Plannen C en D (IJssellinie)

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
St FBB

Aangeboden luchtdoelkanon, Bofors 40L70

Bericht door St FBB »

Geweldig hoe de kanonnen van st Functioneel Bunkerbeheer FBB enkele oude betonnen blokken in Olst weer tot leven wekken. Helaas is het aantal dagen dat de kanonnen echt worden gebruikt erg beperkt. De landeigenaar wilde helaas geen kooiconstructie waarin de kanonnen er dagelijks kunnen staan. Graag zou ik zien dat mijn kanonnen vaker of bij meer evenementen worden gebruikt. Nu het huurcontract is verlopen is dit het moment om er een extra gebruiker voor te vinden.

Aangeboden: twee luchtdoelkanonnen Bofors 40L70,
bouwjaar 1957, Nederlands fabrikaat (Wilton Fijenoord),
ongeschikt gemaakt om te vuren, verlof echter noodzakelijk.
uitvoering van de KLu dus nog met de beide stoeltjes (de KL heeft het rechterstoeltje verwijderd).

Te gebruiken voor toeristisch recreatief educatieve doelen.


St Functioneel Bunkerbeheer FBB
Erik de Reijer
Meijenlaan 7
3602 PC Maarssen
0650462162

PS Bij de overname van de stukken hebben wij nog in Den Helder geschoten. Gewoonlijk schiet je op een vlag achter een onbemand vliegtuig. De sfeer was echter zo goed dat het vliegtuig zelf neergehaald mocht worden. Met 125 radarpatronen (die ontploffen ook als deze het doel passeren) is het vliegtuig brandend in de Noordzee gestort.
BunkerOwner

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door BunkerOwner »

Erg mooi om te zien!
Veel items zijn bij mij in de bunker identiek, erg leuk dit.

* geniet * :D
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door johannes winius »

Hoi,

Ik ben gister in Arnhem geweest om daar de restaten van de IJssellinie te bekijken.

Afbeelding
Doorlaatwerk
Afbeelding
Een stalen wand van de doorlaatwerk
Afbeelding
Een van de bunkers
Afbeelding
Nog een bunker.

Ik heb daar drie van deze bunkers in de Meinerswijk in Arnhem gevonden. Verder is er in Arnhem zelf ook nog één.
Laatst gewijzigd door johannes winius op 18 mei 2010, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door Danny »

Gaaf om te zien dat de koepels er nog opzitten. Zijn dit oude tankkoepels?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Juttertje

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door Juttertje »

Zo te zien een sherman, net als de na-oorlogse aanpassingen op kornwerderzand (afsluitdijk) daar zie je ze ook, dacht dat ze van kornwerderzand zeiden dat de gehele tank in beton gegoten was (maar daar kan ik mis zitten)

Te zien aan het blok beton op de foto zou daar denk ik wel een sherman-hull inpassen.

hier nog wat info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJssellinie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door Danny »

O leuke link! Daar staat trouwens inderdaad dat de hele tank ingegoten werd. Veelal Sherman's maar ook RAM tanks.
De stuwen van de IJssellinie waren uiteraard zeer kwetsbaar voor bombardementen en beschietingen; daarom waren die voorzien van bewapening. Bij de landhoofden waren bunkers gebouwd, ruim voorzien van luchtdoelgeschut en mitrailleurs. Deze waren permanent bemand. In de te inunderen gebieden waren op diverse plaatsen geschutsopstellingen geplaatst. Grendelstellingen blokkeerden de dijklichamen van de hoofdwegen. Om budgettaire redenen was gekozen voor een sobere oplossing: het geschut bestond veelal uit een door de geallieerden achtergelaten tank (vaak van het type Sherman maar de Canadese RAM-tank werd ook gebruikt), die, ontdaan van de motor en andere voor de voortbeweging nodige delen, in beton werd ingegoten. De verblijven voor de geschutsbemanning waren beperkt tot het hoognodige. Bij een inundatie zouden zij voor onbepaalde tijd op zichzelf aangewezen zijn.

(Wikipedia)
Edit: Nog een leuke link: http://www.ontdekdeijssellinie.nl/joomla/index.php
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door johannes winius »

Afgelopen zaterdag in Olst en Bemmel geweest, zie voor foto's mijn website http://www.kazematten.info onder ijsellinie deel 3.
fortwestervoort

Re: Plannen C en D (IJssellinie)

Bericht door fortwestervoort »

johannes winius schreef:Hoi,

Ik ben gister in Arnhem geweest om daar de restaten van de IJssellinie te bekijken.

Afbeelding
Doorlaatwerk
Afbeelding
Een stalen wand van de doorlaatwerk
Afbeelding
Een van de bunkers
Afbeelding
Nog een bunker.

Ik heb daar drie van deze bunkers in de Meinerswijk in Arnhem gevonden. Verder is er in Arnhem zelf ook nog één.
Ga ik je uit je droom helpen. Er zijn op de klingelbeekse weg er nog twee. Een nog gewoon met de koepel boven het oppervlak. De ander is tijdens het verwijderen omgevallen. Hebben ze laten liggen en zand over de koepel gegooid. Als je wil kan ik ze een keer aanwijzen.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”