanwezig waren de twee Stichtingen Menno van Coehoorn en Militair Erfgoed. Deze vertelden, dmv een powerpoint presentatie, de gehele geschiedenis van deze toenmalige communicatiebunker op het Bilthovense Larenstein. Een aantal mooie foto's kregen we te zien van de bunker, tijdens de bouw ervan in de vijftiger jaren. Daarnaast werd natuurlijk de nadruk gelegd op het behoudt van de bunker. Zo presenteerden de twee Stichtingen een lijst met opties wat er mogelijk is. Om de bunker te behouden zal er een bestemming toegewezen moeten worden. Vleermuisonderkomen, oefenruimte voor bands, horeca gelegenheid, museum, ect.....Zoals jullie al op de bovenstaande foto's zien, is de schade door explosie best wel groot. Wat men nog niet weet is de schade aan de binnenkant! De kans is vrij groot dat deze vele malen erger is!! In opdracht van B&W word op dit moment door een bureau onderzoek gedaan om een totale inventarisatie op te stellen over alle mogelijke varianten voor de bunker. Wordt vervolgt......

Groetjes,
Rob
BunkerOwner

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door BunkerOwner »

Weet iemand (Lenco wellicht?) of de originele aggregaten er nog in staan?

Deze:
de_generator.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Lenco † »

Hallo,

(mooie foto ;) ..)
Het is (akelig) stil rondom Bilthoven. Ik zal de Menno eens vragen.
Voor de boem zijn er wel wat spullen gestolen, maar dit gewichtig
stuk zou er nog moeten staan.
Na de boem is er niemand meer binnen geweest.

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
BunkerOwner

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door BunkerOwner »

Lenco schreef:Hallo,

(mooie foto ;) ..)
Het is (akelig) stil rondom Bilthoven. Ik zal de Menno eens vragen.
Voor de boem zijn er wel wat spullen gestolen, maar dit gewichtig
stuk zou er nog moeten staan.
Na de boem is er niemand meer binnen geweest.

Lenco,
Merci voor de reactie!

En weet je al iets meer over eventuele plannen om hem nu toch te behouden en tot museum om te toveren?
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Lenco † »

Hallo,

Volgens de stichting Menno van Coehoorn wordt het politieke besluit
over de vakantieperiode heen getild. De gestarte lobby samen met
de stichting Militair Erfgoed, gaat onverminderd door.
We wachten af ... :arrow:

(bron: André Viersen, MvC)
Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
BunkerOwner

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Lenco,
Dank voor het antwoord!

Op hoop van zegen dan maar dus... Begreep ook dat er vanuit de gemeente nu wel stemmen op gingen om haar te redden en te bewaren voor het nageslacht. Leuk dat ze er achteraf achter komen dat het toch best een bijzondere locatie is. Mochten ze hem verder afbreken dan heb ik wel interesse in de deuren en al het andere wat 'te redden valt'. Maar daar zal de Menno van Coehoorn Stichting ook al wel aanspraak op hebben gemaakt lijkt me.
Rob Mans

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

De Stichting Menno van Coehoorn heeft bij minister Plasterk van Cultuur de monumentenstatus aangevraagd voor de bunker op het Bilthovense Larenstein.

Groetjes,
Rob
BunkerOwner

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door BunkerOwner »

Dat is wel een goed teken.... Wie weet kan een flink deel hersteld worden.
Ik weet niet of de bunker ook echt 'lek' is?
Rob Mans

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Rob Mans »

BunkerOwner schreef:Dat is wel een goed teken.... Wie weet kan een flink deel hersteld worden.
Ik weet niet of de bunker ook echt 'lek' is?
Naar mijn weten zijn de betrokken partijen nog niet in de bunker geweest. Zoals je ziet op de foto's is de bunker zwaar beschadigd. Ik woon er zelf vlakbij en kan je zeggen dat het een hele klus word om de bunker te herstellen. De meningen van diverse partijen lopen dan ook behoorlijk uiteen. Het gehele gebied word een bedrijventerrein en een aantal van die bedrijven, die eigenlijk zitten te wachten op hun nieuw te bouwen bedrijfspanden, zeggen dan ook volmondig dat de bunker nu moet worden gesloopt. Ze vinden het veel te lang duren met al die procedures (terrecht overigens want het loopt al sinds vorig jaar juli!) en kost voor de bedrijven die zich daar zouden vestigen veel geld. Mocht het zo zijn dat de bunker blijft behouden zijn het de bedrijven die daar niet enthousiast over zijn......het ontsiert de omgeving vinden ze. Het geheel duurt nog voort en de lokale partij de VVD, en ook Bilts belang, is op zoek naar gegadigden die van de bunker een bedrijfsmatige functie willen maken. Een voorbeeld te noemen is de 617 in Alkmaar waar een bloemenwinkel in gevestigd is. Op die manier hopen zij daarmee de bunker te kunnen behouden, naast de monumentenstatus die op dit moment is aangevraagd.

