Onbekende Bunker

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Onbekende Bunker

Bericht door FitzChevalric »

Vandaag wezen kijken bij de bunkers van AOCS NM in natuurlijk Nieuw Milligen. Alleen het opvallende zit voor ons aan de achterkant helemaal zelfs achter de rader.

Hier zit op twee kleine locatie's zwaarbewaakte bunkers 1 met dubbele omheining en 1 met prikkeldraad. De met prikkeldraad (locatie 2) zit tegenover een opvallend huis aan de Garderenseweg bij garderen bovenop de Solsche Berg. Deze locatie is een commandobunker met op alle hoeken een betonnen beveiliging hok. Op de andere locatie zit een kleinere bunker in het midden, het is een driehoek. Met een dubbele omheining en een antennemast en een kleine bunker met aggregaat erin. Er staan op beide locaties engels/amerikaanse borden en nieuwere nederlandse borden. 1 bord vertelde dat bij diefstaf of vernieling de MP ingeschakeld zou worden (dit bord was engels) op 1 van de nieuwere borden stond EOD (explosieve opruiming dienst) NBC (nuclear chemisch biologisch)

Tegenover de commandobunker zit een opvallend huis, vooral opvallen omdat de voorkant van het huis precies tegenover de bunker zit. En ten tweede omdat het huis midden op het oefenterrein is gebouwd ten tijde van de koude oorlog.

Wie kan mij meer vertellen. In de bijlage heb ik de twee locaties aangegeven met de locaties van de bunkers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Onbekende Bunker

Bericht door FitzChevalric »

Ik had verwacht dat iemand mij iets meer zou kunnen vertellen over deze twee bunkers?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Onbekende Bunker

Bericht door Ruud »

Je ziet een goed bewaard geheim ... al zou ik wat meer weten dan had ik het vast niet mogen vertellen ;)
g,Ruud

ps Foto's ?
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Onbekende Bunker

Bericht door FitzChevalric »

Je mag er geen foto's maken. En aangezien ik een verband heb met defensie wil ik die regels niet overtreden. Maar de kan de commandobunker wel op streetview zien.
Joop Schreuder †

Re: Onbekende Bunker

Bericht door Joop Schreuder † »

Niet meer helemaal geheim, veel info over de aangegeven locaties staat in het openbare boek "Bandbox, een halve eeuw Nederlandse gevechtsleiding!"
Zuidelijk van de weg: het dichtst aan de weg ligt de bunker van de voormalige ER438 radar. Daarachter de locatie van de vroegere NATOstraalzendermast en bijbehorende apparatuuronderkomen. Verder zuid (heb je gemist?) de locatie van de ontvanger.

Voor de rest moet ik mij beperken tot "locatie bekend maar niet gepubliceerd".

Greetz,

Joop
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Onbekende Bunker

Bericht door FitzChevalric »

Nee de ontvanger heb ik niet gemist hoor, maar daar wist ik de functie van.
St FBB

Re: Onbekende Bunker

Bericht door St FBB »

Dit bunkercomplex heeft St Functioneel Bunkerbeheer in 2003 als jaarexcursie bezocht. Dit was tijdens de verbouwing van de operations bunker en van de reserve commandobunker zodat wij deze ook binnen mochten bezoeken. Het geheel bestaat uit een tiental grote zware bunkers en een aantal personeelsschuilplaatsen (buizen). De mess en het restaurant maken het geheel een excursie waard.

De buizen staan rondom de radartoren. De radartoren heeft bijzondere punten halverwege de wand voor de wachtposten.

Achter de radartoren de 109 (circa 4) en 110. Opmerkelijk is het stalen plafond, er ontbreekt een betonnen dek direct onder de 109 radar.
De OPS is toen gerenoveerd, de stalen koepels zijn verwijderd. Deze mochten wij hebben maar zij waren een maatje te groot. Het waren 2 luchtinlaten met een doorsnede van 3 meter en een Maginot klok met een doorsned evan circa 1 m. De schietgaten waren afgesloten en er was een nooduitgang van 40x40 in aangebracht. muurdikte 3 meter. De NSO hebben nu een no break installatie (altijd lawaai).

De OPS en 109 en 110 zijn gelijk aan die in Den Helder, Zuid Holland en Groningen. Groningen staat te koop. Muurdikte circa 80 cm.

Het mooie van 109 en 110 is de gassluis tussen de deuren en de luchtdruktunnel; tussen trap en observateipost is een houten deur die wegklapt bij een explosie. Zo vliegt de luchtdruk naar buiten zonder de pantserdeuren te belasten. In Zuid Holland hebben de pantserdeuren rechthoekige schietgaten (Duits) met ronde luikjes (Nederlands).

Bij de kazerne luchtmacht liggen de bunkers van de verkeersleiding en de reservecommandopost. De verkeersleiding heeft een vrij grote sluis, als schuilruimte voor de gehele bezetting als er alarm is in de bunker, maar het buiten te onveilig is. Naast technische ruimtes is er alleen de zaal met luchtverkeersradars. De achterliggende ruimte met brancards (slaapzaal) is nu bij de zaal getrokken. Muurdikte 60 cm

De reservecommandobunker heeft twee koepelkazematten op de hoeken. Deze zijn van een Y480 gemaakt met bovenliggende .50. De bunker heeft enkele Duitse pantserdeuren, een gang met diverse kamers aan weerszijden. Geheel gemoderniseerd.
De koepels zijn vanaf de weg te zien, wel geldt een fotoverbod. Ik zal de foto's die wij toen mochten maken op www.bunkerbeheer.nl plaatsen.

Driehoekig terrein ik meen de 110. trap, gang, houten deur met observatiepost boven de watertank. Rechts deur met kantoor (gaspakken nog aanwezig), technische ruimte met R3 Artosfilter en airco. Plattegrond vergelijkbaar met de 109. Het radartoestel was echter geen knikker maar een draaier en stond op een toren.
Geen noodstroomaggrregaat. Alle 109 en 110 kregen stroom van de OPS.

Verder naar het noorden: to opvallend huis: grote hal met observatiepost in plafond, drukdeuren, links toilet, keuken ruime kamer voor NSA, nu verwijderd,
rechts kantoor volledig kapot getrapt door laatste gebruikers.
Nooduitgang vanuit beide grote ruimten te beklimmen.
Het paneel met uitbreekgereedschap hangt nu in Olst.
Bunker nu buiten gebruik

De observatieposten geven zicht op de radar. Om deze als tobruk te gebruiken is de vloer verhoogd met munitiekisten.

Terreinen zijn eigendom van de Koningin.
De schrijver van BandBox had zijn werk- en slaapplaats in de OPS. Het was heel leuk om een bunker in gebruik te zien.

Van deze bunker heb ik de plattegrond.

Op het terrein verder nog veel putten voor het opstellen van voertuigen.

Mail mij even als je meer foto's wilt.
St FBB

TV: SBS 6 Hart van Nederland vandaag 19u

Bericht door St FBB »

SBS 6 Hart van Nederland vandaag 19u Bunker Thurledeweg

groet Erik
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”