Perlenschnur

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
pauldijkstra

Perlenschnur

Bericht door pauldijkstra »

Hallo daar,

Ik zit nu al een aantal dagen kilo's microfilms door te nemen en ben ondertussen het fenomeen Perlenschnur erg vaak tegen gekomen. Ik zit veel te kijken tussen de stukken van het 88e A.K. Daarin zitten overzichten over de bezetting van algehele Verteidigungsbereiche, Stützpunktgruppen, Freie Küste enzovoort. Maar daar tussen zit ook nog vaak het woord Perlenschnur. Perlenschnur Wassenaar, Bloemendaal noem maar op.
Op de een of andere manier ben ik dit nu pas voor het eerst tegen gekomen. Naast dit verband ging het lampje ook branden bij een boek van Rolf. Dat heet geloof ik 'Perlenschnur aus Stahlbeton', maar dat vind ik in dit verband niet helemaal passen.

Kan iemand vertellen of deze benaming nog verder in de oorlog is gebruikt (ik kom het tot eind 1943/begin 1944 sowieso tegen)? En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste? Kortom ik zou er het liefst alles over te weten komen.

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Perlenschnur

Bericht door jan lugtmeijer † »

pauldijkstra schreef:Dat heet geloof ik 'Perlenschnur aus Stahlbeton', maar dat vind ik in dit verband niet helemaal passen.
En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste?
Paul, ik zou eens beginnen met het simpelweg vertalen van het woord Perlenschnur.
marinus venhuis

Re: Perlenschnur

Bericht door marinus venhuis »

En dan vervolgens het desbetreffende boek eens lezen.
pauldijkstra

Re: Perlenschnur

Bericht door pauldijkstra »

Dag,
Ja, kralenketting; en dan denken in de trant van losse bunkercomplexjes dat je een ketting krijgt, dat snap ik wel. Ik vraag me alleen af of er sprake is van een aparte benaming. Ik zie het op de latere kaarten nooit echt terug.
Dat boek past in het verband globaal ook wel, maar dat boek heeft wat mij betreft niet heel veel met mijn vraag te maken, dus laat dat alsjeblieft even weg (dat lees ik nog wel eens).
Ik vraag me af of:
"Kan iemand vertellen of deze benaming nog verder in de oorlog is gebruikt (ik kom het tot eind 1943/begin 1944 sowieso tegen)? En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste? Kortom ik zou er het liefst alles over te weten komen."

Groeten,

Paul
jan lugtmeijer †

Re: Perlenschnur

Bericht door jan lugtmeijer † »

pauldijkstra schreef: Ik vraag me af of:
"Kan iemand vertellen of deze benaming nog verder in de oorlog is gebruikt (ik kom het tot eind 1943/begin 1944 sowieso tegen)? En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste? Kortom ik zou er het liefst alles over te weten komen."
Letterlijk, Parelsnoer.

Perlenschnur is gewoon een benaming, net zoals Atlantikwall.

Dit zogenaamde Perlenschnur bestond dus (letterlijk) uit alle Stutzpunkten en Widerstandsnesten. Iets "symbolisch" kun je dus niet toevoegen aan iets tastbaars.

En naargelang de term Atlantikwall steeds meer propagandische waarde kreeg werd de term Perlenschnur minder gebruikt.
pauldijkstra

Re: Perlenschnur

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:
pauldijkstra schreef: Ik vraag me af of:
"Kan iemand vertellen of deze benaming nog verder in de oorlog is gebruikt (ik kom het tot eind 1943/begin 1944 sowieso tegen)? En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste? Kortom ik zou er het liefst alles over te weten komen."
Letterlijk, Parelsnoer.

Perlenschnur is gewoon een benaming, net zoals Atlantikwall.

Dit zogenaamde Perlenschnur bestond dus (letterlijk) uit alle Stutzpunkten en Widerstandsnesten. Iets "symbolisch" kun je dus niet toevoegen aan iets tastbaars.

En naargelang de term Atlantikwall steeds meer propagandische waarde kreeg werd de term Perlenschnur minder gebruikt.
Waarom wordt het dan zo letterlijk in het stuk dat ik heb getoond genoemd? Atlantikwall Bloemendaal, Atlantikwall IJmuiden, en waarom dan nog wel specifiek Stp.Gr. IJmuiden enz? Blijkbaar was er toch verschil.

Groeten,

Paul
jan lugtmeijer †

Re: Perlenschnur

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ik heb nooit gezegd dat het een vervangend woord voor Atlantikwall is.
Dus je opmerking "Atlantikwall Bloemendaal, Atlantikwall IJmuiden" is overbodig.

En als jij je eigen stuk goed bekijkt zie je dat er onderscheid wordt gemaakt tussen Stützpunkten, Widerstandnesten (het Perlenschnur) en Verteidigungsbereichen en Stützpunktgruppen anderzijds. Beiden geven een verzameling van een aantal objecten weer.
Er had dus evengoed Freie Küste o.i.d. kunnen staan. De Duitsers waren zelf ook niet altijd even pünktlich met hun eigen terminologie.

