Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
bram
Contacteer:

Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door bram »

Op een tekening uit 1849 staat een "buskruid kelder" in bastion I van de vesting van Hellevoetsluis. Op die tekening is een zogenaamd "Sucht riool" aangegeven. Op een ander tekening wordt dit een "Sugt riool" genoemd.
Het lijkt of het te maken heeft met het ontlasten van de druk bij een mogelijk (ongeplande) explosie van het buskruit. Maar dit is natuurlijk maar een aanname. Of is de S die ik zie gewoon een L?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram
tim
Contacteer:

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door tim »

Ik zou zeggen luchtkanaal, dus luchtriool? Het zit ongeveer een meter boven vloer niveau. .
Gr. Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
WimVe
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door WimVe »

Geen idee maar een luchtkanaal kan toch gewoon naar boven of naar voren toe ?
Zo'n lang gebogen kanaal is erg duur en "omslachtig".

Zit er geen dwarsdoorsneden bij zodat je kan zien hoe groot/hoog het is ?
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Hoi wim, kan zijn om te voorkomen dat detonatie of geweerschoten het kruitmagazijn binnen kunnen dringen?
Het zijn maar ideeën. Gebroken toegangen en kanalen zijn geen zeldzaamheid in verdedigingswerken.

Hoogte van het kanaal is ongeveer 50 a 60 centimeter.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

Hallo Bram,

Een kruitmagazijn in Gorinchem heeft ook zo'n kanaal, dus het is typisch iets voor buskruitmagazijnen.
Het woord Sucht, lijkt op zucht, dus druk ontlasting bij een explosie ligt voor de hand. Maar blijft een aanname.
Dat heb ik altijd wel gedacht, maar dat het een Sucht kanaal heet is voor mij nieuw.
In Gorinchem hebben we twee identieke kruitmagazijnen naast elkaar. De linkse heeft wel zo'n kanaal, maar de rechtse niet, wat natuurlijk ook weer vreemd is.
Tot mijn eigen verbazing heb ik geen foto van de Sucht, dus die zal ik een gauw gaan maken en alsnog hier aangeven.
M.v.g., Hugo Ouwerkerk
svdb10
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door svdb10 »

Hugo schreef:Een kruitmagazijn in Gorinchem heeft ook zo'n kanaal, dus het is typisch iets voor buskruitmagazijnen.
Deze conclusie lijkt mij wat kort door de bocht; ik zou mezelf geen expert op het gebied van kruitmagazijnen willen noemen, maar heb er toch al ardig wat bezocht, en ben dit toch nog niet eerder tegengekomen.

Ik vermoed niet dat dit iets met het verminderen van de druk bij een explosie te maken heeft; denk niet dat zo'n relatief smal kanaal (dat ook nog bocht heeft) heel veel uitmaakt als het buskruit eenmaal boem zegt! Wat bijv. in Frankrijk werd gedaan om explosies in goede banen te leiden, was het dak van het kruitmagazijn los op de muren leggen, zodat de schokgolf zich omhoog ipv opzij zou verplaatsen.

Veel waarschijnlijker lijkt mij dat het om een ventilatiekanaal gaat om een natuurlijke luchtstroom ('tocht') op gang te brengen. Vocht was de grote vijand voor buskruit, en door goede ventilatie probeerde men dit probleem zoveel mogelijk de baas te blijven. Opvallend hierbij is dat volgens de tekening van Bram er géén spouwmuur rondom het kruitmagazijn loopt, dus zonder aanvullende maatregelen moet dit magazijn veel last van bijv. condensatie hebben gehad.

