Fliegerhorst Twente
Fliegerhorst Twente
Een 3D model van de brandstofbunkers voor de ME 163 van vliegveld Twente. Ik heb deze leukertjes gisteren opgemeten en getekend. In de 5 gebouwen bevonden zich 2 brandstoftanks. Tussen de 2 tanks waren ruimtes voor de leidingen en de pompen. Aan de achterkant van de gebouwen was een waterbassin. De ME 163 is waarschijnlijk nooit operationeel geweest vanuit Twente. Ditzelfde soort gebouwen hebben ook gestaan op vliegveld Deelen en Venlo.
Groeten Mart"Absence of evidence is no evidence of absence."
- Bas de Mos
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: Fliegerhorst Twente
Netjes weer! Wat zullen die dingen eigenlijk link zijn geweest zeg... al die brandstof onder zo'n dakje!
- Remco de Goede
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fliegerhorst Twente
Vond volgende op Wikipedia.
De Duitsers legden drie startbanen aan: (06-24), (11-29) en de (16-34). Deze laatste werd na de oorlog alleen nog als taxibaan gebruikt. Hij wordt de 'Duitse baan' genoemd. In de bossen rondom het vliegveld en op landgoed Hof Espelo werden rolbanen en splitterboxen aangelegd om vliegtuigen in het bos te kunnen beschermen en verstoppen, afgedekt met netten. Een aantal van deze splitterboxen zijn tot op heden bewaard gebleven.
Is hier nog wat van te zien?
De Duitsers legden drie startbanen aan: (06-24), (11-29) en de (16-34). Deze laatste werd na de oorlog alleen nog als taxibaan gebruikt. Hij wordt de 'Duitse baan' genoemd. In de bossen rondom het vliegveld en op landgoed Hof Espelo werden rolbanen en splitterboxen aangelegd om vliegtuigen in het bos te kunnen beschermen en verstoppen, afgedekt met netten. Een aantal van deze splitterboxen zijn tot op heden bewaard gebleven.
Is hier nog wat van te zien?
Re: Fliegerhorst Twente
Ja, maar dat was allemaal top secret hé. Dus niemand wist dat .....sirpsycho schreef:Netjes weer! Wat zullen die dingen eigenlijk link zijn geweest zeg... al die brandstof onder zo'n dakje!
Mooie 3D's
Re: Fliegerhorst Twente
@ Bas, De brandstof was inderdaad erg licht ontvlambaar. Het was een soort 2 componenten brandstof die, als ze bij elkaar kwamen, een explosie opleverden. Het schijnt dat na het tanken van de vliegtuigen, de brandstoftanks overgoten werden met water, wat via de goten weg kon lopen.
@ Remco, Er zijn inderdaad nog meerdere splitterboxen te vinden in het gebied. Ik heb ze zelf nog nooit opgezocht maar ik weet in welk bos ze liggen. Verder liggen er op het vliegveld ook nog resten van een aantal hangars en een bunker. Er ligt nog veel meer maar veel is verwoest, of valt niet op te meten.
Groeten Mart
@ Remco, Er zijn inderdaad nog meerdere splitterboxen te vinden in het gebied. Ik heb ze zelf nog nooit opgezocht maar ik weet in welk bos ze liggen. Verder liggen er op het vliegveld ook nog resten van een aantal hangars en een bunker. Er ligt nog veel meer maar veel is verwoest, of valt niet op te meten.
Groeten Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
- Remco de Goede
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fliegerhorst Twente
mooi hoor!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Fliegerhorst Twente
Hoi Mart,
Mooi hoor!
Dat bunkertje met de twee ramen is meer in Nederland te vinden, o.a. op Haamstede. Er is hier of op AHF een keer een discussie over dit type geweest.
Hoe kom je er bij dat de brandstof bunkers op Deelen te vinden waren? Ik kan niet voor Venlo spreken, maar durf met enige zekerheid te zeggen dat dit specifieke type niet op Deelen gebouwd is geweest. Wel zijn er voor de jagers (262) ondergrondse tanks voor jetfuel gebouwd, maar niet in zo'n hoedanigheid.
Gr,
Mooi hoor!
Dat bunkertje met de twee ramen is meer in Nederland te vinden, o.a. op Haamstede. Er is hier of op AHF een keer een discussie over dit type geweest.
Hoe kom je er bij dat de brandstof bunkers op Deelen te vinden waren? Ik kan niet voor Venlo spreken, maar durf met enige zekerheid te zeggen dat dit specifieke type niet op Deelen gebouwd is geweest. Wel zijn er voor de jagers (262) ondergrondse tanks voor jetfuel gebouwd, maar niet in zo'n hoedanigheid.
