complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
markies †

complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door markies † »

Zaterdag 16 augustus is het complex Overvoorde weer opengesteld voor publiek
openingstijden 11.00 - 16.00
adres van vredenburchweg 176 Rijswijk
voor extra info zie http://www.ncbb.nl" target="_blank
Patrick

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Patrick »

Wellicht dat daar iemand weet waar de sleutel(s) van de 621 en de 134 aan de Pettendijk, Maasdijk zijn? Toch leuk als die dingen nog even van binnen gefotografeerd kunnen worden voordat ze gesloopt en/of ondergewerkt worden? :x
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Remco de Goede »

Patrick,

Ik heb hier met mark (markies) al contact over gehad, hij is het eea aan het checken.
Patrick

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Patrick »

Wel ff laten weten als je ze boven water gekregen hebt he... ik rij er al mn hele leven langs, maar ben dr nog nooit in geweest. :(
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Jeroen R. »

Remco en andere liefhebbers Overvoorde,

had een gelukstreffer in BAMA RH26-82/43:
Anlage zu 1527/42 gkdos. B.d.Tr.H.I.d.Ndl. 28.09.42 Besatzungstarken der Lw. Kampfanlagen im Kustengebiet.

Fester Platz Overvoorde:
Lfl.Kdo.3 (4./Ln.Fu.H.Regt.West) Besatzung: 1/61/85 en 1 Gerat: Adcock H.-Stelle. Voorzien van 8 tobruks, Stand 24.09.42 (nog geen Kuvers op dat moment gebouwd dus).

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door AvB »

Küvers werden dus nog laat gebouwd?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Jeroen R. »

Arthur,

Kuvers werden, ondanks een verbod op het bouwen van Vf-bunkers en expliciet Kuvers, gewoon nog gebouwd in het najaar 42.
Op sommige locaties was met toen al gereed met de bouw, andere begonnen pas eind augustus. Zo ook Overvoorde.

gr. jeroen
Patrick

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Patrick »

Ach, en weet de Markies al iets? Of heeft iemand een loper met (bunker)sleutels? Zo'n technisch slot zal het ook niet zijn denk ik. ;)
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Bunkertju »

Jeroen ...

Weer een mooi stukje onderzoek gedaan.
Ook weer leuk voor de markies :D

Thx man

Greets

Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Remco de Goede »

Was vandaag nog even op Overvoorde en Mark (Markies) had het goede nieuws al vernomen. Hoop dat we hier weer iets verder mee kunnen komen!
Bedankt Jeroen!

Heeft iemand trouwens een wat uitgebreidere uitleg van de gebruikte termen :? kom er niet helemaal uit.
Kan ik hier trouwens wel uit opmaken dat de SK wel al aanwezig was?

Tnx
Klasio †

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Klasio † »

Hoi,

Jeroen, Duitse docs over Overvoorde zijn zeldzaam dus dit is een leuke vondst! Dat de Küvers in je doc niet genoemd worden ook betekent dat ze nog niet gebouwd waren betwijfel ik. Volgens de Neue Westwall planning lijsten van 16 april 1942 was de status voor Overvoorde:
9x lMG Feuerstellung, offen (4x fertig, 5x im Bau)
8x Mannsch.-Baracken, splittersicher (8x fertig)
3x Sonder-Baracken, splittersicher (3x fertig)
2x Muni-bunker, splittersicher (2x fertig)
Het lijkt me dus dat tijdens de NWW periode in begin 1942 al het nodige gebouwd is te Overvoorde?

