Kazamat in twee delen

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door arwanda1465 »

AvB schreef:
Er zijn meerdere kazematten bij Den Oever met een dilatatievoeg.
In het door mij eerder aangehaalde citaat van Drs. J.R. Verbeek bevatten alleen de 2 driedubbele mitrailleur kazamatten in de tweede verdedigingslinie,
de kazematten IX en X, een delatatievoeg. Dit omdat deze 2 kazematten (inclusief buitenopstelling/borstwering/grondplaat) groter zijn dan 30 meter (33 meter).
Naamloos-gescand-05 - kopie.jpg
In het boek:

"Historische verdedigingswerken in Noord-Holland 1915 - 1940"
Uitgave: Provinciaal bestuur van Noord-Holland, Haarlem 1990

worden ook alleen deze 2 kazematten genoemd als zijnde voorzien van een dilatatievoeg:
De driedubbele mitailleurkazematten IX en X zijn qua grondplanschema vrijwel identiek, doch het grondplanschema is spiegel-
beeldig toegepast in verband met de situering van de gebouwen links en rechts van de autoweg, tussen spuisluizen en voorhaven.
Te halverbreedte is een dilatatievoeg aangebracht.
Aan de binnen- en buitenzijde van de zuidwest wand zijn twee maal twee privaatruimtes aangebracht. Links en rechts van de privaten beide
stalen deuren toegang tot twee portalenen middels een hoek van 90° verbonden met de gangruimte. De twee ingangen worden vanuit de
mitrailleurkazematruimtes (gesitueerd in de uiterste noordoost hoek) door middel van een geweerschietgat via de portalen gedekt.
Tussen de kazematruimtes zijn aan de noordoost wand twee legeringslokalen voor manschappen aanwezig, welke onderling een verbinding
hebben. Alleen via deze verbinding zijn ook de twee - door dilatatievoeg van elkaar te onderscheiden - helften van de kazemat met elkaar
verbonden.
Tegen de zuidwest wand zijn de overige ruimten gegroepeerd (legeringslokaal officieren, kazematruimte voor mitrailleur, binnenprivaten,
en voor wat betreft werk IX een waarnemingsruimte met koepel). Boven de linker ingang is het bestekjaar 1933 aangegeven.
Naamloos-gescand-06 - kopie.jpg
Kazemat IX heeft mitailleurschietgaten in de noordwestelijke, noordoostelijke en zuidwestelijke buitenwand. de camouflage beschildering
is goed herkenbaar. het werk is vrijwel geheel voorzien van een betonnen borstwering voor extra dekking.
Kazemat IX meet exclusief betonnen borstwering een grootste lengte van 12.80 m en breedte van 27.30 m.
Naamloos-gescand-07 - kopie.jpg
Kazemat X heeft mitrailleurschietgaten in de noordoostelijke, zuidoostelijke en zuidwestelijke buitenwand. Het gebouw heeft, naast
aardwerken, extra dekking door een betonnen ombouw aan de zuidelijke hoek.
Kazemat X meet een grootste lengte van 12.60 m en breedte 27.30 m. De buitenwanddikte van beide gebouwen bedraagt: ZW 1.90 m;
en overige wanden 2.30 à 2.40 m. De bovendekking bedraagt ongeveer 2.00 m gewapend beton.
Op de laatste plattegrond staat dubbele mitrailleurkazermat, dit moet zijn drie dubbele mitrailleurkazemat.
Hierop is ook te zien dat de kazematten met een wapenopstelling gefundeerd waren op palen van gewapend beton.

Met dank aan de Provincie Noord-Holland. 8-)

Mvg, André
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Kazamat in twee delen

Bericht door duracel konijn »

Hartstikke duidelijk Andre, nu weet ik er meer van!.
Natuurlijk iedereen bedankt in deze topic.
MVG

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Kazamat in twee delen - aflsuitdijk

Bericht door WimVe »

Na de beeldbank tip ( http://www.beeldbankwo2.nl" target="_blank ) zitten zoeken op afsluitdijk etc.
Hoewel natuurlijk niet exact dezelfde lokaties viel mij op dat geen van de gevonden foto's een dilitatievoeg toont.........

Bij deze een voorbeeld. Is de bunker in kwestie nu zoveel groter ?
Aflsuitdijk_1940_06.jpg
Aflsuitdijk_1940_02.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Kazamat in twee delen - aflsuitdijk

Bericht door arwanda1465 »

WimVe schreef:Na de beeldbank tip ( http://www.beeldbankwo2.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ) zitten zoeken op afsluitdijk etc.
Hoewel natuurlijk niet exact dezelfde lokaties viel mij op dat geen van de gevonden foto's een dilitatievoeg toont.........

Bij deze een voorbeeld. Is de bunker in kwestie nu zoveel groter ?
Even de puntjes op de i.

Het is geen bunker :( , maar een k a z e m a t.

De foto's tonen kazematten uit de stelling Kornwerderzand. Hoewel de werken in beide stellingen volgens dezelfde maatstaven
zijn gebouwd, zijn er mij geen werken op Kornwerderzand bekend met dilatatievoegen. Als ik het fout heb, hoor ik dat graag .......

Foto nr. 2 is de luchtdoelremise (Kazemat XIV) in de stelling Kornwerderzand (let op de dubbele toegangsdeuren), deze had conform het
werk XI te Den Oever een frontbreedte van c.a. 22.5 meter. Dit is minder dan 30 meter, dus volgens de toen geldende normen, geen dilatatievoeg ......

Mvg, André 8-)
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”