Festung Le Havre

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Verblijven:
Afbeelding
Een mooie nooduitgang van een verblijf, helaas verzand.

Afbeelding
Nog een verblijf, helaas ingestort...

Afbeelding
Het dak van ditzelfde verblijf, met heel veel schoorstenen. Dit kan de kantine van het kommandosteunpunt geweest zijn...

Afbeelding
Nog een ingestort verblijf...

Afbeelding
De ingang van zo'n typische Festung Le-Havre-type-VF...

Afbeelding
Centrale gang met links een troepenkamer en rechts een opslagkamer.

Afbeelding
De troepenkamer met achteraan een nooduitgang.

Kan iemand me de steunpunt namen en nummers geven van deze locaties?
Dank bij voorbaat!

Met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, BFA
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Festung Le Havre

Bericht door ducatim901 »

Goedenavond Tom,
Allereerst gecondoleerd met je verlies.
Het is nooit fijn om een dierbare te verliezen.

Ik zal vanavond even het paarse boek van Alain Chazette er bij pakken.
Daar staat een goede kaart in van Le Havre.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Festung Le Havre

Bericht door Bunkertju »

Tom Oliviers schreef:Onbekend Stützpunkt - Le Croquet:

Weet er iemand waarbij deze ringstand behoord? Welk StP? Dit StP grenst zowel aan het landfront als aan het kustfront...

Afbeelding
Ringstand (type 201)

Afbeelding
Dezelfde Ringstand (type 201)

met vriendelijke groet,

Tom Oliviers, BFA

Hallo Tom


Ook namens mij gecondoleerd , Sterkte toegewenst.

Ik heb voor jou het stp nummer van deze Vf 58c in Octeville / Le Croquet (Het is WN 02 - HaK02).
De andere plaatjes ga ik nog voor je uitzoeken , Jack is hier denk ik ook mee aan de slag gegaan.
We zien wel wie wat kan doorgeven aan kennis :)

Grtz

Jan
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Festung Le Havre

Bericht door AvB »

Op http://bunkersite.com" target="_blank vind je Frankrijk -> Le Havre -> Landfront.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Dé website over bunkers natuurlijk !! (bunkersite).

thanx voor de link, had nog niet gezien dat ook le havre erop stond!

Tom
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt Jan voor de locatie van de ringstand. Zijn er hier nog meer bunkers gebouwd voor zover bekend? ik vond het destijds al raar en zielig dat er maar 1 ringstand te zien was...

Tom
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo allemaal, is dit Wn 80 van op lenco zijn website? locatie Dondeneville centrum.

Afbeelding

Ps: de 195 kan even goed een 193 of een 196 zijn (of een andere van die waterbunker serie), de foto's zijn hiervan nog niet geklasseerd en ik moet eerst nog even een typologie handboek raadplegen voor deze bunkertypes...

update: Heb het nagekeken, het is weldegelijk een 195 waterbunker.

de foto's van betreffende bunkers volgen hieronder (nog even knippen en bewerken)

Tom
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Waterbunker type 195
Afbeelding
Buitenaanzicht van deze afgesloten water-opslag bunker, type 195.

Afbeelding
Ingang van deze bunker (bovenop de ingang is deze afgesloten met ijzeren gegolfde platen, gelukkig was er een heel klein stukje rot, waardoor we er net in geraakten!

Afbeelding
Zicht op de onderhouds-ingang voor de drinkwater tanks.

Afbeelding
Zicht vanuit de drinkwater tanks, met links de onderhouds-ingang naar de pomp-kamer. Rechts nog een onderhouds-ingang naar een derde watertank.

Afbeelding
Een mooie aanwezige waterpomp in de pompkamer.

Afbeelding
Met erboven een schacht voor de installatie van de pomp-buizen (vermoed ik, je vind deze schacht vaker terug bij waterbunkers)

Afbeelding
Zicht in deze schacht, los doorheen het Ständige dak!

Afbeelding
Een berging in deze mooie bunker.

Afbeelding
Zicht naar de met rommel afgesloten ingang.

Afbeelding
De ingang tussen de ijzeren golfplaten. Let op als je hier gebukt mensen wil helpen eruit te klimmen, dat je met je nek de stroomdraad niet aanraakt ! dit leidt tot pijnlijke taferelen dat één van onze allerbeste mensen (ga geen naam noemen) is overkomen toen ie me eruit wou helpen.

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers,

PS: graag een bevestiging van het StP he ;)
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Ringstand (type 201):
Afbeelding
Foto van de ringstand VF 58 of 201, naargelang hoe je ze wenst te noemen. Ik gebruik liever de 201 of 202 typologie, deze zit veel logischer en simpeler ineen. de bauformen VF zijn allemaal verschillend, er is er geen enkele die perfect a, b, c of d is, het zijn steeds weer mengelingen tussen twee varianten van de VF 58 serie. terwijl de beschrijving voor 201 simpelweg "8-eckig" is, achthoekig dus. voor een ringstand type 202 is de beschrijving simpelweg "rund", rond, zo hebben we er nog niet veel gevonden, maar in het domaine du marquanterre nabij de somme monding staan er zo'n twee ronde tobruks (de vorm binnenin). Natuurlijk is het de vraag of die 201/202 nummers officieel zijn ?! ik heb ze in twee verschillende tobruk-boeken al tegengekomen, maar geen enkel van die boeken is een origineel duits document. Heeft er iemand iets waardoor je kan aantonen dat die 200-serie nummers voor tobruks officieel zijn? ik neem aan dat men géén heel boek gaat schrijven zonder voor de typologie een referentie te hebben he...

