Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Sebastiaan »

Beste forumleden,

De datum is vastgesteld dus bij deze, 31 maart 2012 en 1 april 2012 is er op Forteiland IJmuiden weer een re-enactmentweekend. Het exacte thema van het weekend houden we nog even geheim, maar daar zal in januari meer duidelijkheid over komen. Voor degene die het leuk lijken, zet de datum alvast in de agenda. We maken er weer een groots evenement van, dus zet deze datum alvast in de agenda! :)

Groet,

Sebastiaan.
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door BunkerKB »

Van Normandië tot IJmuiden

Zaterdag 31 maart en zondag 1 april zal op het Forteiland IJmuiden een re-enactment plaats vinden. Dit is het zo waarheidsgetrouw mogelijk naspelen en uitbeelden van historische gebeurtenissen. Indien mogelijk op de plek waar deze plaats vonden.
Het wordt gedaan door groepen deelnemers in historisch kostuum of uniform.
Dit jaar wordt het een groots opgezet spektakel, waarbij zowel het fort, de verdedigingswerken en het eiland zullen fungeren als historische achtergrond.
Zelfs de Kop van de Haven wordt betrokken in het gebeuren. Hier staan voor het publiek een aantal militaire voertuigen en personeel opgesteld.

Het is de bedoeling dat bezoekers door middel van een uitgezette route een tijdreis maken van het begin van de 2e Wereldoorlog tot aan de Bevrijdingsfeesten van 1945.
In het fort is een Nederlandse wapenherstelplaats ingericht, die u terugbrengt naar het begin van de 20e eeuw. Het leven in het fort was sober en hard.
In de medische afdeling lijkt de tijd stil te staan. Iedere militair, die hier werd opgenomen, moest zich eerst wassen. Vervolgens leverde hij zijn militaire plunje in en kreeg specifieke ziekenkleding. Ook kreeg hij eet- en drinkgerei. Soldaten met schurft of een venerische ziekte kregen oude en apart gewassen kleding om besmetting te voorkomen.
In deze kleding werd een “S“ (schurft) of een “V” (venerisch) merkteken aangebracht.
Na ontslag werd deze kleding verbrand.
Bijzondere aandacht werd besteed aan de gezonde voeding voor de patiënten en er werd viermaal per dag gegeten.
Verderop is een slaapverblijf ingericht ten tijde van de mobilisatie in mei 1940.
In het tijdpad passeer je een Duitse controle- en commandopost, plotseling zit je tussen leden van het Franse Verzet en je komt soldaten van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten tegen op zoek naar Duitse eenheden.
Zo maak je kennis met Franse verzetsstrijders, Geallieerden en Nederlandse soldaten, de Duitse bezetters en alle aspecten van het Nederlands verzet.
Op het westelijk strandje van het eiland zullen landingen worden uitgevoerd, die je terugbrengen naar de stranden van Normandië tijdens D-Day in 1944.
Er worden Nederlandse en Duitse kampementen opgezet. Er zijn schietdemonstraties vanuit de museumbunker type 644 met een machinegeweer, aanvallen worden uitgevoerd en Binnenlandse Strijdkrachten arresteren Duitse bezetters.

De Vrienden van Forteiland hebben zondagmiddag de Luitenant-Generaal bd. T. Meines uitgenodigd, om als speciale gast een bezoek te brengen aan het Forteiland en daar de Nederlandse troepen inspecteren.
De 90-jarige generaal arriveert met zijn gevolg om 12.45 uur in een auto van het Ministerie van Defensie en zal door de “Fortwachter” worden overgevaren.
Generaal Meines heeft tijdens de 2e Wereldoorlog actief meegedaan aan het Verzet en was een persoonlijk vriend van Prins Bernhard. Na de oorlog was hij algemeen directeur van de Nederlandse Hartstichting. Hij is de oprichter van het Veteranenplatform in Nederland.

Dit groots opgezet spektakel, wat naar verwachting een groot aantal bezoekers zal trekken, bewijst dat Forteiland een toeristische trekpleister van de bovenste plank is.
Het Forteiland is voor veel mensen nog steeds een bron van inspiratie, maar met de vele authentiek geklede soldaten, met hun uitrusting en voertuigen, wordt het voor de bezoekers dit weekend wel heel echt…….

Het is raadzaam om vroegtijdig te reserveren voor dit grandioze evenement via het telefoonnummer 0255-511676.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Remco de Goede »

Ron,

Begrijp ik nou dat je moet reserveren? Of is dat alleen voor de overtocht? Waarschijnlijk komik langs maar weet het niet zeker. Kan ik niet met mn oplaasboot oversteken :)
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door BunkerKB »

Remco,
Zie je het scenario al voor je….Wil je ergens heen is het uitverkocht. Dat is niet fijn als je er graag wil zijn. Het is maar een advies. En baat het niet schaad het niet. Plek zat. Wat ik adviseer. Kom vroeg dan kan je de hele dag blijven. Ik denk dat je het reuze naar de zin zal hebben. Maar uiteindelijk geld dit voor iedereen.
gr.Ron
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Remco de Goede »

Wie krijg ik aan de telefoon als ik dat nummer bel? Jou ;)
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door BunkerKB »

Remco,
Dat is het nummer van de Ijmuidense rondvaartbedrijf. Daar bestel je de kaarten. Als je mij wil bellen dan ff een privemail hahahahaha :D :D :D
Tot volgende week.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Remco de Goede »

Jou bel ik wel via het tankstation ;)
Gebruikersavatar
Goofster
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2012, 23:21
Locatie: Uitgeest

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Goofster »

heel gaaf evenement
veel te zien en te bewonderen

word nog grootser dan vorig jaar en zal er zeker weer bij zijn
hier wat foto's van vorig jaar http://strijdbewijs.hyves.nl/album/6011 ... /aAU3SvX-/
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Sebastiaan »

Zou leuk zijn wat volk van hier te zien!
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door BunkerKB »

Ik kom toch!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Remco de Goede »

Ik ga het ook proberen (tenzij ik op vakantie ben ;) )
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Bunkertju »

Alleen nog inschrijven voor de boot ..... ben ook zo laks in die dingen pfff

:D

Jan
Gebruikersavatar
Goofster
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2012, 23:21
Locatie: Uitgeest

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Goofster »

ik kom zowiezo met 4 man :D
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Sebastiaan »

Lijkt me gezellig. Je kunt mij vinden in de zuidelijke M170/656. We zitten daar in het manschappenverblijf. :)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re-enactmentweekend 2012 Fort IJmuiden

Bericht door Remco de Goede »

Heb zojuist gereserveerd voor over te varen om 11.00 (op zaterdag). zie jullie dan!
P.S Ron, ik heb je gemaild
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”