Rondleiding Normandie

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Mark89

Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

Een vriend van mij heeft me uitgenodigd om met hem en zijn familie een week mee te gaan naar Normandie om daar de landingsstranden en meer oorlogsgerelateerd erfgoed te gaan bekijken. Nu heb ik hem al eerder rondgeleid in de Festung IJmuiden, Festung Hoek van Holland en Verteidigungsbereich Vlissingen, dus leek het mij nu ook een goed idee om weer een rondleiding te organiseren. Ik was van plan om op een camping in Carentan te gaan staan en van daaruit de tochtjes te organiseren. Daarbij had ik tot nog toe het volgende in gedachten om te bekijken:

- Batterie de Crisbecq in Saint-Marcouf-De-l'Isle
- Batterie d' Azeville
- Batterie de Maisy in Grandcamp Maisy
- Pointe du Hoc
- Batterie de Longues
- Museum in Vierville sur Mer
- Musee du Mu de l' Atlantique in Ouistreham (museum in de hochleitstand)
- Omaha Beach, waarbij ik alle W.N.'s wil afgaan.
- Amerikaanse begraafplaats
- Duitse begraafplaats

Daarnaast heb ik een dag ingepland om naar St. Malo te rijden en daar La fort de la Cite te gaan bekijken. Nog een dag heb ik ingepland om in de voetstappen te treden van de personages uit de games Brothers in Arms: Road to Hill 30 en Brothers in Arms: Earned in Blood. Hierin volg ik de verrichtingen van het 101st Airborne en zal ik langs dorpjes komen als St. Come du Mont, St. Mere Eglise, etc. en zal ik ook Utah Beach aandoen bij Exit 4 (W.N. 9 dacht ik, daarna lopen we door naar W.N. 8 en 10).
Mijn vraag is nu: ben ik nog cruciale punten vergeten en waar kan ik het beste info over de W.N.'s vinden? Mijn doel is een coherent beeld te geven van de Duitse verdediging in Normandie.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door The Viking »

Ha Mark...,

Ik zou zeker ook even de volgende bezienswaardigheden meenemen:
- Musée de la Batterie de Merville in Merville-Francevile
- Musée Radar in Douvres-La-Délivrande, de enige plek waar nog een Würzburg Riese radar staat
- Centre Juno Beach in Courseulles-sur-Mer
- Musée du Débarquement en de restanten van de "Mullberry B" haven en in Arromanches

En inderdaad vergeet de Amerikaanse begraafplaats in Colleville-sur-Mer niet, maar ook de Duitse begraafplaats in La Cambe is héél indrukwekkend.

Hier nog een link met veel informatie (NL) omtrent musea in Normandie > http://www.normandiememoire.com/NM60Nee ... ccueil.php

Succes en gegroet!

Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

@ The Viking: Bedankt voor de tips. Twee jaar terug ben ik er ook geweest; wilden toen het radar museum ook nog doen maar hadden helaas gebrek aan tijd.
Ben eigenlijk ook nog op zoek naar een uitgebreide beschrijving per W.N. a la Landfront IJmuiden van Ruud Pols en Leo de Vries.
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

Zat net nog even rond te kijken op http://bunkersite.com/locations/france/ ... r-679.html en kwam nog een erg interessant punt tegen om mee te nemen in de rondleiding: Batterie Mont Fleury bij Ver sur Mer; batterie in Formsteine die nog in aanbouw was.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Bunkertju »

Hoi Mark

Succes met de trip .. ben net 2 weken terug van een dergelijk tripje :D

Amerikaanse begraafplaats (Omaha beach) is goed te combineren met WN 61 en 62 aldaar.
Ook de Duitse (La Cambe) is eigenlijk een must om is te bekijken,Michael Wittmann en zijn crew liggen hier ook begraven.

In St Malo ... is er genoeg te zien,het fort de la Cite is een bezoek meer dan waard,ga goed kijken wat daar allemaal te zien is,anders mis je,net als ik,weer is wat aan beton :(

Op mijn site zijn een aantal locaties te vinden in het gebied A1,H1 en H2 ... maar ben nog lang niet klaar met updaten van dit gebied.

Vragen zijn altijd welkom.

Groetjes

Jan
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

Over St. Malo gesproken: die 633 die midden in het fort heeft gestaan: is die nog aanwezig en bezoekbaar en in wat voor staat is 'ie? Kan daar dus helemaal niks over vinden. Ik heb al redelijk wat info over St. Malo weten te vinden (voornamelijk bunkersite.com en dit topic: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=175757) maar als men mij van meer info kan voorzien: graag. De grote versie van dat kaartje uit het topic zou ook meer dan welkom zijn. Denk overigens dat ik die beklimming naar de top van die observatiekoepel van binnen in de 105c maar even achterwege laat...
Had gelezen dat in de omgeving van St Malo ook nog erg veel moois te vinden is. Ik heb een dag inclusief rijden van en naar Carentan uitgetrokken voor St Malo; wat kan ik dan allemaal het beste gaan bezichtigen naast het fort?
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Nathan »

