Kabelmerksteinen

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Robin de Goede »

Zijn het geen paaltjes om te duiden dat er een (Festungs) kabel in de grond zit, misschien is het oog alleen voor transport?? Ik heb wel andere varianten gezien van dergelijke palen die voor dit doel gebruikt zijn..

Gr,

Robin
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door a.weijerman »

aha; de "K" van Kabel dan.. klinkt ook zeer aannemelijk, vooropgesteld dat de "K" naar boven gericht wordt.
.. maar dan zou het dus eigenlijk moeten stikken van die paaltjes in het landfront.
Heb er hier op Walcheren tot op heden nog niet 1 gezien... ook vreemd te noemen.
hm
Hoi, Lex.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Robin de Goede »

Veel zullen er verdwenen zijn, ik heb ze voor het eerst op Walcheren gezien (privecollectie)..Deze waren geloof ik wel wat groter en met een drie-letter code..
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
marinus venhuis

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door marinus venhuis »

Kunnen dit geen Kabelmerksteine zijn ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Robin de Goede »

Leuke tekening, dat moet het toch wel zijn dan...
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Danny »

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat Marinus. Het oog en de K zijn beide aanwezig op het paaltje. Ook de grootte lijkt aardig overeen te komen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Janus X »

Robin de Goede schreef:Veel zullen er verdwenen zijn, ik heb ze voor het eerst op Walcheren gezien (privecollectie)..Deze waren geloof ik wel wat groter en met een drie-letter code..

Waren dat geen mijn paaltjes ?
Met een rood vlakje er ook bij ?

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Robin de Goede »

Neen, het betroffen Kabelpaaltjes, ik weet het nog omdat ik er voor die tijd nog nooit van gehoord had :)
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door a.weijerman »

Briljant! Mysterie opgelost.. mooi - weer wat geleerd.
Dank aan Robin en Marinus.
Hoi, Lex.
MpM
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 mar 2009, 23:59
Locatie: Vlissingen

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door MpM »

Worden de Kabelmerksteine nu alleen geplaatst aan een (tijdelijk) einde van de kabel?
Marinus, is het mogelijk de hele tekening te plaatsen (of te mailen)

Robin, heb jij foto's van de paaltjes die jij gezien hebt?
Ik ben benieuwd of er een verband is met de code in de paal en de alluminium labels aan de binnenkomende kabel(s) op een K.E.V. kast.

Grtz. Marc
Gebruikersavatar
Kale-J
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 mar 2008, 20:34

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Kale-J »

Leuk weer wat geleert. Wij vroegen ons al af waar zo'n paaltje voor kon dienen,aangezien we er een hele tijd geleden ook 1 gevonden hebben. Deze stond met het oog in het zand en 2 K's erop en aan de andere zijde een geschilderde K.
Moet zeggen dat ik het nogal een best paaltje vind voor een kabel. Ohja en deze is op Walcheren gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Janus X »

Kale-J schreef:Leuk weer wat geleert. Wij vroegen ons al af waar zo'n paaltje voor kon dienen,aangezien we er een hele tijd geleden ook 1 gevonden hebben. Deze stond met het oog in het zand en 2 K's erop en aan de andere zijde een geschilderde K.
Moet zeggen dat ik het nogal een best paaltje vind voor een kabel. Ohja en deze is op Walcheren gevonden.

Jou paaltje ziet er heel anders uit ! :shock:
Waar heb je het paaltje gevonden als ik vragen mag ?

Paaltjes die bij de 631 vandaan komen daar staat de K in het beton gegoten en op de kopse kant.
Punt 2 is, wie markeert nou zijn telefoonlijn ?
Beetje makkelijk te trasseren voor het verzet of anderen die het willen opblazen ed.
Veel andere dingen zijn dan toch meer doordacht :mrgreen:

Waar werden deze paaltjes zoal gebruikt ?
En was de functie tijdelijk ? of was het de bedoelling deze te laten staan ?

Plus nog wat extra info: www.gyges.dk/fliegerhorst_grove7.htm

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Joop Schreuder †

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Joop Schreuder † »

Als ik de tekening van Marinus bekijk krijg ik toch meer het idee dat de paaltjes zijn bedoeld om het begin en het einde van doorvoer- of mantelbuizen aan te geven. En niet zozeer de kabels zelf.
Deze buizen worden (ook nu nog) bij grond- en wegwerken vooraf in de grond gelegd om later makkelijk een kabelkruising te kunnen maken. De trekdraad en afsluitkap staat netjes op de tekening.

De ijzerdraad naar het einde van de buis dient als gids voor de grondwerker. Je moet hierbij bedenken dat het in het veld erg lastig is om met eenvoudige hulpmiddelen en zonder stabiele vaste punten een buis of kabel terug te vinden. Ook nu wordt deze methode nog steeds gebruikt. (Gasunie, DPO, Nutsbedrijven).

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Janus X »

Joop Schreuder schreef:Als ik de tekening van Marinus bekijk krijg ik toch meer het idee dat de paaltjes zijn bedoeld om het begin en het einde van doorvoer- of mantelbuizen aan te geven. En niet zozeer de kabels zelf.
Deze buizen worden (ook nu nog) bij grond- en wegwerken vooraf in de grond gelegd om later makkelijk een kabelkruising te kunnen maken. De trekdraad en afsluitkap staat netjes op de tekening.

De ijzerdraad naar het einde van de buis dient als gids voor de grondwerker. Je moet hierbij bedenken dat het in het veld erg lastig is om met eenvoudige hulpmiddelen en zonder stabiele vaste punten een buis of kabel terug te vinden. Ook nu wordt deze methode nog steeds gebruikt. (Gasunie, DPO, Nutsbedrijven).

Greetz,

Joop
Vandaar dat je soms ook wel meerdere van deze paaltjes tegelijk tegenkomt waarscheinlijk.
Ik vind dit redelijk plausibel :D

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
Kale-J
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 mar 2008, 20:34

Re: EEN VRAAG, WIE WEET WAT DIT IS ?

Bericht door Kale-J »

Janus X schreef:
Kale-J schreef:Leuk weer wat geleert. Wij vroegen ons al af waar zo'n paaltje voor kon dienen,aangezien we er een hele tijd geleden ook 1 gevonden hebben. Deze stond met het oog in het zand en 2 K's erop en aan de andere zijde een geschilderde K.
Moet zeggen dat ik het nogal een best paaltje vind voor een kabel. Ohja en deze is op Walcheren gevonden.

Jou paaltje ziet er heel anders uit ! :shock:
Waar heb je het paaltje gevonden als ik vragen mag ?

Paaltjes die bij de 631 vandaan komen daar staat de K in het beton gegoten en op de kopse kant.
Punt 2 is, wie markeert nou zijn telefoonlijn ?
Beetje makkelijk te trasseren voor het verzet of anderen die het willen opblazen ed.
Veel andere dingen zijn dan toch meer doordacht :mrgreen:

Waar werden deze paaltjes zoal gebruikt ?
En was de functie tijdelijk ? of was het de bedoelling deze te laten staan ?

Plus nog wat extra info: http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove7.htm

Gr, Ramon
Beste Ramon

Vragen mag altijd,maar zeg het niet. Het paaltje ligt er nog steeds en wat mij betreft blijft die er liggen. Uiteraard weer goed verborgen. Als ik de exacte vindplaats bekend maak,zal die er niet meer voor lang liggen vermoed ik en dan sjouw ik hem nog liever zelf mee. Zal overigens geen makkelijke klus zijn,aangezien het gewicht :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”