Overvoorde Rijswijk

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
ruysch

Overvoorde Rijswijk

Bericht door ruysch »

Ik woon in Landhuis Overvoorde in het Overvoordebos in Rijswijk. Ik heb contact met Mark Witte, onze buurman betreffende de BB bunker en de Duitse bunkers op het oefenterrein van de brandweer in het Overvoordebos. Ik ben op zoek naar nog verdere foto's van landhuis Overvoorde, tekeningen etc van de fortificaties in het overvoordebos om de geschiedenis van het huis meer compleet te krijgen. In de oorlog werd landhuis Overvoorde bewoond door Duitse officieren.

Peter Ruysch
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door Remco de Goede »

Hallo Peter,

Je bent hier aan het juiste adres. Ik ben de rechterhand ;) van Mark (of hij de mijne in dit onderzoek ;) )en ben al jaren bezig met een onderzoek naar Rijswijk/Overvoorde. Toevallig ben ik vandaag nog met Mark in het archief geweest.
Mijn onderzoek tot op dit moment kun je hier vinden http://www.bunkerfotos.nl/rijswijk.htm" target="_blank" target="_blank"
Zondag zijn we weer open dus loop even langs dan kunnen we elkaar de hand even schudden (als we dit in het verleden niet al een keer gedaan hebben)
Ik zou tevens graag een keer een paar fotos maken van het Landhuis (m.n de kelder) als dit mogelijk zou zijn.
Neem anders evt contact met me op via email; remcodegoede1@hotmail.com" target="_blank
luchtkastelen 40-45

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

De kelder? Op zoek naar de vermeende onderaardse gang?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door Remco de Goede »

luchtkastelen 40-45 schreef:De kelder? Op zoek naar de vermeende onderaardse gang?
Nee dat is al bevestigd/onderzocht dat deze niet bestaat. Maar wil gewoon wat plaatjes voor de compleetheid :)
Kees Fluitman

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door Kees Fluitman »

Geachte Heer Peter Ruysch,
Gisteren had ik een afspraak met uw vrouw op Overvoorde, betreft een ets, die ik in een romantische bui een aantal jaren geleden van Overvoorde heb gemaakt. Ik trof echter niemand thuis, dus ik googelde Fam Ruysch Overvoorde. Zo vind ik u op het fortficatie forum. Ook lees ik, dat u op zoek bent naar afbeeldingen. Daarin kan ik voorzien. Ik werk al sinds 1983 op De Voorde en ik kreeg een poosje geleden, ik meen begin september bezoek van uw vrouw. Ik memoreerde, dat ik een ets van het huis had gemaakt, maar kon hem zo gauw niet vinden. Ik heb hem nu gevonden en ook de etsplaat in in een goede staat. Wellicht interesseert het u, om er eens een blik op te werpen. Mijn emailadres is: keesfluitman@ziggo.nl en telefonisch ben ik bereikbaar op nr: 070-4490454; mobiel: 06-18482303

Met vriendelijke groet, Kees Fluitman
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door wattman »

- de heer Ruys is sinds 15 september 2010 niet meer ingelogd op dit forum, dus ik vrees dat contact zoeken via deze weg een kleine kans op succes heeft
- prive gegevens op een openbaar toegankelijk forum zetten (ook al email gegevens ivm spammers) lijkt mij niet zo handig.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door tim »

onderstaand artikel vermeld aanwezigheid van luftwaffepersoneel op overvoorde in het najaar van 44...
klopt dit met wat bekend is?

RAKETINSLAG RIJSWIJK
Een derde bekende V2-inslag is die van de Kruisvaarders van St. Jan te Rijswijk aan de Van Vredenburchweg op 27 oktober 1944. Daarvan getuigen de twee broers Piet en Bertus Teunissen, die toen in dit instituut woonden.
Ik citeer: "Zij hebben de V2-raket om 15.53 uur ("Zo'n gebeurtenis vergeet je nooit meer") zien opstijgen vanaf het Rijswijkse Bos op de voormalige oprijlaan van het Huis ter Nieuburg. Piet zag, dat het niet goed ging aan de brede vlam van de raket in plaats van de smal toelopende vlam. Dat laatste is goed te zien bij de huidige raketlanceringen. De raket stortte vanaf circa één km hoogte neer vlak bij de schuur van de Kruisvaarders. Zij renden snel de schuur in, maar dat was geen garantie voor lijfsbehoud, omdat een van de jongens door een bomscherf werd getroffen van achter de zaagmachine. Lanceringen vonden vanaf 23 oktober 1944 bij de Naald plaats, die herinnert aan het Huis ter Nieuburg en de Vrede van Rijswijk van 1697 (Duitsers hadden iets met vrede). Merkwaardig is ook het overdag lanceren van de V2's. Dat de laatste lancering reeds op 27 oktober 1944 plaats vond had te maken met de Duitse bemanning van de bunker van Overvoorde. Daarin was veel wapentuig opgeslagen en bovendien was er het hoofdkwartier ingericht van het Commando van de Luchtwaffe. Als die bunker zou zijn geraakt, dan was minstens heel Rijswijk de lucht ingevlogen. Dat was te gevaarlijk voor de Duitsers".



--------------------------------------------------------------------------------


V2platform
Vergelding
500 Doden Dora Plattegrond

Lanceerplaatsen
Inslagen Bombardement Krantenknipsels Reacties
Monument Borsboom Overlevenden Deetman Boek


© Jos Borsboom Webstats4U - Free web site statistics
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door Remco de Goede »

Hoi Tim,

Het stukje hierboven staat ook in het boekje van rijswijk in de tweede wereldoorlog. De "melding" van wapenuig in de bunker moet met een korreltje zout genomen worden. Ook de aanwezigheid van de Luftwaffe was minimaalop deze datum. Het grootte deel van de manschappen betond uit SS soldaten van de Quartiermeisterabt.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door tim »

Ha die Remco ik begrijp wat je bedoelt, maar de laatste kaart met info over ss troepen die ik heb gezien is van augustus 44.
In 8 maanden kan een hoop veranderen :D

Zo kwam ik er laatst achter dat de laatste maanden van de oorlog admiral. I.d. niederlande. (Uit mn hoofd) in het hoofdkwartier van demelhuber in voorburg heeft gezeten.. dit vind je op geen kaart terug!
Maar voor overvoorde zou het idd niet logisch zijn dat er zo laat weer luftwaffe gezeten zou hebben.
Gr Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overvoorde Rijswijk

Bericht door Remco de Goede »

De laatste melding van de aanwezigheid van de Quartiermeister abt die ik heb is van 24-08-1944.
Mijn laatste overzicht met aantallen militairen aanwezig dateerd echter al van 27/05/1944 op dit moment zijn er slechts 5 man van de Luftwaffe aanwezig (nachr. Fern. Auflk. Komp aanwezig (1/4) )

De volgende melding over aanwezigheid van troepen op Overvoorde die ik heb is van 17-03-1945, hier word gemeld dat er op Overvoorde terugtrekkende militairen uit het Westland aanwezig zijn en dat het aantal militairen zeer onregelmatig is.

Het verhaal uit het boekje van Rijswijk is volgens mij gebaseerd op hetzelfde "verhaal" dat Overvoorde het hoofkwartier was van Luftgau Holland. Wat ook al lang achterhaald is. Ik ben trouwens nog steeds benieuwd wie dit verhaal in de wereld gebracht heeft.

Tim,Weet jij wanneer Tzschoppe en zijn staf vertrokken is van Stp 47 (voorburg, SK commando en 118a SK), en wanneer deze hele locatie verlaten is door de SS?
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”