Stp. XI HM Kernwerk (De Beer)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Kernwerk (De Beer)

Bericht door ErwinZ »

Joop Schreuder schreef:Pantserplaten die bloot staan aan weersinvloeden werden soms van Cortenstaal gemaakt, dit heeft sterk roestvertragende eigenschappen bij vrijwel gelijke sterkte.
Platen van voor en tijdens de oorlog toch niet? Zo lang is dat nog niet in gebruik in Europa.
Joop Schreuder †

Re: Kernwerk (De Beer)

Bericht door Joop Schreuder † »

Cortenstaal bestaat al een tijdje. De oude Moerdijkbrug uit 1936 (nu in gebruik bij Keizersveer en Spijkenisse) is er zelfs van gemaakt om schilder- en reparatiekosten te sparen. Dat blijkt, de delen zijn nog steeds in goede conditie.

Greetz,

Joop
Daarom
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2013, 02:42

Re: Kernwerk (De Beer)

Bericht door Daarom »

Mijn ervaring waar ik over sprak betreft bodemvondsten van staal en de aantasting hiervan door het liggen in/onder de aarde gedurende 50 + jaar.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp. XI HM Kernwerk (De Beer)

Bericht door AvB »

Ik werd altijd afgeleid door de 20P7 die werd weggesleept maar op de achtergrond ligt ook veel interessant materiaal.

Zoals hier een van de twee stukken pantserkoepel van de Vf Leitstand van Brandenburg gestapeld op platen van de Panzerkasematte van de Sk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. XI HM Kernwerk (De Beer)

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Ik werd altijd afgeleid door de 20P7 die werd weggesleept maar op de achtergrond ligt ook veel interessant materiaal.
Zoals hier een van de twee stukken pantserkoepel van de Vf Leitstand van Brandenburg gestapeld op platen van de Panzerkasematte van de Sk.
Klopt, ik kwam hem van het weekend ook weer tegen. Ik vermoede zelfs dat er weer andere foto's bij stonden. Maar kan ook een slecht geheugen zijn :mrgreen:
Sommige foto's zijn dubbel maar er zitten ook erg scherpe plaatjes tussen. Op de pantserkoepel op deze foto staat ook duidelijk een jaartal: 1938 of 1939 (zo duidelijk is het ook weer niet). Er zijn ook meer (?) sloopfotos. oa van de 10cmkk.

Arthur, waarom van Brandenburg en niet van de Leitstand op het Kernwerk De Beer ?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. XI HM Kernwerk (De Beer)

Bericht door ducatim901 »

Omdat het hier om het tussen stuk gaat van het pantserdeel en dat had de toren niet.
Deze had alleen het voorste deel.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. XI HM Kernwerk (De Beer)

Bericht door WimVe »

ducatim901 schreef:Omdat het hier om het tussen stuk gaat van het pantserdeel en dat had de toren niet.
Deze had alleen het voorste deel.
JK
Klopt maar de toren stond ook niet op het kernwerk. De driehoek dus. De Leistand die ik bedoel wel. Het is volgnummer A35, duits 2602:
http://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thum ... 61c789.jpg
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. XI HM Kernwerk (De Beer)

Bericht door ducatim901 »

Dat is de Leitstand van Brandenburg zoals Arthur dat meldde.
Dat is de enige die dat had op het Kernwerk.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”