Hoi Mark,

Van Carentan naar St. Malo is al een stukje rijden, dus dat betekend vroeg uit de veren. Om de buitenkant van de Zitadelle te bekijken kan je al een middag uittrekken. De 633 is niet toegankelijk, net als de rest van het gangenstelsel. Er is een leuk boek verkrijgbaar via de stichting Bunkerbehoud. Daar zit een mooie kaart in van de Festung en een losse kaart van de bunkers gebouwd op het Fort de la Cité. Dan heb je iig een beeld hoe het er ondergronds uitziet. De zichtbare bunkers kun je op die manier ook makkelijk terugvinden. En het staat vol met interessante info, die je voor je "rondleiding" kunt gebruiken. Verder zou ik aanraden om Pt. de Grouin te bezoeken, Ft. de la Varde, Ile de Cezembre (alleen het strand is toegestaan om te bezoeken, de rest is op eigen risico) en St. Lunaire. Verder is er van het Landfront ook nog zat terug te vinden, dus het is maar net wat je wilt bezoeken. De combinatie van het boek, Internet, goede hedendaagse kaarten en Google Earth moet je genoeg aanknopingspunten geven om daar al minimaal een week zoet te zijn.
Annelies

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Annelies »

Hoi Mark,

Via deze site vind je alle WN's langs de stranden:
http://www.atlantikwall.org.uk/index.htm

En eentje specifiek over Omaha Beach e.o.:
http://omahabeach.vierville.free.fr/

De site van Batterie Marcouf, en Merville met op de Links pagina de links naar andere (bunker) musea:
http://www.batterie-marcouf.com/index.php
http://www.batterie-merville.com/
Maar deze sites kende je misschien al.

gr.
Annelies
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

@ Nathan: Boek ga ik denk ik maar eens bestellen; begin een beetje een fan van Hans Sakkers te worden.
Nu ik de plaatjes bekijk gaan we dus zeker ook naar Ft. de la Varde. De rest lijkt me ook waanzinnig interessant maar ik vrees dat we er de tijd niet voor hebben.
@ Annelies: de meeste was ik al mee bekend ja. Ben nog op zoek naar info om alle W.N.'s in de context van de noordelijke deel van AOK 7 te zien. Kaartje met schootsvelden van de grote batterieen in het gebied lijkt me ook een geinige toevoeging (heb zo'n ding volgens mij bij 1 van de musea ter plaatse gezien).

Ik ben ooit op mijn speurtochten op internet een site tegengekomen met een maquette van W.N. 72 met daarbij duidelijk zichtbaar de 677 gecamoufleerd als hotel, de antitankmuur naar de weg vanaf de 677 en de Vf voor KWK maar ik kan het kreng maar niet terugvinden.

Edit: gevonden. Dat was dus deze site. Niet helemaal 1 op 1 maar wel erg aardig gedaan. Rest van de site (onder gallery) is ook erg interessant met nog een aantal kleinere edoch gedetailleerdere modellen en oude foto's.
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

Zo, boek is binnen. Vanavond eens lezen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door AvB »

Let op dat Fort de la Varde er al lang niet meer uit ziet zoals in het boek of op enkele websites.
Alle bunkers zijn dichtgemaakt (zal wel weer veel openliggen) en de graffiti tiert er welig.
Blijft echter een prachtige plek, vooral hoe de 611s mooi op de rand van de rots liggen, en hoe de 112a is ingebouwd in de droge gracht van het oude fort.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

AvB schreef:Let op dat Fort de la Varde er al lang niet meer uit ziet zoals in het boek of op enkele websites.
Alle bunkers zijn dichtgemaakt (zal wel weer veel openliggen) en de graffiti tiert er welig.
Blijft echter een prachtige plek, vooral hoe de 611s mooi op de rand van de rots liggen, en hoe de 112a is ingebouwd in de droge gracht van het oude fort.
Had toch graag die 112a en 120 van binnen willen zien. Toch weer jammer om te zien hoe zo'n stuk historie aan het verloederen is.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Bunkertju »

Hoi Mark

De 112a was open 3 weken geleden ... maar ik had helaas geen tijd om binnen een kijkje te nemen !!!!

Volgende keer beter :D

Groetjes

Jan
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

Trouwens best naar om keer op keer weer geconfronteerd te worden met het feit dat ik gewoon veels te laat geboren ben voor deze hobby. Al dat moois dat ik heb moeten missen dat nu dus voorgoed verloren is of volledig verziekt door de huidige graffiti-lijers. Man, wat had ik graag eens rondgelopen in het Kernwerk Hoek van Holland.
Aan de andere kant ook fijn dat er nog plekken zijn als La fort de la Cite. Nog maar een maandje wachten... :D
Mark89

Re: Rondleiding Normandie

Bericht door Mark89 »

Ben weer een stukje verder in het boek en las dat de koepel van de 633 beschadigd was door een Amerikaanse infanterie-eenheid die het fort binnen wist te dringen en er explosieven aan wisten te hangen. Is deze bunker ondergewerkt oid; kan hem namelijk niet vinden op Google Earth en ook op internet verder geen info.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”