Algemene Vragen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

P, Utrecht, Ezelsdijk, hua.JPG

Zat net te bladeren in het foto-archief van Dikkieturf met foto's van Piramides en kwam daar deze afbeelding tegen. Volgens het bijschrift zou het een Piramide aan de Ezelsdijk te Utrecht zijn, maar ik kan er echt geen P in herkennen. Als het de Ezelsdijk is zou het de VIS-kazemat kunnen zijn die daar gelegen heeft. Iemand een idee op welk beton de koe staat? Er voor ligt ook nog iets dat in de verte op de koepel van een G-kazemat lijkt, maar dan wel met een vreemde neus.

luchtfoto_ezelsdijk.jpg
Luchtfoto Ezelsdijk 1943



Groet,
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Deze foto komt uit het archief van het voormalige Projectbureau Waterlinie en is oorspronkelijk afkomstig uit HUA.
De benaming heb ik zo overgenomen.

Ik kan er ook geen P in herkennen.

Groet,

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

Hoi Dirk,

ik weet wel dat het jouw fout niet is, het was beter was geweest het eerst aan jou te vragen.

Wat betreft het schietgat in de afgeronde hoek zou het ook heel goed de kazemat Ridderschapskade kunnen zijn.

Op deze tekening is als ik het goed heb de bovenste kazemat Ezelsdijk en de onderste Ridderschapskade.
.
ft op de bildtstraat5.jpg
Afbeelding van Ducatim
viewtopic.php?t=2761&start=15

Groet,
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Dit lijkt er meer op dan een P.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door AvB »

Barst schreef: 25 jun 2023, 08:11 Op deze tekening is als ik het goed heb de bovenste kazemat Ezelsdijk en de onderste Ridderschapskade.
Je bedoelt, het waren dezelfde type kazematten als op het Fort aan de Biltstraat?

Dan zou ik kazemat Ridderschapskade gaan, gezien de teerlaag die verder doorloopt om de hoek, waar dus geen ingang kan zitten.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

Dacht zelf niet dat je kunt spreken van types bij de VIS-kazematten. In het item "Kazematten bij Dalem" heeft met name Martijn hier veel over geschreven viewtopic.php?t=5605&hilit=dalem&start=15

Grofweg kun je volgens mij zeggen dat elke kazemat apart werd ontworpen door de daar verantwoordelijke EaI en dat de vroege kazematten meer werden ontworpen volgens het VIS-77 dan latere ontwerpen. Het grootste verschil dat ik zie is dat er kazematten zijn met enkel rechte hoeken, en dat er kazematten zijn met afgeronde hoeken. De kazematten voor het acces Biltstaat hebben allemaal één of meerdere afgeronde hoeken. Dit terwijl bijvoorbeeld de kazematten op de Lunetten enkel rechte hoeken hebben.

In "Kazematten in het Interbellum" staat op pagina 76 te lezen dat op 26 sep 1928 voor de weg Utrecht-De Bilt 6 kazematten zijn aangeschreven met betaalplichtige Rijkswaterstaat.
Volgens noot 8 op pagina 91 gaat het hier om de kazematten Ezelsdijk, Biltstraat II,III, V, Ridderschapskade en Vossegat Noord. Opvallend is dat de kazematten Biltstraat I en IV hier dus ontbreken.

Ik kan zelf zo snel geen betrouwbare informatie vinden over ontwerper of bouwjaar van elk van deze kazematten.

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb wat tekeningen van Lunetten en Vossegat gedateerd op 1934. De correspondentie hierover (opdracht e.e.) zijn van 1933.

Verder heb ik de nodige tekeningen en correspondentie in mijn archief: https://dikkieturf.stackstorage.com/s/f0ByJ8KpTp6rDbi1
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

Dank je wel Dirk, fijn dat hier ook wat van mijn foto's te zien zijn. En martijn bedankt voor je stuk over kazemat III.

Heb ik het goed dat de eerste zes kazematten oorspronkelijk A t/m E heetten en in 1932 gebouwd zijn, en dat de kazematten I en IV in 1936 gebouwd zijn?

Blijft mijn misschien wel grootste vraag: is kazemat III wel eens te bezichtigen?

Bart
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door AvB »

Ik wist niet dat deze twee kazematten als deel van de serie van kazematten ‘aan de Bildtstraat’ waren gebouwd. Dus die tekeningen zijn daadwerkelijk Ezelsdijk en Ridderschapskade?

