Pagina 7 van 9

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 15 nov 2010, 23:25
door PdK
Toevallig kwam ik zojuist de volgende documenten tegen.
Delfland doet hierin verslag van het aanleggen van de eerder besproken versperring 'in' de Maasdijk. Leuk ook dat ze extra benadrukken dat het geen "coupure" betreft, zoals dat op andere plekken het geval was.

Daarnaast ook nog de Duitse sperrkalender uit de Kampfanweisung, waarin wordt gesproken over een 'Panzerfalle'

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 18 nov 2010, 18:08
door tim
da's een flinke ''tankval''!

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 09 sep 2011, 19:00
door PdK
Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag 7 september is de gesloopt gewaande 634 tevoorschijn gekomen. Bij werkzaamheden in 2010 kwam al heel kort een hoek tevoorschijn, waaruit nog niet goed worden geconcludeerd hoeveel van de bunker resteerde. Later in maart 2011 werd echter een groot stuk van het (beschadigde) dak blootgelegd en kon worden vastgesteld dat de bunker grotendeels intact moest zijn. Daarna ging er voorlopig weer asfalt overheen.

Deze week moest i.v.m. de aanleg van riolering opnieuw de weg over de 634 worden opgebroken. En ditmaal werd ook de voorzijde van de bunker en een stukje gang blootgelegd. Toen de ingang vrijkwam werd meteen duidelijk dat de bunker volstond met water. Onder begeleiding van een munitiedeskundige is de bunker afgelopen donderdag leeggepompt, gecontroleerd en geïnventariseerd. Vandaag, vrijdag 9 september is de bunker weer geheel onder de grond verdwenen en afgesloten met een betonnen plaat.
Het is nog onduidelijk wat er precies met de bunker gaat gebeuren. Het kruispunt Oranjesluis gaat de komende tijd een ingrijpende transformatie tegemoet.

De staat van de bunker:
- De pantserkoepel is al kort na de oorlog verwijdert en stak oorspronkelijk mooi boven het maaiveld uit. Deze ruimte staat nu vol zand.
- De bunker is in zijn geheel een stukje verzakt, vermoedelijk door de diepe ligging in drassige grond.
- Aan de voorzijde van de bunker bevond zich een betonnen gang (80cm dak) onder de maasdijk door. Aan het einde van de gang zat een betonnen fundering voor een 3.7cm K.w.K Renault tankkoepel. De gang is vermoedelijk na de oorlog dicht gemetseld, maar later alsnog gesloopt. Alleen de ingang resteert nog.

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 09 sep 2011, 19:59
door Bas de Mos
Interieur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 09 sep 2011, 20:13
door Bas de Mos
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 09 sep 2011, 20:56
door PdK
Bijna vergeten,

Morgen (zaterdag 10-9) staat er in het Westlandse en waarschijnlijk ook Haags katern een stuk in het AD over de opgegraven bunker.

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 10 sep 2011, 15:34
door Annelies
Super dat de bunker nog bestaat!!!

Mooie foto's heren 8-)

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 10 sep 2011, 19:34
door Remco de Goede
Dat is nog eens een aangename verassing. Ben gisteren nog even het dak wezen fotograferen :) . Peet je gaat toch nog wel wat voor de forumers regelen voordat ie gesloopt word ;)

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 10 sep 2011, 21:44
door Ruud

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 10 sep 2011, 22:16
door wattman
Ik zie op de eerste plaats een "lichtelijk" verschil in fotografische techniek en kunde. Maar dat bedoel je niet, denk ik... 8-)

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 10 sep 2011, 22:33
door Ruud
wattman schreef:Ik zie op de eerste plaats een "lichtelijk" verschil in fotografische techniek en kunde. Maar dat bedoel je niet, denk ik... 8-)
Nee, ik doelde op de telefonische bereikbaarheid. De KEV kasten zijn zo te zien (sorry Jan voor de terminologie :evil: ) tussen beide fotosessies in veiliggesteld.

g,Ruud

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 11 sep 2011, 11:43
door WimVe
Ruud schreef:
wattman schreef:Ik zie op de eerste plaats een "lichtelijk" verschil in fotografische techniek en kunde. Maar dat bedoel je niet, denk ik... 8-)
Nee, ik doelde op de telefonische bereikbaarheid. De KEV kasten zijn zo te zien (sorry Jan voor de terminologie :evil: ) tussen beide fotosessies in veiligesteld.
g,Ruud
Dan zullen die "afsluiters" in de nooduitgang er ook wel niet meer zijn.....
"Veiliggesteld" een mooie omschrijving. Jammer genoeg nooit met een briefje erbij met wie en waar het heen gaat.

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 11 sep 2011, 11:57
door Sebastiaan
Is het niet gewoon zo dat het AW Museum HvH deze KEV-kasten heeft veiliggesteld? Gezien de toekomst van het werk, misschien geen hele slechte keuze. Wat moet je dan? Laten zitten en al slechter laten worden dan dat het al was? KEV-kasten zaten in zoveel bunkers, dat ze vast weer ergens anders tentoongesteld worden.

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 11 sep 2011, 13:40
door PdK
WimVe schreef:
Dan zullen die "afsluiters" in de nooduitgang er ook wel niet meer zijn.....
"Veiliggesteld" een mooie omschrijving. Jammer genoeg nooit met een briefje erbij met wie en waar het heen gaat.
Niet te snel je conclusies trekken Wim... De afsluiters zijn nog gewoon aanwezig en overige voorwerpen zijn inderdaad veiliggesteld voor het AW Museum.

Groeten, Peter

Re: Wn. 33 H (Oranjesluis)

Geplaatst: 11 sep 2011, 14:35
door Ruud
PdK schreef:
WimVe schreef:
Dan zullen die "afsluiters" in de nooduitgang er ook wel niet meer zijn.....
"Veiliggesteld" een mooie omschrijving. Jammer genoeg nooit met een briefje erbij met wie en waar het heen gaat.
Niet te snel je conclusies trekken Wim... De afsluiters zijn nog gewoon aanwezig en overige voorwerpen zijn inderdaad veiliggesteld voor het AW Museum.

Groeten, Peter
Het was ook wel een schot voor open doel, ik steek de hand in eigen boezem :oops: ... Maar goed om te horen dat deze in de regio zijn gebleven!
Ik ben benieuwd of er Uberhaupt nog wat van te maken is want ze zagen er niet erg best uit.

En zomaar een 634 'ontdekken', blijft toch wel heel bijzonder en spannend. Jammer dat de ruimte onder de koepel vol zand ligt, zo weten we niet of er nog restanten van de koepel (inrichting) aanwezig zijn. Als deze gesprongen is dan kunnen we de ruimte onder de koepel zeker afschrijven.

g,Ruud