Wn. 80 (Poortershaven)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door Ruud »

The Viking schreef:Hallo FF-ers...,

Eindelijk online een zeer uitgebreide samenvatting uit mijn onderzoek naar Poortershaven. Zoals jullie misschien wel weten ben ik al een poosje bezig met het onderzoek en vele bronnen gelezen, gesproken of bezocht. Het onderzoek is nog niet klaar maar er is in ieder geval nu een redelijk artikel waar ik tevreden mee ben en welke ik graag publiceer op http://wo2maassluis.tumblr.com/poortershaven.

Gr. Gertjan 8-)
Ga het rustig doornemen, bedankt!
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door PdK »

Gertjan,

Groote complimenten op je stuk over Poortershaven. Een mooi geschreven samenvatting van begin tot eind zoals deze er nog niet is !(?)
Met veel plezier en ontdekkingen gelezen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Ha Peter...,

Dankjewel, voor de leuke reactie!

Gr.Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door M.S.Laarman »

Gert Jan,

Hier nog wat info uit het KTB Admiral i/d Niederlanden, Januari 1945. Voor datums zie de filenaam.

Groet,

Maurice Laarman
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door M.S.Laarman op 29 jan 2012, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Ha Maurice...,

Wat een verwennerij, dank je wel. Bijzonder hoe er iedere keer toch weer nieuwe stukken opduiken. En over een "Hilfsminenschiff Tilly" had ik ook nog nooit iets gelezen. Dankjewel.

Nog een vraagje, kan het zijn dat er ook een document "22-1-1945 A poortershaven" bestaat?

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door M.S.Laarman »

Gert Jan, klopt. Alleen kan je de volgorde niet veranderen, maar het bestand heb ik toegevoegd.

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Ha Maurice...,

Dankjewel!

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door PdK »

M.S.Laarman schreef:Gert Jan, klopt. Alleen kan je de volgorde niet veranderen, maar het bestand heb ik toegevoegd.

Groet,

Maurice
Hoi Maurice,

De volgorde kun je eventueel veranderen door afbeeldingen in het bericht te plaatsen. Naast de afbeeldingen (wanneer deze al zijn geüpload) vind je daarvoor de knop 'plaats in bericht'. Je kunt er dan mee schuiven.

En hele interessante stukken!
Als ik het goed lees werd de 1. Alarm Flak Batterie voorbereid naar Poortershaven te verhuizen vanuit de 6./1230 Batterie Monster, die destijds bezet zou moeten zijn geweest door de 7./M.A.A. 205 met 4 x 7,5 cm (Flak) geschut (Boek Festung, Sakkers). Dat zou dan kunnen betekenen dat deze laatstgenoemde batterij tevens de 1. Alarm Flak Batterie betrof, of dat er daar sprake was van een extra ondersteunende batterij bij Monster... Is dit nog te volgen..? Wanneer het om één dezelfde batterij gaat is dat best een riskante oplossing, gezien Batterij Monster (opnieuw) volledig onbezet zou raken. Ook al kan deze "im bedarfsfalle schnell wieder nach Monster verlegt werden".

Iemand dit weet of een marine batterij tevens de naam als Alarm Flak Batterie kan dragen? Of die mij überhaupt iets meer over deze Alarm Flak Batterijen kan uitleggen?

Ook interessant te lezen dat zoveel zware flakbatterijen op de geallieerde luchtvloot hebben gevuurd, maar dat deze daar schijnbaar weinig last van ondervond. Iets wat me ook enigszins verbaasde bij het bombardement op IJmuiden.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Wn. 80 (Poortershaven)

Bericht door The Viking »

Ha Peter en Maurice...,

Trouwens nooit serieuze Flak geweest in de Poortershaven (zover ik nu weet), her en der wat lichte verspreid over het complex.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”