Remco,
Weet niet precies welke termen je niet begrijpt? Volgens bericht van Jeroen zat te Overvoorde in 1942 het 4./Ln.Fu.H.Regt.West( dit is de 4e kompanie van het Luftnachrichten Horch Regiment West vallend onder Lfl.Kdo.3 (= Luftflotte Kommando 3). Bovendien de vermelding in Jeroens doc van "1 Gerat: Adcock H.-Stelle", dus kunnen we er nu met zekerheid van uit gaan dat te Overvoorde inderdaad een Adcock Horchpeiler heeft gestaan.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Remco de Goede »

Klaas,

Bedankt voor je reactie. Komt overeen met wat jij tot nu toe uitgezocht had. Mbt de Adcock Horchpeiler heeft iemand hier meer informatie over? (zie ook mijn andere topic)

Wellicht heeft het "zwembad" hier weer wat mee te maken mbt koeling oid? Wat zijn de afmetingen van zo'n apparaat? Zou deze wellicht op de SK bunker gestaan kunnen hebben? Op het dak bevinden zich diverse bevestigingspunten en gemetselde "sokkel".
Mooie ontdekking, hoop dat het "raadsel" rond overvoorde nu eindelijk eens opgelost word.
Klasio †

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Klasio † »

Hoi Remco,

Zie ook mijn antwoord bij je andere Adcock vraag.

Dat de Adcock peiler op het dak van de SK heeft gestaan lijkt me niet waarschijnlijk, maar ook weer niet onmogelijk... Heb je misschien een tekening met maten van die bevestigingspunten en sokkel. Bij een Adcockantenne is er sprake van een vierkantvorm met op de hoekpunten vertikale geplaatste antenne masten. In het middelpunt staat vaak nog een vertikale antenne.

Het 'zwembad' heeft niets te maken met koeling van de Adcock, deze peilsystemen hadden geen waterkoeling.

Groeten, Klaas
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Jeroen R. »

Klasio schreef:Hoi,

Jeroen, Duitse docs over Overvoorde zijn zeldzaam dus dit is een leuke vondst! Dat de Küvers in je doc niet genoemd worden ook betekent dat ze nog niet gebouwd waren betwijfel ik. Volgens de Neue Westwall planning lijsten van 16 april 1942 was de status voor Overvoorde:
9x lMG Feuerstellung, offen (4x fertig, 5x im Bau)
8x Mannsch.-Baracken, splittersicher (8x fertig)
3x Sonder-Baracken, splittersicher (3x fertig)
2x Muni-bunker, splittersicher (2x fertig)
Het lijkt me dus dat tijdens de NWW periode in begin 1942 al het nodige gebouwd is te Overvoorde?

Remco,
Weet niet precies welke termen je niet begrijpt? Volgens bericht van Jeroen zat te Overvoorde in 1942 het 4./Ln.Fu.H.Regt.West( dit is de 4e kompanie van het Luftnachrichten Horch Regiment West vallend onder Lfl.Kdo.3 (= Luftflotte Kommando 3). Bovendien de vermelding in Jeroens doc van "1 Gerat: Adcock H.-Stelle", dus kunnen we er nu met zekerheid van uit gaan dat te Overvoorde inderdaad een Adcock Horchpeiler heeft gestaan.

Groeten, Klaas
Ha Klaas,
Vond het al apart dat de Tobruks gebouwd waren, maar andere bouwwerken niet. Dat de overige bouwwerken niet gereed waren leek mij een logische conclusie aangezien bij andere locaties in het document wel expliciet vermeld staat 'x-aantal Wohnbunker' of 'Gefechtsstand' en het gegeven dat er bijv. op Haamstede nog driftig Kuvers werden gebouwd in het najaar. Ik had niet de moeite genomen om de Neuwe Westwall planning er bij te halen. Dat geeft te denken....
Mogelijk oplossing voor het gegeven dat de overige bouwwerken niet in 'mijn' docje staan vermeld is omdat dit specifiek gaat over Kampfanlagen. M.a.w. een Wohnbunker welke niet diende ihkv de verdediging van het complex (bijv. tbv de bezetting van een MG-Stand), maar alleen voor manschappen welke werkzaam waren in het hoofdkwartier, werd niet vermeld.
Jeroen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: complex Overvoorde geopend 16 augustus 2008

Bericht door Remco de Goede »

Deze "sokkel" staat bovenop de SK bunker, rondom zitten diverse bevestigingspunten waar kabels aan vast gezeten hebben om een mast oid mee vast te zetten.

Misschien is het ook wel voor een gewone vlaggenmast maar heb geen idee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”