Groetjes,
Rob
BunkerOwner

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door BunkerOwner »

Rob Mans schreef: Naar mijn weten zijn de betrokken partijen nog niet in de bunker geweest. Zoals je ziet op de foto's is de bunker zwaar beschadigd. Ik woon er zelf vlakbij en kan je zeggen dat het een hele klus word om de bunker te herstellen. De meningen van diverse partijen lopen dan ook behoorlijk uiteen. Het gehele gebied word een bedrijventerrein en een aantal van die bedrijven, die eigenlijk zitten te wachten op hun nieuw te bouwen bedrijfspanden, zeggen dan ook volmondig dat de bunker nu moet worden gesloopt. Ze vinden het veel te lang duren met al die procedures (terrecht overigens want het loopt al sinds vorig jaar juli!) en kost voor de bedrijven die zich daar zouden vestigen veel geld. Mocht het zo zijn dat de bunker blijft behouden zijn het de bedrijven die daar niet enthousiast over zijn......het ontsiert de omgeving vinden ze. Het geheel duurt nog voort en de lokale partij de VVD, en ook Bilts belang, is op zoek naar gegadigden die van de bunker een bedrijfsmatige functie willen maken. Een voorbeeld te noemen is de 617 in Alkmaar waar een bloemenwinkel in gevestigd is. Op die manier hopen zij daarmee de bunker te kunnen behouden, naast de monumentenstatus die op dit moment is aangevraagd.

Groetjes,
Rob
Hoi Rob,

Ik ken het gebied en de bunker ook goed.
Zoals ik het zie is de achterkant relatief zwaar beschadigd en lijkt ze ook lek.
Men zou het deel achter kunnen afgrendelen. Ik kan straks wel even een tekening ervan bewerken om te laten wat zo te zien echt ingestort is (achterkant).

Dit deel is vrij simpel af te zonderen en dan heb je nog ruim 1.200 m2 netto aan bunkervloer over.
Zover ik begreep was het binnen best een puinhoop en waren alle deuren uit hun sponningen.
Dat zou betekenen dat de klap toch naar binnen heeft kunnen slaan.
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 02 nov 2009, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door Eric »

Laatste nieuws: de bunker mag blijven staan.
bron: telegraaf.nl

UTRECHT - De atoombunker in Bilthoven moet blijven staan. Dit heeft de gemeenteraad van gemeente De Bilt donderdagavond besloten.
Vorig jaar zomer probeerde de gemeente de bunker te verwijderen met behulp van explosieven. Het ging mis en brokstukken vlogen door de naastgelegen wijk. Auto's en huizen raakten beschadigd.

De gemeenteraad wil dat de bunker wordt gehandhaafd en ingepast op het op die plek geplande bedrijventerrein. Er moet nu een ondernemer worden gezocht die bereid is de bunker te gebruiken. Volgens een woordvoerster van de gemeente moet de definitieve bestemming van de bunker binnen enkele weken bekend worden.
jan lugtmeijer †

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door jan lugtmeijer † »

Misschien al bekend, 89 pgina's tellend rapport over het opblazen;
http://www.springmeesters.nl/NVvS/Links ... thoven.pdf
w-en-am

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door w-en-am »

Lenco schreef:Hallo,

Volgens de stichting Menno van Coehoorn wordt het politieke besluit
over de vakantieperiode heen getild. De gestarte lobby samen met
de stichting Militair Erfgoed, gaat onverminderd door.
We wachten af ... :arrow:

(bron: André Viersen, MvC)
Lenco,
Er zijn in Nederland diverse van deze bunkers gbouwd. Er staat, of stond, er ook nog één in Goes. De bunker in Goes is afgebouwd terwijl men wist dat de organisatie van de territoriale luchtverdedigin er nooit gebruik van zou gaan maken. Bij de Lier staat er ook één, die is inmiddels in gebruik als defensie computercentrum.
In Oegstgeest staat een bunker die heeft gediend als militaire knooppuntcentrale en waar de kabels uit Engeland binnen kwamen. In mijn actieve loopbaan als militair viel deze bunker en nog een aantal andere onder mijn verantwoordeloklheid v.w.b. de verbindingen.

Willem
BunkerOwner

Re: Communicatiebunker Groenekan/Bilthoven

Bericht door BunkerOwner »

w-en-am schreef:
Lenco schreef:Hallo,

Volgens de stichting Menno van Coehoorn wordt het politieke besluit
over de vakantieperiode heen getild. De gestarte lobby samen met
de stichting Militair Erfgoed, gaat onverminderd door.
We wachten af ... :arrow:

(bron: André Viersen, MvC)
Lenco,
Er zijn in Nederland diverse van deze bunkers gbouwd. Er staat, of stond, er ook nog één in Goes. De bunker in Goes is afgebouwd terwijl men wist dat de organisatie van de territoriale luchtverdedigin er nooit gebruik van zou gaan maken. Bij de Lier staat er ook één, die is inmiddels in gebruik als defensie computercentrum.
In Oegstgeest staat een bunker die heeft gediend als militaire knooppuntcentrale en waar de kabels uit Engeland binnen kwamen. In mijn actieve loopbaan als militair viel deze bunker en nog een aantal andere onder mijn verantwoordeloklheid v.w.b. de verbindingen.

Willem
Hoi Willem,

Er zijn er inderdaad drie gebouwd, al verschilde ze onderling uiteindelijk nog best veel.
Hier heeft de luchtverdediging er wel gebruik van gemaakt, ook zijn er WINTEX oefeningen gehouden en was de NATRES er soms actief. De bunkers bij de Lier en bij Oegstgeest hebben een ander ontwerp als Groenekan, Kloetinge (Goes) en Groningen volgens mij.

Gezien je berg kennis hierover, zou je deze bunker eens willen bezoeken binnenkort?
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 22 mei 2011, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”