Digitale Camera (SLR)

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Digitale Camera (SLR)

Bericht door Ruud »

Dag Mensen,
Ongetwijfeld weten jullie ook wel wat te vertellen over de digitale camera. Om het 'probleem' van opslagcapaciteit binnen de perken te houden heb ik wat lopen spelen met de instellingen van mijn digitale nikon toestel ... jawel, mijn 'oude' T70 moet de kast in :cry:
Kies je voor veel compressie (jpeg) of kies je voor een lagere resolutie. Iig is mijn streven een knappe foto van max. 2 Mb ... zonder compromieën ;)
Compressie:
FINE
NORM
BASIC
Resolutie (beeldformaat):
L 3008 x 2000 px
M 2256 x 1496 px
S 1504 x 1000 px
Mijn voorkeur, na wat testjes, is nu: L FINE
Mijn idee is dat ik beter wbt het beeldformaat geen consessies kan doen, dit beperkt het inzoomen en evt. latere gebruiksmogelijkheden (drukwerk etc.), dus dan maar wat meer compressie.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Digitale Camera (SLR)

Bericht door AvB »

Maar je kiest nu dus voor hoogste resolutie en fijnste compressie? :)

Ik gebruik dezelfde settings.
Opslagruimte kost tegenwoordig niks meer dus ik vind het probleem niet
echt groot. Sommige foto's met moeilijk licht maak ik in RAW, om later
te kunnen bewerken. Maar ik moet er niet aan denken alles in raw te schieten.
Meestal is de JPEG prima (ook voor drukwerk).
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Digitale Camera (SLR)

Bericht door Ruud »

AvB schreef:Maar je kiest nu dus voor hoogste resolutie en fijnste compressie? :)
Arthur, bedankt,
Maakte een foutje, gebruik nu: L NORM.
Opslag is idd relatief goedkoop, misschien toch kiezen voor L FINE.
RAW zorgt me idd voor teveel werk .... alhoewel, dit er misschien we bij hoort, anders misschien toch voor een compact moeten kiezen, maar ik ging voor het formaat, door de lens kijken, zoomen dor de lens te draaien, gewoon net effe lekkerder dan een compact ... en om wat aandacht te krijgen, zo'n toeter op je buik maakt het wel :lol:
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Digitale Camera (SLR)

Bericht door AvB »

Ruud schreef:
AvB schreef:Maar je kiest nu dus voor hoogste resolutie en fijnste compressie? :)
Arthur, bedankt,
Maakte een foutje, gebruik nu: L NORM.
Opslag is idd relatief goedkoop, misschien toch kiezen voor L FINE.
RAW zorgt me idd voor teveel werk .... alhoewel, dit er misschien we bij hoort, anders misschien toch voor een compact moeten kiezen, maar ik ging voor het formaat, door de lens kijken, zoomen dor de lens te draaien, gewoon net effe lekkerder dan een compact ... en om wat aandacht te krijgen, zo'n toeter op je buik maakt het wel :lol:
g,Ruud
Ja het verschil tussen NORM en FINE qua grootte vind ik verwaarloosbaar.
De meeste van mijn foto's (Nikon D70) zijn 2.8MB ofzo.
Vind niet dat RAW bij een DSLR hoort. Het is gewoon een handige optie.
Met veel compact kan je ook gewoon RAW schieten. Maarja al dat gemierenneuk,
bij de meeste foto's is wat er uit de camera komt rollen prima!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Rob Mans

Re: Digitale Camera (SLR)

Bericht door Rob Mans »

Ruud, ik heb zelf ook een Nikon (type D70). Het is inderdaad maar net waar je de foto's voor gaat gebruiken. Toendertijd heb ik ook zitten testen wat de beste instellingen zijn. Ik kies standaard voor de instelling FINE en aangezien dat ik al mijn foto's laat afdrukken op 10x15 cm kies ik altijd voor de gemiddelde resolutie (M).... Is goed genoeg voor en je kan er een hoop kwijt op je geheugenkaart. Als ik foto's wilt laten uitvergroten, 30X20 cm bijvoorbeeld, kies ik voor de hoogste resolutie (L). Kwaliteitsopdruk van dit formaat foto's is dan met deze resolotie het beste. Nadeel is wel...je kan minder kwijt op je kaart. Foto's die je alleen gebruikt om het ergens op internet te zetten ( voor een Avatar, familiealbum, enz..), kan je gerust kiezen voor de laagste resolutie (S)

groetjes,

Rob
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”