Ik heb een tijdje aan die Kardinaal de Jongweg gewoond en heb me altijd verbaasd hoe groot de ingreep in het landschap daar is geweest in de jaren 60. Totale herindeling.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

Ja daadwerkelijk, het waren frontale kazematten om respectievelijk de noord- en zuidkant van het fort te dekken. Vossegat Noord was een flankerende kazemat.
Biltstraat.jpg
Afbeelding van Martijn, wederom viewtopic.php?t=2761&start=15 of "kazematten in het Interbellum" pag.77
Let op de nummering is op deze tekening dus anders dan in de latere situatie wanneer er 5 kazematten op het fort zelf liggen.

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

Ik heb wel eens lopen zoeken of er toch niet (beton)resten te vinden zijn van deze twee kazematten, niets kunnen vinden. Vraag me ook af wat er gebeurd was als de Duitsers daadwerkelijk dit sterk verdedigde acces aangevallen hadden.

Wat betreft de foto waar het allemaal mee begon, ik ga er vanuit dat het de Ridderschapskade is. Op de Ezelsdijk verwacht je een druiloor, geen rund.

Bart
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Algemene Vragen

Bericht door Martijn »

Om te beginnen: een zeer interessante foto. Inderdaad duidelijk geen type P. Ik sluit me voorzichtig aan bij Barst; kazemat Riddeschapskade lijkt zeker een mogelijkheid!
Barst schreef: 27 jun 2023, 08:41Heb ik het goed dat de eerste zes kazematten oorspronkelijk A t/m E heetten en in 1932 gebouwd zijn, en dat de kazematten I en IV in 1936 gebouwd zijn?
Dit zestal werd in de eerste plannen aangeduid met kazemat A t/m F. In een later stadium hebben ze de nu nog bekende benaming gekregen. Deze zes werden gebouwd als compensatie voor de doortrekking van de Biltsche Straatweg door het fort. De rekening hiervoor werd bij Rijkswaterstaat gelegd. Ze zijn in 1932 gebouwd, met uitzondering van Biltstraat III. Deze is pas in 1933 gereed gekomen.

Kazematten Biltstraat I en V zijn in 1936 gebouwd als onderdeel van een algemene versterking van het Oostfront van de Vesting Holland. Ze zijn, samen met kazematten Vossegat Midden, Lunet III, Lunet IV en Overeind II, ontworpen. De rekening hiervoor werd door Defensie zelf betaald. Zover ik weet is deze serie ook de enige (v.w.b. de VIS-kazematten) die is gebouwd in W15-21, in plaats van W21-28.
Barst schreef: 27 jun 2023, 07:51Ik kan zelf zo snel geen betrouwbare informatie vinden over ontwerper of bouwjaar van elk van deze kazematten.
Uiteindelijk tekende de plaatselijke EaI voor het ontwerp, (bij Utrecht was dat in die tijd Luitenant-Kolonel PJ Stuitje) maar ik neem aan dat de beste man niet zelf alles zat te tekenen.
Barst schreef: 27 jun 2023, 08:41Blijft mijn misschien wel grootste vraag: is kazemat III wel eens te bezichtigen?
Het terrein is voor zover ik weet in gebruik bij de KMAR. Bezichtigen lijkt daarmee lastig. Op Google Maps zijn de contouren duidelijk te zien, dus hij ligt er nog wel.


Groeten,
Martijn
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Algemene Vragen

Bericht door Barst »

Het zuidelijk deel van het fort is inderdaad in gebruik bij de KMAR. Met google streetview kan je tegenwoordig tot aan de slagboom kijken. Kazemat III is niet te zien omdat het zuidelijke overblijfsel van het hoofdgebouw er voor ligt. Ook vanaf de Biltsestraatweg en de Offerhausweg is de kazemat niet te zien, maar misschien is dat 's-winters anders. Kazemat V is helaas wel afgebroken.

Verder was mij al opgevallen dat de kazemat op Lunet I van een ander ontwerp zijn dan die op de andere Lunetten, Lunet I heeft wel ronde hoeken. Volgens mij zijn de Kazematten Lunet I en Vossegat II gebouwd om het acces Vossegatsedijk-sportpark en wielerbaan (nu Galgenwaard) te dekken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door AvB »

Ik zal eens kijken of we een bezoek kunnen regelen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Dikkieturf »

Ik ben een jaar of 7 geleden op het Zuiderlijk gedeelte geweest en ik heb mogen fotograferen. Foto's zijn verwerkt in mijn naslagwerk.

De kazematten zijn zeer moeilijk te bereiken en niet te betreden.

Naslagwerk: https://dikkieturf.stackstorage.com/s/VO5XV8ftTZDFFDqC

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”