Voordat je weet zitten we weer in het schemergebied van diverse aannames.......
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Perlenschnur

Bericht door Danny »

Ik vind het wel interessant. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van die benaming genoemd. Weer iets geleerd vandaag ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Perlenschnur

Bericht door pauldijkstra »

jan lugtmeijer schreef:Ik heb nooit gezegd dat het een vervangend woord voor Atlantikwall is.
Dus je opmerking "Atlantikwall Bloemendaal, Atlantikwall IJmuiden" is overbodig.
(...)
Voordat je weet zitten we weer in het schemergebied van diverse aannames.......
Ik doe geen aanname, ik stel een vraag: is het dan vergelijkbaar? antwoord is dus nee. In elk geval bedankt voor je antwoord Jan!

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Perlenschnur

Bericht door Ruud »

jan lugtmeijer schreef:
pauldijkstra schreef: Ik vraag me af of:
"Kan iemand vertellen of deze benaming nog verder in de oorlog is gebruikt (ik kom het tot eind 1943/begin 1944 sowieso tegen)? En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste? Kortom ik zou er het liefst alles over te weten komen."
Letterlijk, Parelsnoer.

Perlenschnur is gewoon een benaming, net zoals Atlantikwall.

Dit zogenaamde Perlenschnur bestond dus (letterlijk) uit alle Stutzpunkten en Widerstandsnesten. Iets "symbolisch" kun je dus niet toevoegen aan iets tastbaars.

En naargelang de term Atlantikwall steeds meer propagandische waarde kreeg werd de term Perlenschnur minder gebruikt.
Ik ben de aanduiding Perlenschnur tegen gekomen voor de Widerstandsnester onder en boven de Festung IJmuiden ... die in de Festung (ook Seefront) werden niet als zodanig aangeduid.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
pauldijkstra

Re: Perlenschnur

Bericht door pauldijkstra »

Ruud schreef: Ik ben de aanduiding Perlenschnur tegen gekomen voor de Widerstandsnester onder en boven de Festung IJmuiden ... die in de Festung (ook Seefront) werden niet als zodanig aangeduid.
g,Ruud
Hoi Ruud,
Dat is raar, ik ben het heel vaak al tegen gekomen...
Groeten, Paul
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Perlenschnur

Bericht door a.weijerman »

jan lugtmeijer schreef:
pauldijkstra schreef: Ik vraag me af of:
"Kan iemand vertellen of deze benaming nog verder in de oorlog is gebruikt (ik kom het tot eind 1943/begin 1944 sowieso tegen)? En zijn deze 'Perlenschnuren' later toegevoegd aan de Stützpunktgruppen en de Freie Küste? Kortom ik zou er het liefst alles over te weten komen."
Letterlijk, Parelsnoer.

Perlenschnur is gewoon een benaming, net zoals Atlantikwall.

Dit zogenaamde Perlenschnur bestond dus (letterlijk) uit alle Stutzpunkten en Widerstandsnesten. Iets "symbolisch" kun je dus niet toevoegen aan iets tastbaars.

En naargelang de term Atlantikwall steeds meer propagandische waarde kreeg werd de term Perlenschnur minder gebruikt.

- ik heb de kreet ook al vaker gehoord, en heb 'em ook altijd maar symbolisch genomen - propaganda-naampje.
En misschien is er wel eens een widerstands nest(je) met die naam geweest - waarom niet?
pauldijkstra

Re: Perlenschnur

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Ik heb nog even verder gezocht en ben het minstens acht keer (in nog geen half uur tijd) tegengekomen. Ik heb zelf het idee dat het eerder een ander woord voor Unterabschnitt is, maar kan dit nog niet echt bevestigen. Er zijn zelfs hele stukken tekst met uitleg over de 'sogenannte Perlenschnüre'. Ik heb alles even bijgevoegd en ben benieuwd wat de kenners hier over te zeggen hebben. Jammer genoeg is een van de documenten die hierover enige 'uitleg' geeft slecht leesbaar en ook met het spelen met contrasten wordt het niet heel veel beter leesbaar.

Groeten,

Paul 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Perlenschnur

Bericht door Danny »

Wat ik er uit opmaak is dat een Perlenschnur ongeveer hetzelfde is als Freie Küste. Een aaneenschakeling van losse Widerstandsnesten die als een parelsnoer de verdediging vormden in de gebieden tussen de Stützpunkt Gruppen, Festungen en Verteidigungsbereiche. Het gebied rond de kust van Wassenaar is hier een mooi voorbeeld van, ingesloten door Stp. Gr. Scheveningen en Katwijk. (Unterabschnitt Wassenaar)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Perlenschnur

Bericht door Ruud »

Danny schreef:Wat ik er uit opmaak is dat een Perlenschnur ongeveer hetzelfde is als Freie Küste. Een aaneenschakeling van losse Widerstandsnesten die als een parelsnoer de verdediging vormden in de gebieden tussen de Stützpunkt Gruppen, Festungen en Verteidigungsbereiche. Het gebied rond de kust van Wassenaar is hier een mooi voorbeeld van, ingesloten door Stp. Gr. Scheveningen en Katwijk. (Unterabschnitt Wassenaar)
dit is idd wat ik ook bedoelde.
de wn's in de freie kuste worden zo aangeduid, die (voor het geval ijmuiden) binnen het festung bereich niet.
maar ... dit stamd vast uit een bepaalde periode, misschien ook wel van een bepaalde divisie/eenheid.
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”