Constructieve voorziening of toch iets anders?

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Plaats reactie
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dag,
In de fluwa van stelling 67 hl zit in de gemetselde wanden tegeover elkaar 4 vierkanten in de muur. Deze 4 vierkanten zijn dichtgezet. Het lijken wellicht sparingen te zijn geweest waar balken in hebben gezeten voor een constructieve voorziening voor het realiseren van het dak? Of wellicht toch iets anders? 8-)

Iemand die dat ergens anders heeft gezien?

Op de foto zijn de vier vierkanten te zien. Ze zitten ook in de tegenoverliggende muur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door Ruud »

je zou een bouwkundige, of metselaar eens kunnen vragen. vind je aanname wel plausibel.
[Edit] bij nader inzien, als dit een werkvloer was, kom je alleen liggend metselen, of dat zo handig was?! [Edit]
g.Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door ducatim901 »

Het zou kunnen dat er een soort stempels hebben gezeten (door de muur) om deze bij elkaar te houden om het plafond te metselen.
De afstand lijkt mij voor een heel plat toogje erg groot, door de muren beter bij elkaar te houden kun je wel je bakstenentoog metselen.
Ik kan me voorstellen dat het zand door snel bouwen nog niet ingeklonken was en daardoor de kans bestond dat de muren naar buiten konden wijken met als gevolg dat je plafond instort.
Normaal werd er een betonnen plafond gemaakt, ik vind het naast knap om zo een platte toog van bakstenen te maken ook een beetje dom, hoe hoger de toog hoe meer druk hij kan weerstaan (zand maar ook bommen) en dus hoe steviger en veiliger je bunker is.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door XX_Alexander_XX »

Klopt wat je schrijft JK. Het dak is wel iets getoogd maar hij loopt inderdaad best plat voor een gemetseld dak. Wat ik ook best eigenaardig vind is dat de stenen in de lengterichting van de toog lopen. Normaal zouden de stenen tegen de richt in worden gelegd. Dus zo IIIIIIIIIIIII ipv =======.
Best eigenaardig en ik begrijp niet goed waarom ze dat zo hebben uitgevoerd.

Tussen de voegen is wel wapening aangebracht (doordat de voegen niet goed gevoegd zijn kan je wapening zien liggen tussen of op de voegen) en het dak heeft een afwerklaag van beton. Het dak is in totaal 55cm dik maar ik weet niet hoe dik het beton zelf is. Wellicht zijn de stenen als een soort verloren bekisting gebruikt maar ik kan me er eigenlijk nog niks bij voorstellen.

Stempels om de wanden niet teveel naar buiten te laten drukken , dan zou er een grote plaat of balken aan de buitenzijde van de muur moeten zitten om de muur niet naar buiten te laten wijken? Dan zouden de balken als een soort trekstang gebruikt worden.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door ducatim901 »

Dat van de trekstangen zoiets bedoel ik, ik heb geen bouw-achtergrond dus in die terminologie ben ik niet zo thuis.
Ik ga er van uit dat er geen plaat is gebruikt maar een I-bint op dikke balk met gaten waar de trekstangen dan gezamelijk aan/op gemonteerd waren.
Stel dat er ééntje het begeeft dan kunnen de andere het nog opvangen.
Bij togen is het in de dwarslengte verwerken een verzwakking, zoals ze nu verwerkt zijn geeft meer sterkte, misschien dat het met gebakken steen wel beter gaat maar dit is zo te zien kalkzandsteen dat veel makkelijker breekt onder druk en ook poreus is.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door tim »

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met houten wandbekleding.. of met de verhoogde vloer om in de observatie opening te kunnen staan.
Zie ook het ongeschilderde deel.
Een ooggetuige die ooit door de glazen koepel naar binnen keek, verklaarde dat het een houten bunker was.. dat zou kunnen betekenen dat de binnenwanden met hout waren bekleed. In de dak zitten ook van deze houten blokken ingemetselseld :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door XX_Alexander_XX »

Hai Tim, hopelijk wordt er nog een keer informatie gevonden over de fluwa. Blijft lastig sommige eigenaardigheden te duiden.

De ruimte lijkt inderdaad te zijn afgetimmerd. Die twee ongeschilderde/ongeteerde banen is inderdaad ook weer zoiets vaags. Wie daar nog wat zinnigs over kan zeggen is welkom :lol:
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Constructieve voorziening of toch iets anders?

Bericht door XX_Alexander_XX »

Toch nog wat bevindingen na aanleiding van wat foto's. Waarschijnlijk hebben er nokken gezeten om een balk tegen de muur te monteren. Wellicht is op of tegen deze balk weer de houten draagconstructie (formeel) gemaakt om het dak te metselen.
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”