Alarmkorpern/Signalanlage

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door ducatim901 »

Er waren verschillende typen Marder's, één op basis van een T35 en één op basis van een Somua S35 of een Hotchkiss H35.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Ruud »

der bunkermann schreef:hoi jeroen, links en rechts staat ''signal rakete''
dus licht raketten/kogels! :D

in scheveningen zouden volgens groep albrecht ook lichtkogels op het strand hebben gestaan, deze zouden geactiveerd worden d.m.v. een ''struikeldraad''....

de duitse bron van deze verzetsman zou het tevergeefs een keer hebben geprobeerd, er gebeurde namelijk helemaal niks.
vraag is natuurlijk of dit alles waar is, maar als ik jouw tekening zo zie raak ik steeds meer overtuigd :idea:
gr, tim.
Hoi Jeroen en Tim,
Dit kan ik voor IJmuiden bevestigen, aan de hindernissen werden signaalgevers bevestigd. Deze vonden we als kind ook volop in de duinen, een soort gereedschapklip aan een paaltje. In de klip kon een ronde patroon (diameter zo'n 5 cm) bevestigd worden. Patroon nooit gevonden.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Danny »

Dat zal hoogstwaarschijnlijk een fallschirmleuchtpatrone zijn. Met de detector wil je ze nog wel eens tegenkomen. Diameter ongeveer 2,5 a 3 cm.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Ruud »

Klasio schreef:Hoi Jeroen,

Helaas heb ik geen antwoorden voor je, maar misschien kan je je vraag beter stellen op het Axis History Fortificatie Forum? Daar zit wat meer kennis en krijg je eerder respons op dit soort vragen dan op dit forum.

Groeten, Klaas
Toevallig wat informatie over dit onderwerp, wijkt wel wat af van de feitelijke vraag ... maar toch!
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 2#p1234652" target="_blank
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Bunkertju »

Op de foto staat een Marder type I (SdKfz 135)

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door tim »

op axis is een mooi pdf document te downloaden, waarin ik dit mooie plaatje vond.....
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=142006" target="_blank" target="_blank

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Jeroen R. »

Ruud, Tim,
dank voor de door jullie gevonden info. Het was ook nog eens de bedoeling mijnen te bevestigen aan de 'Drahthindernis' rondom het vliegveld Haamstede. Ik zie het maar als booby traps. Dus als je er liep werd je gesnapt door de alarmpatronen/signalrakette maar je vloog ook de lucht in...
Jeroen
jan lugtmeijer †

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door jan lugtmeijer † »

Jeroen R. schreef: Dus als je er liep werd je gesnapt door de alarmpatronen/signalrakette maar je vloog ook de lucht in...
Jeroen
Volgens mij is iets dergelijks ook een keer gebeurd heb ik eens gehoord of gelezen, weet het niet meer
marinus venhuis

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door marinus venhuis »

Grappig,
In het nieuwe boek van Chazette kom je ook een paar tekeningen tegen van het door Tim gesignaleerde PDF document.
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door tim »

joh lache!
vand vind je trouwens van het boek?
en de rest? is het z'n geld waard??....

ben benieuwd of het allemaal klopt.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Ruud »

der bunkermann schreef:joh lache!
vand vind je trouwens van het boek?
en de rest? is het z'n geld waard??....

ben benieuwd of het allemaal klopt.
het is zeker een mooi boek, of het heel veel toevoegd aan de voorgaande publicaties durf ik zo nog niet te zeggen, staan wel nieuwe locaties in. zie wel veel bekende foto;s (uit zijn voorgaande boeken) ... helaas het is en blijft frans, dus voor mij vooral plaatjes kijken! uiteraard mag je het van me inzien als je in de buurt bent.
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
marinus venhuis

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door marinus venhuis »

Hoi Tim,
ik vind het een prachtboek, maar het is wel de bekende lichtelijk chaotische Chazette-stijl: zoveel mogelijk informatie op een blz proppen, wat nogal eens ten koste wil gaan van de overzichtelijkheid (is dat nou de franse slag ?)
Het boek zit stampvol met situatietekeningen, plattegronden foto's en nog eens foto's (waaronder een paar leuke in kleur); sommiger onderwerpen komen er (naar mijn idee) nogal bekaaid vanaf, maar dat komt misschien omdat ze in andere publicaties uitgebreid aan de orde zijn gekomen.
Het is in het frans geschreven, maar er wordt een beperkt vocabulair gebruikt, dus met een woordenboekje kom je een heel eind; afgezien daarvan, de meeste afbeeldingen spreken wel voor zich.
De prijs van rond de 80 Euro ?, ach wat kost een keertje de tank van je auto volgooien..............
Mocht je binnenkort weer eens richting schoonouders gaan, dan kom je praktisch langs mijn woonplaats en dan zou je het boek kunnen meenemen "ter lering ende vermaeck";zie maar....
Gr., Marinus

(uit het boek: Batz 414)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Danny »

Een zoekmaat van me heeft even voor me uitgezocht dat dit ook bevestigingspunten zijn voor een signalpatrone aan een hek of iets dergelijks. Gevonden in Wn. 63HL.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Ruud »

Danny schreef:Een zoekmaat van me heeft even voor me uitgezocht dat dit ook bevestigingspunten zijn voor een signalpatrone aan een hek of iets dergelijks. Gevonden in Wn. 63HL.
Ruud schreef:
der bunkermann schreef:hoi jeroen, links en rechts staat ''signal rakete''
dus licht raketten/kogels! :D

in scheveningen zouden volgens groep albrecht ook lichtkogels op het strand hebben gestaan, deze zouden geactiveerd worden d.m.v. een ''struikeldraad''....

de duitse bron van deze verzetsman zou het tevergeefs een keer hebben geprobeerd, er gebeurde namelijk helemaal niks.
vraag is natuurlijk of dit alles waar is, maar als ik jouw tekening zo zie raak ik steeds meer overtuigd :idea:
gr, tim.
Hoi Jeroen en Tim,
Dit kan ik voor IJmuiden bevestigen, aan de hindernissen werden signaalgevers bevestigd. Deze vonden we als kind ook volop in de duinen, een soort gereedschapklip aan een paaltje. In de klip kon een ronde patroon (diameter zo'n 5 cm) bevestigd worden. Patroon nooit gevonden.
g,Ruud
deze bedoel ik idd.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Alarmkorpern/Signalanlage

Bericht door Danny »

Oja, er kan ook een steelhandgranaat in geklemd worden, welke dan als boobytrap kan dienen.

Hieronder nog een plaatje die ik erbij kreeg van die gozert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”