Onbekende (Nederlandse) bunker?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Vin1

Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door Vin1 »

Beste allemaal,

Onlangs ben ik in het bezig gekomen van een paar bunker fotos.
Ik ben er door iemand op gewezen dat 1 foto (zie onder) een foto van een bunker in de vesting Holland / Hollandsche waterlinie moet zijn.
Alleen ik kan er geen bewijs voor vinden.

Kan iemand anders mij hier meer over vertellen en bevestigen of ontkrachten of het hier om een Nederlansche bunker gaat?

Afbeelding
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door ducatim901 »

Ha die Vin.
Dit is geen Nederlandse bunker.
Mijn idee gaat meer uit naar een kanonkazemat van de Maginotlinie.
Qua typologie hebben we het met de Nederlandse verdedigingswerken
Als we naar herkenning kijken makkelijk, de standaard kazematten waren van de types Stekelvarken, Betonkazemat,Gietstalenkazemat.
Daarnaast zijn er ook nog Groepsschuilplaatsen gemaakt die ook wel worden aangeduid als Piramide
(hoop dat ik het zo goed schrijf Rene....;-))
Daarnaast nog Kolffkazematten en Pagkazematten (Pag staat voor Pantserafweergeschut)
Er waren echter ook unieke werken die een heel speciale plaats innemen in de Nederlandse vestingbouw.
Denk dan bv aan de VIS kazematten en de kazematten op de afsluitdijk.
Voor de kustartillerie waren ook bunkers gebouwd maar hier kom je bijna nooit foto's van tegen op veilingsites.
Wil je meer weten over de typologie en de theorie en praktijk?
Kijk dan even op; http://www.verdedigingswerken.nl/index.html" target="_blank" target="_blank
Veel informatie is afkomstig van Sander van Valen en de site is van de hand van Kees van der Waal.
De site is simpel en duidelijk en staat vol met info.
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat Sander en Kees bij de beter geinformeerden op het gebied van Nederlandse
kazematten behoren.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door maarten-stahlbeton »

Lijkt ook wel een beetje op een 703 uit de Panther/Ruhr Stellung. De scharte heeft alleen niet van die verspringende trappen. Ben geen Maginot kenner, maar zijn dit soort (spaar) bunkers ook daar gebouwd??
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door wattman »

In de Maginotlinie zijn ook een heleboel kleinere werken gebouwd. Het zou dan een zgn. MOM-bunker ("Main d'Œuvre Militaire") of een STG (Services Techniques du Génie) kunnen zijn, maar ik kan zelf de afgebeelde bunker niet terugvinden in de boeken die ik in de kast heb staan. Nu zegt dat totaal niets. ;) Wellicht een van de Belgische vrienden die iets meer weet?
Vin1

Re: Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de reactie.
In elk geval al zeker geen Ned. Bunker.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door ducatim901 »

Neeh joh,
Niet te vergelijken die Z vormige schartes zijn uniek.......
Groeten JK.
maarten-stahlbeton schreef:Lijkt ook wel een beetje op een 703 uit de Panther/Ruhr Stellung. De scharte heeft alleen niet van die verspringende trappen. Ben geen Maginot kenner, maar zijn dit soort (spaar) bunkers ook daar gebouwd??
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Blockhausronny

Re: Onbekende (Nederlandse) bunker?

Bericht door Blockhausronny »

Ik had gedacht aan een type,gebouwd door de BEF
in de sector Lille,Maginotlinie

Groeten,Ronny
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”