Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Danny,

Volgens het Küverbunkerboek een Trafo-Bunker of Bunker für 2 Offizieren + 12 Mann. Ik denk dat aan de hand van je gegevens, dat het om de laatst genoemde functie ging. Deze scheiding is makkelijk te verklaren. Er was een aparte ruimte voor de 2 Offizieren (zowel Tages- als Schlafräume) en een aparte Tages- en Schlafräume voor de manschappen.

In principe zijn het twee bunkers (typen 431 en 435 die aan elkaar geschakeld zijn middels een tussenmuurtje (jou zogenaamde 'nooduitgang'). Overigens beschikten de officieren over twee stoelen én 2 krukken. De stoelen stonden in de aparte Tagesraum.

Vraag beantwoord?

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Hey Paul ;) Dankje, maar ik snap dan alleen niet wat een dergelijke bunker in de eerste duinenrij te zoeken heeft :?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door tim »

hoi danny, de bunker maakte deel uit van de kustverdediging in de neue westwall.

de complexen waren over het algemeen niet zo groot en uitgebreid als in de latere atlantikwall.
de 434 werd ook wel toegepast als ''commandobunker''.
en waarom zouden (onder) officieren niet direct aan de kust gelegen kunnen hebben?
zij voerden het bevel over het betreffende stutzpunkt, dus lijkt me wel handig om daar aanwezig te zijn :D
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Ja dat snap ik ook wel maar woonbunkers kun je toch beter in de 2e duinenrij stoppen? Een functie als commandobunker lijkt me dan ook veel waarschijnlijker voor de locatie.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Hallo mensen,

Na een nieuwe beschouwing van het BRV Texel, vond ik, dat de Kantine van Marine Flak Batterie 'Den-Hoorn' toch wel verdacht veel overeenkomsten vertoond met de 537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude. De afmetingen wijken een centimeter af, en er zijn bijgebouwen aangebouwd die niet op de tekening 537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude staan. Ook heeft deze katine een puntdak wat er niet later is opgezet.
Graag hoor ik van jullie of deze bunker daadwerkelijk een 537 Splittersicheres Wirtschaftsgebäude is, of er op lijkt. (brv was op Texel wel vaker raar met maten.)

Bijgaand de plattegrond van het ding. De indeling komt grotendeels overeen, alleen wijkt wbt ingangspartij af.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Üit de oorlog (van de NPS) kwam dit over Küverbunker naar voren. Heeft iemand de volledige documenten hiervan al eens gezien? Ik houd mij aanbevolen. Ik ben erg nieuwsgierig naar de informatie over Küvers. (let ook op type 2a, als je de tekeningnummers aanhoudt.)
Groeten,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Danny »

Interessant! Deze documenten kunnen misschien ook inzicht geven in het raamraamdeur 8-) , rrd 8-) 8-) verhaal
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Danny schreef:Interessant! Deze documenten kunnen misschien ook inzicht geven in het raamraamdeur 8-) , rrd 8-) 8-) verhaal
Ik heb al contact opgenomen met de makers van De oorlog. Hopelijk geven zij een antwoord op de vraag. Tevens heb ik om de archiefverwijzing gevraagd, hopelijk kunnen ze mij vertellen waar dit vandaan komt.
Groeten,
Paul
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Jeroen R. »

Hallo,

lijkt een beetje op de afrekeningen van Wayss und Freitag te vinden in het NIOD (Inv. archiefnr. 29, 098a Aussenstellen Wayss & Freytag).
Heb daar vroeger de nodige informatie uit opgedaan maar kan me ook herinneren dat ik tijdens een tweede of derde bezoek veel documentjes mistte.
Dit zou de missende gegevens mooi aanvullen. Interessant dit, ben erg benieuwd naar de bron.

groet,
Jeroen
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Jeroen, zou ik je over de stukken (de bron bijvoorbeeld) een mailtje kunnen sturen? Zoja, zou je mij dan willen pm'en? dan kan ik je wat directer contacteren.
Groeten,
Paul
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door Jeroen R. »

Quelle une question!

natuurlijk kun je me mailen, dat hebben we wel eens vaker gedaan.
Hoor het wel.

groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door tim »

ik meen dat ik dergelijke documentjes ook eens bij klaas ingezien heb,
ben benieuwd over welke LN stelling de afgebeelde ''stills'' gaan..
over de FA manschappenbunkers was volgens mij niks te vinden in deze doc's.
maar wie weet :lol:
groeten tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door pauldijkstra »

Hallo,

@Jeroen, ik ben je emailadres (helaas) wel een beetje kwijt.

@ Tim, het lijkt erop dat dit over Schiermonnikoog gaat, althans uit die serie documenten van de aannemer. Deze komen uit de naoorlogserechtszaken die tegen bijvoorbeeld de 'bouwaannemers' die meewerkten met de Duitsers voor de bunkerbouw zijn gevoerd. Bron is het Nationaal Archief, de zogenaamde CABR doc's. Toegang is nogal beperkt helaas... Je moet echt specifiek vragen naar de dossiers en met harde argumenten komen wil je toegang tot deze docu's.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door ErwinZ »

25 tot 50 duizend guldens? Best prijzig voor een stuk beton!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Küver Fa Bunkers 400 & 500 series

Bericht door jopaerya »

Hallo

Ik ben op zoek naar originele tekeningen van de Küver-serie, wie kan mij helpen?

Groeten Jos
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”