Gr,
Lord of the Ringstand
Re: Fliegerhorst Twente
@ Remco, Alle bunkers die hier genoemd staan zijn inderdaad vrij te bezoeken. De splitterboxen schijnen ook in een opengesteld bos te liggen.
@ Maarten, Ik heb deze info van deze site: http://robdebie.home.xs4all.nl/me163/airfield24.htm Ik weet dus niet of deze informatie klopt.
Over de bunker met de 2 ramen is hier op het forum ook al eens een keer wat van voorbij gekomen
Groeten Mart
@ Maarten, Ik heb deze info van deze site: http://robdebie.home.xs4all.nl/me163/airfield24.htm Ik weet dus niet of deze informatie klopt.
Over de bunker met de 2 ramen is hier op het forum ook al eens een keer wat van voorbij gekomen
Groeten Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Fliegerhorst Twente
Laat ik nu net díe tekening niet hebben. Wat ik zo vind in de map van Albrecht spreekt er verder niks over een soortgelijke type. Andere verzetsrapporten en na-oorlogse opmetingen geven een ondergrondse opslag aan. Het dak is tegenwoordig ook nog zichtbaar in het bos.
Desalnietemin bewonder ik je modellen hoor
Desalnietemin bewonder ik je modellen hoor
Lord of the Ringstand
Re: Fliegerhorst Twente
Goedenavond,
Ik ben de afgelopen 5 weken druk bezig geweest met het in kaart brengen van de restanten buiten de hekken van het huidige vliegveld. Hierbij is niet alleen mijn kennis over het vliegveld toegenomen, ook zijn er unieke structuren aangetroffen. Hieronder volgen er enkele.
De hierboven getoonde bunker is waarschijnlijk in grotere aantallen aanwezig geweest. Ik heb 3 exemplaren aangetroffen, allen nog intact. Deze bunkertjes zijn waarschijnlijk voor Flak munitie. 1 exemplaar heeft zelfs een bliksemafleider. De unieke vondst (voor vliegveld Twente begrippen dan) zijn enkele ankerblokken. Deze behoren tot de motor-test-opstelling voor de ME 163. Soortgelijke ankers zijn ook op andere vliegvelden aangetroffen. De functie als zijnde ankers is inmiddels bevestigd. Tot nu toe werd altijd gedacht dat de brandstofbunkers de enige sporen waren van de ME 163. Een bijkomende bonus is dat nu dus ook bekend is in welke hangar de raketvliegtuigen geplaatst zouden gaan worden. Er zijn funderingen aangetroffen voor 4 boomtorens voor lichte Flak. Het moeten hoge torens geweest zijn want de funderingen zijn erg breed (ong. 14x14 meter). Verder heb ik ook nog veel foto's en informatie mogen ontvangen van een lokaal historicus, met wie ik nu samenwerk. Zo hebben mijn modellen van de hangars een facelift gehad. De exacte locaties van alles houdt ik nog even voor mezelf in verband met het nog lopende onderzoek. Uiteindelijk zal veel hiervan in een publicatie terecht gaan komen.
Het probleem is namelijk dat het vliegveld omgevormd gaat worden. Helaas gaan de projectontwikkelaars uit van een 'wit vel papier' en hebben dus weinig oog voor cultuur-historische elementen. Een deelgedachte van dit onderzoek is dus om de nog aanwezige sporen in kaart te brengen, en vooral om deze ook te presenteren aan de ontwikkelaars. In de hoop dat ze er rekening mee gaan houden.
Genoeg voor nu
Groeten,
Mart
Ik ben de afgelopen 5 weken druk bezig geweest met het in kaart brengen van de restanten buiten de hekken van het huidige vliegveld. Hierbij is niet alleen mijn kennis over het vliegveld toegenomen, ook zijn er unieke structuren aangetroffen. Hieronder volgen er enkele.
