Luisterdienst Terschelling

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Luisterdienst Terschelling

Bericht door Eric »

Onlangs kwam ik nog een wat oudere foto tegen van het mysterieuze huisje dat gebouwd is op een van Fl243 beddingen op de Westduin bij West-Terschelling. Ik heb mij destijds laten vertellen dat het huisje is gebouwd voor de Marine-inlichtingendienst. Nadat een nieuw gebouw aan de Longway op Terschelling in gebruik is genomen heeft de Marine dit pand verlaten. Over de vestiging aan de Longway heb ik nog een kort artikeltje kunnen vinden dat geschreven is na de opheffing van de 'luisterdienst' in 2003 maar verder kom ik nergens iets tegen over deze toch wel boeiende geschiedenis van de Kon. Marine op Terschelling. Dat men vanuit deze gebouwen de Sovjets beluisterde is wel duidelijk maar het verdere verhaal hier achter is ook een studie waard. Wie weet iets over deze gebouwen op de Westduin en aan de Longway ?

Eric

Op internet gevonden artikel:

Code: Selecteer alles

Geplaatst op maandag 13 oktober 2003 @ 21:01

MID OP TERSCHELLING OPGEHEVEN TERSCHELLING - Met de sloop van het in 1990 ge- bouwde onderkomen voor de medewerkers van de Militaire Inlichtingendienst (MID), voorheen Marine Inlichtingen Dienst (MARID), aan de Longway op West Terschelling is een einde gekomen aan misschien wel één van de meest geheimzinnige werkplekken op Terschelling. Het verdwijnen van het gebouw heeft wellicht ook tot gevolg, dat de smeuïge verhalen van de medewerkers en eilanders snel tot de vergetelheid zullen behoren. Mede- werkers vertelden met een stalen grijns op het gezicht dat ze bijvoorbeeld weerberichten voor Eskimo's maakten en de uitgezette zeehonden door Pieterburen, die voor- zien waren van een antenne, nauwkeurig in de gaten hiel- den. Verhalen over het afluisteren van telefoonverkeer en het in de gaten van alle scheepvaartverkeer in de buurt van Terschelling deden ook de ronde. Maar dat geloofde natuurlijk niemand. Eén ding was zeker, het waren 'vreemde' snuiters, die daar werken. Zij werden zelf ook onderworpen aan strenge veiligheidsonderzoeken zonder dat ze daar iets van merkten en moesten de eed of gelofte afleggen en kregen een geheimhoudingsplicht voor de rest van hun leven, vanaf het moment van in dienst treden. Met name in het sociale leven was dit soms moeilijk. Waar anderen vrijuit over hun werk konden praten, moesten de MlD medewerkers zwijgen. Zelfs met hun eigen directe familie mocht inhoudelijk niet over het werk worden gesproken. De doelstellingen van de MlD, het verrichten van onder- zoek naar het potentieel en de strijdkrachten van andere mogendheden en naar factoren die van invloed kunnen zijn op de internationale rechtsorde, alsmede het verrich- ten van veiligheidsonderzoeken, zijn niet veranderd na de totale reorganisatie. Dit werk gaat onverminderd door. Drie jaar heeft het gebouw nog leeggestaan, geïnteres- seerden waren er wel maar tot iets concreets is het niet gekomen. Beide gebouwen aan de Longway zijn inmiddels gesloopt. 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Luisterdienst Terschelling

Bericht door ducatim901 »

Volgens mij is er al een topic over.....ergens.......
Op de Fl 242 van Batterie "Vineta" bij Hoek van Holland staat een identiek huisje.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: Luisterdienst Terschelling

Bericht door Eric »

ducatim901 schreef:Volgens mij is er al een topic over.....ergens.......
Op de Fl 242 van Batterie "Vineta" bij Hoek van Holland staat een identiek huisje.
Groeten Jack.
Hallo Jack,
Ik speur verder...
BunkerOwner

Re: Luisterdienst Terschelling

Bericht door BunkerOwner »

Maar deze is totaal verdwenen dus?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:09

Re: Luisterdienst Terschelling

Bericht door Eric »

Het gebouwtje op de foto staat er nog maar het 'nieuwe' gebouw aan de Longway is geheel verdwenen. Tijdens een bezoek aan Terschelling een aantal jaren geleden vond ik op de plek waar het heeft gestaan uitsluitend wat uit de grond stekende kabels.
Heb ook geen idee hoe dat eruit heeft gezien en of er foto's voorhanden zijn .

Eric
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Luisterdienst Terschelling

Bericht door Rene Ros »

Eric schreef:Het gebouwtje op de foto staat er nog maar het 'nieuwe' gebouw aan de Longway is geheel verdwenen. Tijdens een bezoek aan Terschelling een aantal jaren geleden vond ik op de plek waar het heeft gestaan uitsluitend wat uit de grond stekende kabels.
Dat was ook mijn bevinding in 2005:
http://www.forten.info/reisverslagen/terschelling/

René
xander

Re: Luisterdienst Terschelling

Bericht door xander »

Er is veel belangstelling voor foto's en gegevens van het Luisterstation aan de "Longway".
Naar aanleiding van het "Seinhuske" ben ik op zoek gegaan naar informatie van het Luisterstation.
Ik vond een tekening bij een aanvraag voor het bouwen van een opslagbunker (voor munitie) op de plek van het "Luisterstation". Op deze tekening was een tweetal 8-kanten getekend. Toen viel bij mij het kwartje; hier heeft een adcock-installatie gestaan. Op de hoeken van deze 8-kanten komt een antenne te staan en in het midden de sens-antenne.
De werking van deze installatie staat beschreven op
http://bergundtalfunk.wordpress.com/201 ... uswertung/
Er is zelfs nog een boekje te te koop: "Die deutschen Funkpeil und -Horch-Verfahren bis 1945", van Fritz Trenkle.
Foto's heb ik belooft aan Rene Ros, welke ze wel zal plaatsen.
Wilt U nog meer weten over EOV (Elektronische Oorlogs Voering) dan kunt je gaat zoeken op EOV dan kom je op een site van de "olde kraaien", etc. en een site van de landmacht. (868???? en Holterhoek) Daar schijnt ook een installatie te staan met 12 antenne's.
Mvg,
Xander
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”