Info voor scriptie gevraagd

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Info gevraagd

Bericht door PdK »

Hallo allemaal,

Ik ben haastig op zoek naar wand- teksten en schilderingen gemaakt door de ingelijfde soldaten in de Atlantikwall. Dus bijv. Georgiërs, Indiërs, Russen en Roemenen enz. Het is i.v.m. mijn afstudeerscriptie, toegespitst op Atlantikwall propaganda. (goede) Foto's van deze uitingen zijn erg welkom. De foto's hier klein plaatsen lijkt me puik voor iedereen, maar zelf zoek ik foto's van een redelijke resolutie. De uiteindelijke druk van de scriptie wordt verder niet gepubliceerd/verspreid (zonder je medeweten).

Een ieder ben ik bij voorbaat zeer dankbaar.
Je kunt me ook mailen of een privé bericht versturen.

Peter
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door M.S.Laarman »

Hoi Peter,

Heb je Jan Buenick van deze site http://bunkerart.nl/" target="_blank al benaderd hierover? Leuk thema om op af te studeren!

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door WimVe »

M.S.Laarman schreef:Hoi Peter,
Heb je Jan Buenick van deze site http://bunkerart.nl/" target="_blank" target="_blank al benaderd hierover? Leuk thema om op af te studeren!
Groet,
Maurice
Mooie fotos alleen ERG jammer vanal die pop-up vensters...........
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door PdK »

Hé Maurice,

Jan had ik met dezelfde vraag benaderd. Hij heeft me uiteindelijk aan enkele foto's kunnen helpen. Uiteindelijk zijn deze alleen niet in de scriptie beland.
Dank voor het meedenken!

Groeten, Peter
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Info voor scriptie gevraagd

Bericht door M.S.Laarman »

Hoi Peter,

Ok, het was ook al een wat ouder bericht.Welke studie volg je, als dit het afstudeer onderwerp was?

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door PdK »

Hoi Maurice,

Ik studeer de richting (documentaire) fotografie. Mijn afstudeerscriptie ging over de mythevorming rondom de Atlantikwall door propaganda. In het schrijven keek ik terug naar de oorlogsjaren, maar ook de gevolgen tot nu. Ik wilde me vooral toespitsen op onze interpretatie van gemanipuleerd beeld en de beeldvorming die daaruit is ontstaan. Dit is me slechts deels gelukt en ben ik voorlopig min of meer tevreden met het eindresultaat.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door wattman »

PdK schreef:Hoi Maurice,

Ik studeer de richting (documentaire) fotografie. Mijn afstudeerscriptie ging over de mythevorming rondom de Atlantikwall door propaganda. In het schrijven keek ik terug naar de oorlogsjaren, maar ook de gevolgen tot nu. Ik wilde me vooral toespitsen op onze interpretatie van gemanipuleerd beeld en de beeldvorming die daaruit is ontstaan. Dit is me slechts deels gelukt en ben ik voorlopig min of meer tevreden met het eindresultaat.
Onderwerp lijkt me zeker een proefschrift waard; dus als je nog tijd over hebt. ;)
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door M.S.Laarman »

Peter,

Is het geen idee om het ergens online te zetten? Ik denk dat de lezers hier het zeker interessant zullen vinden.

Pas zit ik in een periodiek boekje te lezen over de Westwall uit 1941. Daarin stonden ook vergelijkingen met andere verdedigingslinies (Chinese muur, maginotlinie). Maar, volgens de schrijver hadden deze het niet gehaald, omdat het volk er niet achter stond. Bij de Westwall was dat natuurlijk heel anders..

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door PdK »

Hé Maurice,

De scriptie gaat niet online, daarvoor sta ik (nog) niet genoeg achter het eindresultaat. Eigenlijk is het een soort kladblok/onderzoek geworden, van waaruit een werkelijke scriptie geschreven kan worden. Het schrijven moest plaatsvinden tussen twee andere afstudeerprojecten door, en binnen ongeveer twee maanden. Later hoop ik wel weer tijd te vinden om alles nog eens goed onder de loep te nemen. Wie weet zeg ik dan, komt dat zien, komt dat zien.

Overigens interessante stelling, die je noemt van de schrijver. Tot op zekere hoogte is dit waar, maar uiteindelijk komt het toch ook vooral aan op tactiek.

Hendrik,

Eigenlijk kunnen we de huidige stand dus wel zien als een proefschrift. Het onderwerp is in ieder geval erg interessant en vraagt constant om nieuwe benaderingen. Vooral nu de Atlantikwall zo populaire status aan het verkrijgen is.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fresco's en Wandschilderingen door 'allochtonen'

Bericht door WimVe »

M.S.Laarman schreef:..... omdat het volk er niet achter stond. Bij de Westwall was dat natuurlijk heel anders..
Vanaf de engelse kust gezien stonden de mensen er wel achter hoor ! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”