De hierboven getoonde bunker is waarschijnlijk in grotere aantallen aanwezig geweest. Ik heb 3 exemplaren aangetroffen, allen nog intact. Deze bunkertjes zijn waarschijnlijk voor Flak munitie. 1 exemplaar heeft zelfs een bliksemafleider. De unieke vondst (voor vliegveld Twente begrippen dan) zijn enkele ankerblokken. Deze behoren tot de motor-test-opstelling voor de ME 163. Soortgelijke ankers zijn ook op andere vliegvelden aangetroffen. De functie als zijnde ankers is inmiddels bevestigd. Tot nu toe werd altijd gedacht dat de brandstofbunkers de enige sporen waren van de ME 163. Een bijkomende bonus is dat nu dus ook bekend is in welke hangar de raketvliegtuigen geplaatst zouden gaan worden. Er zijn funderingen aangetroffen voor 4 boomtorens voor lichte Flak. Het moeten hoge torens geweest zijn want de funderingen zijn erg breed (ong. 14x14 meter). Verder heb ik ook nog veel foto's en informatie mogen ontvangen van een lokaal historicus, met wie ik nu samenwerk. Zo hebben mijn modellen van de hangars een facelift gehad. De exacte locaties van alles houdt ik nog even voor mezelf in verband met het nog lopende onderzoek. Uiteindelijk zal veel hiervan in een publicatie terecht gaan komen.
Het probleem is namelijk dat het vliegveld omgevormd gaat worden. Helaas gaan de projectontwikkelaars uit van een 'wit vel papier' en hebben dus weinig oog voor cultuur-historische elementen. Een deelgedachte van dit onderzoek is dus om de nog aanwezige sporen in kaart te brengen, en vooral om deze ook te presenteren aan de ontwikkelaars. In de hoop dat ze er rekening mee gaan houden.
Genoeg voor nu
Groeten,
Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Re: Fliegerhorst Twente
Mooi stuk (onderzoek) Mart! Toch nog erg veel te vinden op dat vliegveld. Heeft er ooit daadwerkelijk een Me 163 gestaan?
Nicht ärgern - Nur wundern!
- johannes winius
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
- Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
Re: Fliegerhorst Twente
Waarschijnlijk zijn ze nooit gestationeerd geweest op Twente, al waren ze dat wel van plan. Twente maakte deel uit van de ring van vliegvelden rondom het Ruhrgebied dat door de Me 163 beschermd zou moeten worden. Echter zijn deze plannen gestaakt toen men merkte dat het toestel alles behalve praktisch en effectief was.AvB schreef:Heeft er ooit daadwerkelijk een Me 163 gestaan?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Re: Fliegerhorst Twente
Het is een tijdje stil geweest maar het onderzoek is onverminderd doorgegaan. We zijn ondertussen begonnen met de afrondende kartering van het vliegveld zoals deze in de laatste oorlogsjaren er uitzag. Hier dragen luchtfoto's en de grote hoeveelheden verzamelde GPS data bij.
Even een update op de situatie, voor de mensen die er niet van op de hoogte zijn:
Het vliegveld is niet meer in gebruik bij defensie en zal onder de gemeente Enschede een doorstart maken als civiel vliegveld. Hiervoor wordt het vliegveld drastisch gewijzigd. Mijn mede-onderzoekers van de Stichting Militair Erfgoed zijn bij deze besprekingen aanwezig geweest en de situatie is niet om vrolijk van te worden. De projectontwikkelaars houden namelijk vrijwel géén rekening met de aanwezige cultuurhistorie. Veel van de aanwezige structuren en laatste zichtbare elementen van de Fliegerhorst zullen hiervoor moeten wijken. Vandaar dat het nu aan ons is om deze te documenteren voordat het te laat is. We zijn nu druk bezig met het regelen dat we daadwerkelijk het vliegveld op kunnen om daar het een en ander in kaart te brengen, tot nu toe zijn vooral de structuren buiten de hekken opgemeten (vergis je niet, dit zijn er meer dan binnen de hekken). Vooral de kompas richtschijf loopt gevaar, die heeft op het moment de prioriteit.
Groeten,
Mart
Even een update op de situatie, voor de mensen die er niet van op de hoogte zijn:
Het vliegveld is niet meer in gebruik bij defensie en zal onder de gemeente Enschede een doorstart maken als civiel vliegveld. Hiervoor wordt het vliegveld drastisch gewijzigd. Mijn mede-onderzoekers van de Stichting Militair Erfgoed zijn bij deze besprekingen aanwezig geweest en de situatie is niet om vrolijk van te worden. De projectontwikkelaars houden namelijk vrijwel géén rekening met de aanwezige cultuurhistorie. Veel van de aanwezige structuren en laatste zichtbare elementen van de Fliegerhorst zullen hiervoor moeten wijken. Vandaar dat het nu aan ons is om deze te documenteren voordat het te laat is. We zijn nu druk bezig met het regelen dat we daadwerkelijk het vliegveld op kunnen om daar het een en ander in kaart te brengen, tot nu toe zijn vooral de structuren buiten de hekken opgemeten (vergis je niet, dit zijn er meer dan binnen de hekken). Vooral de kompas richtschijf loopt gevaar, die heeft op het moment de prioriteit.
Groeten,
Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."