St. Leu d'Esserent - Feldmunitionslager Leopold

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Plaats reactie
pauldijkstra

St. Leu d'Esserent - Feldmunitionslager Leopold

Bericht door pauldijkstra »

Beste iedereen,

Hopelijk valt ook dit nog onder het AOK15 (naar mijn idee wel), anders moet het maar verplaats worden.

Afgelopen zomer vond ik per toeval de restanten van Feldmunitionslager Leopold. Ik heb geprobeerd om er een leuk stukje van te maken voor mijn eigen site. Ik wil het jullie niet onthouden, aangezien er wel aardige plaatjes bij zitten en de historie niet minder interessant te noemen is.
Hierbij het linkje: http://www.pauldijkstra.nl/portal/?p=337" target="_blank

Ik hoop dit jaar nog eens terug te kunnen om de rest te onderzoeken. Is iemand van jullie hier al eens geweest?

Groeten,

Paul
Ruben

Re: St. Leu d'Esserent - Feldmunitionslager Leopold

Bericht door Ruben »

Paul, erg mooie locatie zo te zien.

Wat betreft de bouw en het gebruik van bestaande grotten lijkt het erg op untertage verlagerungen, (ook wel unterverlagerung of u-verlagerung genoemd) die je veel in de omgeving van winterberg (DLD) tegenkomt. Daar zijn de meeste bunkers in de omgeving verdwenen maar de tunnels zijn nog aanwezig.

De hier aanwezige bunkers lijken wat zwaarder te zijn uitgevoerd dan wat ik in de omgeving van u-verlagerungen ben tegengekomen, ik heb geen wanden dikker dan 50cm gezien.

Wellicht waren deze locaties nog weer wat beter beschermd omdat er V-wapens werden gebouwd.

Je kunt het een en ander aan informatie vinden over de U-verlagerungen op de (Duits talige) site 7Grad.org

Edit: een handig stukje literatuur:

Decknamenverzeichnis deutscher unterirdischer
Bauten des zweiten Weltkrieges
Hans Walter Wichert
Verlag: Druckerei Joh. Schulte, Marsberg
ISBN: 3-9803271-4-0
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”