Nb. deze site (http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=art ... id=M089865) geeft aan dat een ander woord voor "Sucht" ook:
- Zwakke wind, briesje; door den wind voortgebrachte zwakke luchtstroom
- Trekkende luchtstroom; tocht, trek; zuigwind

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Klinkt heel aannemelijk. toch denk ik dat de bocht die er in zit een veiligheidsmaatregel is..
Ik doelde in bovenstaand bericht niet op een explosie van binnenuit, maar in geval van een aanval van buiten af. 8-)
Kans op een explosie in kruitmagazoveel mogelijk verkleinen
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

Zo'n kanaal creëert waarschijnlijk ook een beetje overdruk op de kamer als de luiken goed gesloten konden worden.
Lord of the Ringstand
Barst

Bericht door Barst »

maarten-stahlbeton schreef:Zo'n kanaal creëert waarschijnlijk ook een beetje overdruk op de kamer als de luiken goed gesloten konden worden.
Dat moet je deze klimaattechnicus toch even uitleggen.
BunkerOwner

Bericht door BunkerOwner »

maarten-stahlbeton schreef:Zo'n kanaal creëert waarschijnlijk ook een beetje overdruk op de kamer als de luiken goed gesloten konden worden.
Treklucht....

Door de lucht die er langs loopt wordt ook lucht 'eruit getrokken'.
Daardoor creëer je inderdaad een soort van lichte overdruk.

Ziet dat ook op Everdingen waar het is aangebracht om kruitdampen uit een ruimte te 'trekken'...

Hoogte maakt in het geval van deze werking niet uit, als de rest van de ruimte maar goed is afgesloten inderdaad.
Martijn
Donateur
Donateur

Bericht door Martijn »

Volgens mij werkt het middels het venturi-effect; lucht die langs de buitenopening stroomt zorgt voor een onderdruk in het riool waardoor lucht uit het magazijn wordt gezogen. Via kieren en ventilatie-openingen stroomt verse lucht naar binnen. Ik zou alleen zeggen dat er dan sprake is van onderdruk (druk in het magazijn lager dan erbuiten) i.p.v. overdruk.

Overdruk wordt dan gebruikt om bijvoorbeeld strijdgassen buiten een bunker/schuilplaats te houden. Lucht wordt van buitenaf naar binnen gepompt waardoor de druk in de bunker hoger is dan erbuiten. Als er dan ergens een lek is (en die heb je eigenlijk altijd wel) stroomt de lucht naar buiten, en niet naar binnen, waardoor strijdgassen de bunker niet binnen kunnen komen.

Moet de lucht die je naar binnen pompt natuurlijk wel even filteren...
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Delain. 'We are the others'
WimVe
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door WimVe »

Martijn's uitleg is de juiste voor wat betreft de "trek".

Maar het blijft een nogal groot iets om een zekere luchtverversing te creëren.
Hoe lang, in tijd, werd er eigenlijk buskruit opgeslagen ? Alleen in tijd van spanningen ?
BunkerOwner

Bericht door BunkerOwner »

@ Martijn, dat is exact waar ik op doelde ;-)
Thnx voor de juiste term.
bram
Contacteer:

Bericht door bram »

Wanneer er kruit werd opgeslagen is niet exact bekend. Door de functie als marinehaven was er zeker voor de wintertijd extra behoefte aan opslag, maar of dit magazijn ook door de marine gebruikt is, is niet bekend.
Dit "buskruidmagazijn" had zijn plaats op Bastion I totdat het front I-II in 1879 is aangelegd. De bestekken vermelden het afbreken van dit magazijn.
Bram
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

Een betekenis van het woord riool volgens http://gtb.inl.nl/ is een "overdekt onderaardsch afvoerkanaal". Doordat dit woord (minimaal?) twee keer voorkomt op oude tekeningen lijkt me dat dit ook werkelijk de functie was. Een afvoer voor (vuile) lucht.

Ik weet niet of er ten tijde van aanleg van dit werk er al chemische (gifgas) ladingen bestonden en werden gebruikt?

Omdat de afvoer zo relatief laag zit is het misschien mogelijk dat deze bij een ongeluk de zwaardere gassen kon afvoeren.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”