Anyway, ik vind deze 200-serie typologie makkelijker en logischer, daarom ik ze ook gebruik.

Tom
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Manschappenbunkers type 622:
Afbeelding
Buitenaanzicht van de 622 in het bos, nabij de ringstand (zie plan)

Afbeelding
Zicht in één van de twee ingangen naar de manschappenbunker.

Afbeelding
Arbeit Adelt!

Afbeelding
Binnenaanzicht in één van de twee slaap en leefruimtes.

Afbeelding
De tweede 622, nabij de 195 waterbunker. Deze bunker is gebruikt als glascontainer via het periscoop-gat...

Afbeelding
Zicht in de iets moeilijkere ingang, maar nog steeds doenbaar hoor ;-)

Afbeelding
Wie zoekt die vind....

Afbeelding
....een hakenkruis in de muur gebetoneerd !!

Afbeelding
Binnenaanzicht in de glascontainer onder de periscoop. Typisch Frankrijk?!

Graag wil ik hierbij ook Dirk Peeters, Sebastien Haule en Etienne Morin bedanken, want zonder hen had ik de helft van de Festung Le havre niet gezien...

Tom Oliviers, BFA
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

VF/Sk met MG-stand
Afbeelding
Buitenaanzicht op de MG-stand die gekoppeld is aan zo'n typisch Festung Le Havre VF-manschappenverblijf
(één kamer en één berging)

Afbeelding
De gang met links de manschappenkamer, rechts de berging en achteraan de toegang naar de open MG-stand.

Afbeelding
Bunkernummer...

Afbeelding
Binnenaanzicht in een Fransman zijn Atelier...

Afbeelding
Zicht op de tweede MG stand (links op het bovenstaande plan), deze is geïntegreerd in een tuin, en is afgesloten en in gebruik als wijnkelder. dus enkel met toestemming van de eigenaar betreedbaar.

Afbeelding
Mooi geïntegreerd in de tuin, zo'n tuin wil ik ook wel :D

Afbeelding
De gang met links de manschappenkamer, rechts de berging en achteraan de aansluiting aan de open MG-stand.

Afbeelding
Harde werkers in de manschappenkamer...

Afbeelding
:D Zelfs de schapen kijken belangstellend toe !!

Voila, dit was de locatie in het centrum van dondeneville. Wn 80 of niet? graag enige hulp ;)
Tom Oliviers, BFA
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Festung Le Havre

Bericht door Bunkertju »

Hoi Tom

Leuke plaatjes weer hoor.

Dit is WN 79 (HaL 03) , De waterbunker is volgens mijn archief een 198.
Het WN hebben jullie bijna compleet bezocht netjes hoor !!! :D

Grtz

Jan
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Dankje wel Jan voor de locatie ;-)

ik hou het nog even op 195 omdat ie als twee druppels water lijkt op de 195 die we in Belgie opgegraven hebben in den haan (StP Graf Spee, 15 KVA A3). natuurlijk blijft er een ?? achter staan tot ik 100% zeker ben hee.

Ha L 03 dus, damn met dat landfront ga ik toch de mist is, Ha L 03 had ik al als stp, een paar honder meter noord-oost van het centrum dondeneville, daar vonden we een 621, 622, tobruk voor tankkoepel, tobruk 201, enkele VF/Sk's verbonden met MG-standen... ik post hieronder deze nieuwe locatie, misschien kan jij dan ook zeggen welk StP dit is...

PS: ik ga de foto's een beetje kleiner maken, ik upload ze wat te groot om hier in het kaderke van het forum te laten passen... als daar enige verzet tegen is dan laat je het maar weten he ;)

Tom
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

By the way, hoe zit dat daar met dat Stützpunkt Gruppe Nord? Op bunkersite.com lijkt het erop dat heel de noordkant van le havre StP.Gr Nord is ?!

Iemand een duits kaartje, artillerie kaartje,... van deze festung? zou zéér welkom zijn: Tomme_ke@hotmail.com" target="_blank.

Met vriendelijke groet, Tom Oliviers, BFA
Tom Oliviers

Re: Festung Le Havre

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi, ikke weer,
Afbeelding
Hier een plan van de andere locatie noord-oost van dondeneville, welke Ha en Wn nummers zijn deze a.u.b.?

Die met de blauwe cirkel had ik als Ha L 03, maar dat kan niet kloppen met Ha L 03 (Wn 79) erboven hee...

Tom
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”